Tronsonul de Sălaj de pe autostrada Brașov – Borș va costa 1 miliard de euro
- Scris de Ziua de Cluj
- 18 Noi 2020, 10:28
- Economie
- Ascultă știrea
După ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat lansarea în licitație a unui tronson de 41 km din autostrada Brașov - Oradea, datele contractului au devenit disponibile pe platforma electronică de achiziții publice.
Valoarea contractului pentru proiectarea și execuția unui tronson din Autostrada Brașov – Târgu-Mureș – Cluj – Oradea a fost estimată la 920 milioane de euro: între un minim de 3,92 miliarde și un maxim de 4,46 miliarde lei, conform Economica.net.
Tronsonul vizat este secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău Subsecțiunea 3B3: Poarta Sălajului – Zalău Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău. Sectorul de drum are o lungime de 41 km. CNAIR a lansat în licitație restrânsă contractul aferent proiectului.
Criteriul de atribuire ales de către autoritarea contractantă este ”cel mai bun raport calitate – preț”. Încheierea contractului de achiziție publică este condiționată de obținerea / aprobarea finanțării lucrărilor din fonduri de la bugetul de stat și/ sau fonduri europene nerambursabile. În cazul în care obținerea/aprobarea finanțării lucrărilor nu se realizează, încheierea contractului va fi imposibilă.
CNAIR estimează că va obține în 2021 finanțarea necesară semnării contractului. Ulterior, va achiziționa noi servicii sau lucrări de la ofertantul a cărui ofertă va fi declarată câștigătoare, de 537 milioane de lei, fără TVA, reprezentând 15% din valoarea estimată a contractului (fără valorile estimate pentru rezerve de implementare).
Durata contractului este de 108 luni și cuprinde 12 luni proiectarea, 36 luni perioada de execuție și 60 luni perioada de garanție a lucrărilor. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 11 ianuarie 2021. Tronsonul va avea numeroase lucrări de artă: viaducte, poduri și pasaje pe și peste autostradă (65 de obiective), în lungime de 13 km; tunelul Meseș, cu două galerii, de 2,89 km, și cu două benzi de circulație pe sens.
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract – estimat inițial la 1,5 miliarde de euro, ulterior ridicat la 2,2 miliarde, iar apoi la 7 miliarde – încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012.
Acesta a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte independente, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș, lungimea sa totală fiind de 584 km.