Tinerii îşi plătesc în avans păcatele. RCA la preţuri aberante: „îşi bat joc de noi”

Tinerii îşi plătesc în avans păcatele. RCA la preţuri aberante: „îşi bat joc de noi”
An nou, RCA nou. Doar că pe tineri îi cam arde la buzunar. Cei care vor să intre în 2015 cu poliţa în mână sunt nevoiţi să renunţe la tradiţionalele cumpărături de sărbători şi să-şi bage banii în puşculiţele companiilor de asigurări.

Dacă majoritatea conducătorilor auto se pot plânge cel mult de scumpirea tarifelor, tinerii sub 30 de ani au toate motivele să se simtă persecutaţi: nu doar că plătesc, la fel ca ceilalţi, cu 60% mai mult ca în primăvară, dar sunt nevoiţi să scoată de trei-patru ori mai mulţi bani decât restul şoferilor.

Iar asta pentru simplul fapt că în ochii companiilor de asigurări sunt văzuţi ca aparţinând categoriei de vârstă cu cel mai ridicat risc de producere al accidentelor. Nu contează că de când au carnet au condus exemplar, că nu au fost implicaţi în niciun eveniment rutier: dacă au între 18 şi 30 de ani şi vor să circule cu autoturismul trebuie să îşi facă gaură adâncă în buzunar.

Tarifele RCA, discriminatorii

Discrepanţa enormă între preţul plătit pentru o poliţă RCA de un tânăr de 22 de ani şi cel achitat de o persoană de 31 sau de 52 de ani se poate observa cu uşurinţă din simularea efectuată de un broker de asigurări pentru ZIUA de CLUJ (vezi ataşamentul). Pentru ca rezultatele să fie cât mai echitabile, toate ofertele s-au făcut pentru posesorii unui autoturism VW cu motor de 1390 cmc, 64 kw, încadraţi la clasa B0 de bonus-malus, atribuită unui asigurat nou, fără istoric.

Din datele furnizate, un şofer de 22 de ani trebuie să scoată din buzunar pentru o poliţă încheiată pe şase luni între 982 şi 2.172 de lei, în funcţie de asigurator, iar pentru una pe 12 luni costurile sunt cuprinse între 1.866 şi 3.299 de lei.

În acelaşi timp, un conducător auto în vârstă de 31 de ani plăteşte de trei ori mai puţin: pentru un RCA pe jumătate de an va trebui să achite între 268 şi 814 lei, iar pentru unul pe un an între 514 şi 1.088 lei.

Dacă mergem mai departe, diferenţa se adânceşte şi mai mult, un tânăr ajungând să dea de până la patru ori mai mulţi bani decât o persoană de 52 de ani. În acest caz, poliţa RCA pe şase luni costă între 253 şi 662 de lei, iar cea pe 12 luni între 481 şi 915 lei.

Tinerii, revoltaţi de situaţie

Bineînţeles, tinerii sunt nemulţumiţi. Sunt elevi sau studenţi, sunt debutanţi la locurile de muncă. Sau sunt şomeri, pentru că tinerii sub 25 de ani au "onoarea" să fie lideri în clasamentul persoanelor fără serviciu. De ce tocmai ei au de plătit mai mult?

"E absolut aberant. Ăştia nu ştiu cum să tragă mai tare pielea de pe noi, ne-ar lua şi sufletu' dacă ar putea. Cum vine asta? Am o amărâtă de maşină, o rablă, că altfel nu-i pot zice, şi tre' să dau peste 2000 de lei? Şi asta pentru că vezi Doamne aş face mai multe accidente? Da' atunci cu moşii ăia de 70-80 de ani cum rămâne? De ce ei plătesc o nimica toată? Toată ziua aud că unu' s-o băgat într-o maşină, altu' într-un stâlp, altu' direct într-un om. Ei nu fac la fel de multe accidente?", a afirmat Alin, un tânăr de 26 de ani.

Reacţiile negative sunt cu atât mai puternice cu cât persoanele incluse în acest grup de vârstă se află la început de drum şi dispun de mijloace financiare limitate. De acest lucru se plânge de altfel şi Alexandra: "Îşi bat joc de noi, nu pot zice altceva. Am 23 de ani, îs studentă încă, nu am venit propriu. De unde se aşteaptă ei să scot din buzunar câte 2000-3000 de lei pe an nu ştiu. Ar trebui să fiu în IT ca să-mi permit, cu un job normal nu văd cum aş putea plăti taxa. Şi măcar de aş avea o maşină de aia luxoasă, un BMW, un merţan, ceva, aş mai zice. Dacă ai de aia îţi permiţi şi RCA-ul".

Desigur, există şi tineri pentru care preţurile uriaşe nu au niciun impact. În stilul clasic al românilor, au găsit cum să înşele sistemul: îşi înmatriculează maşinile pe numele părinţilor.

"Mi se pare normal, firmele calculează preţul la RCA în funcţie de nişte statistici şi dacă alea arată că suntem un risc pun preţuri mai mari. Eu oricum nu am treabă cu asta, maşina e pe numele lui maică-mea şi plătesc undeva la 200 şi ceva de lei pe juma' de an. Nici nu circul prea mult cu ea, o dată pe lună, maxim de două ori", a precizat Tudor, un proaspăt şofer de doar 20 de ani. Chiar şi aşa, dacă ar fi să plătească preţul real, şi-ar ţine maşina în garaj. "Nu aş mai conduce, de unde să-mi permit să scot atâta? Îs student, n-am de unde să iau atâţia bani", a precizat el.

Firmele, libere să-şi umfle cât vor tarifele

În ciuda numeroaselor plângeri, firmele de asigurare rămân bine-mersi, neclintite în faţa lor. În lipsa unei măsuri de reglementare a preţurilor, pot practica orice tarife doresc, fără frica de represalii: cei care vor să-şi conducă autoturismul sunt obligaţi să îşi facă poliţa RCA, indiferent de cât de scumpă e.

De altfel, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), instituţie care supraveghează, printre altele, activitatea companiilor de asigurări din România, a susţinut chiar joia trecută, în cadrul unei întâlniri cu reprezentanţii acestei industrii, că fiecare companie are dreptul să-şi stabilească liber tarifele poliţelor RCA, fără intervenţia lor, ele fiind doar notificate către ASF, dar nesupuse aprobării.

"Conform prevederilor legale, asiguratorii au obligaţia de a-şi stabili tarifele de primă astfel încât să garanteze permanent îndeplinirea obligaţiilor care decurg din încheierea contractelor de asigurare RCA. Modificarea normei RCA nu trebuie să reprezinte un pretext în urma căruia să abuzeze în încercarea de a-şi acoperi pierderi anterioare, prin acest instrument", a declarat Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, citat de 1asig.ro.

Comenteaza