Transportul „verde”, favorizat la Cluj

Transportul „verde”, favorizat la Cluj
Introducerea autobuzelor electrice şi încărcarea wireless a acestora, folosirea benzilor prioritare pentru maşinile nepoluante, exploatarea în comun a autoturismelor personale şi de firmă şi încărcarea lor cu maximum de pasageri sunt soluţii propuse de municipalitatea clujeană pentru calmarea traficului în oraş.

„În Statele Unite doi din trei oameni trăiesc în oraşe, în România încă nu suntem pe acolo, dar ne îndreptăm spre aşa ceva. Oraşele sunt alese de oameni pentru prosperitate, dar sunt şi surse de migraţie, trafic, poluare, violenţă, sărăcie vs bogăţie. Nici nu putem opri oamenii să vină la un meci cu Simona Halep, la evenimente culturale, concerte, distracţi, dar şi pentru studii.

Eliminarea timbrului de mediu a adus, în ultimul an 20.000 de maşini în plus în oraş, multe încă neînmatriculate, la care se adaugă cele 20.000 ale studenţilor; în cartiere nu mai poţi să arunci un ac pe alei şi pe trotuare, plus explozia din Floreşti, Baciu sau Apahida. Niciun oraş din lumea aceasta nu poate face peste noapte 4 benzi din 2 existente.

Ceea ce se întâmplă în lume se va întâmpla şi la Cluj, iar viitorul îl reprezintă transportul "verde", respectiv cel în comun, ride sharing, car sharing, bicicletă. Nu se poate ca după revoluţia automobilului, cu viteze de peste 100 km/h, să ne întoarcem la viteza de şaretă, de 30 km/h, cu care se circulă azi în oraş”, afirmă primarul Clujului, Emil Boc.

Încărcare wireless pentru autobuzele electrice

Acesta spune că promovarea transportului ecologic va fi însoţită atât de proiecte de infrastructură precum centura metropolitană, cât şi de constrângeri precum mărirea taxelor de parcare.  „Am comandat deja 11 autobuze electrice, vor veni până în aprilie-mai 2018 la Cluj, avem în vedere şi alte comenzi, dar între timp trebuie să pregătim infrastructura. Vrem să introducem inclusiv încărcarea wireless a acestora, pentru ca timpul de alimentare să se reducă de la 30 la 7 minute.

De asemenea, vom permite automobilelor electrice să circule pe benzile prioritare pentru mijloacele de transport în comun. Automobilele circulă doar 5-10% din zi, în rest stau şi ocupă locuri de parcare, de multe ori ilegal, de aceea vom încuraja sistemul de ride sharing promovat de unele companii, adică mai mulţi oameni care se grupează în aceeaşi maşină, să vedem ce facilităţi putem oferi.

Multe ţări promovează principiul „zero maşini în proprietate, zero poluare, zero accidente”, de aceea următoarea etapă va fi maşina fără şofer; am văzut în SUA o baterie de cinci tiruri care circula pe autostradă. Până la Braşov ne vom bea cafeaua în maşină, vom viziona un film, vom citi presa, ne vom uita pe Facebook. Se va reduce eroarea umană, accidentele vor scădea cu 90% pentru că maşina autonomă nu este nervoasă, nu vorbeşte la telefon în intersecţii, circulă doar cu viteza legală şi respectă toate semnele de circulaţie”, a menţionat Boc.

Parkingurile de beton şi senzorii din oraş, desfiinţate de specialişti
 
Specialiştii atrag atenţia autorităţilor să nu risipească banii publici pe ridicarea de parkinguri de beton, împânzirea oraşului cu senzori sau camere de luat vederi costisitoare. „Noi am dezvoltat o aplicaţie informatică prin care putem să estimăm locurile de parcare disponibile pe o stradă, fără instalarea de senzori externi în tot oraşul şi de echipamente foarte scumpe. Doar îţi fixezi locaţia existentă pe telefon, acesta te îndrumă exact unde trebuie, plata se execută automat online, iar la un moment dat eşti notificat că trebuie să îţi prelungeşti şederea sau să părăseşti locaţia.

Sunt multe locuri disponibile în oraş, parcări de 5-10 maşini, închise cu barieră, la hoteluri, birouri, spitale, curţi, ce nu sunt folosite şi pot fi activate prin acest sistem. România are şansa de a sări etapa distrugerii peisajului urban prin crearea de parkinguri supraterane imense. Trebuie să stopăm apariţia acestor coloşi de beton, mai bine facem parcări pe structură uşoară, metalică, demontabile”, susţine Cristian Ureche, de la compania Pitech Plus, care a creat aplicaţia Parking Plus.

Maşina autonomă provoacă şi falimente
 
Un studiu al companiei de consultanţă Roland Berger relevă că tot mai multe ţări impun restricţii pentru maşinile convenţionale. „Comportamentul de consum este înlocuit la nivel mondial cu cel colaborativ, iar maşina nu mai este prezentată ca un simbol al statutului social, poate doar încă în România. Pe plan local există iniţiative agresive de restricţie sau de interzicere a maşinilor cu combustibil convenţional, precum motorină sau benzină, în Germania, Slovenia.

Concernul Volkswagen va investi 20 miliarde de euro pentru a crea versiuni electrice pentru toate cele 300 de modele pe care le-a scos până acum. Se trece acum la maşinile autonome, care comunică între ele, aduc siguranţă în trafic şi reduc mult numărul accidentelor. Desigur, vor fi şi pierzători, precum societăţile de asigurări”, observă Szabolcs Nemes, reprezentant al RBR.
 
Camera Franceză de Comerț, Industrie și Agricultură din România (CCIFER) a organizat la Cluj dezbaterea „Mobilitatea viitorului”, având ca teme maşina viitorului, impactul ei pentru comunitate şi eficienţa mobilităţii pentru locuitor.

Digitalizarea locurilor de parcare, viitorul mobilităţii, vehiculele electrice, fondurile europene pentru dezvoltarea urbană, inovarea pentru mobilitate sustenabilă, maşina conectată, instrastructura pentru mobilitate şi structurile informatice integrate din teritoriile inteligente au fost principalele aspecte dezbătute.

Printre companiile care au propus soluţii la Cluj s-au numărat Renault, Michelin, Engie, Arval, Holcim, Orange sau Groupama. CCIFER reunește 500 de companii franceze și române cu afaceri de 18 miliarde de de euro și 125.000 de locuri de muncă. Companiile membre sunt lideri în mai multe sectoare de activitate care formează economia locală.

Comenteaza