Cluj 2020 - da, se poate!

Cluj 2020 - da, se poate!
Veneam de la aeroport zilele trecute, condus fiind de un taximerist vorbăreţ, pe care am decis de la început să-l ignor. Nu eram atent nici măcar la drum, dar, la un moment dat, îl aud pe guralivul de la volan spunând: “Aţi văzut cum a crescut?”.

Nu am realizat imediat despre ce vorbeşte şi, ridicând privirea, am tresărit în timp ce treceam pe lângă Arena - pentru că acum, la ieşirea din iarnă, în lumina apusului stadionul devine o imagine remarcabilă, impozantă. Instantaneu mi-am adus aminte de scena din filmul Gladiatorul, când eroii intrau în grandiosul Colisseum.

"Mai ţineţi minte ce nenorocire era aici în urmă cu nici câţiva ani?". "Dar aeroportul de unde v-am luat mai ţineţi minte cum arăta?". Şi, într-adevăr, la îndemnul noului meu prieten, am parcurs mental trecutul şi prezentul aşezaţi între 10 ani şi am revăzut ce au însemnat pentru aeroport, stadion, oraş. Provocat de perspectivă, am mers mai departe lăsându-mă dus de imaginaţie şi am contemplat Clujul care începe acum şi se proiectează în viitorii 10 ani, cel din 2020.

Un aeroport regional de pe care, alternând aparate de zbor care pilotează peste 200.000 de pasageri pe luna, se ridică avioane cargo mătăhăloase care duc produse fabricate în Cluj în toate colţurile lumii. Drumul către centru sau mai departe, către zona metropolitană din vest, nu se face pe şosea, ci, în 5 minute, printr-un tunel avangardist subteran care străpunge suprafaţa exact lângă Centrul de Tehnologii Electrice Auto, pentru a se lega direct de A3, care conectează Ardealul şi România de coridoarele europene din vest şi sud.

Centrul oraşului este, practic, de la un capăt la altul, o alee pietonală pierdută în şi încărcată de istorie, artă, cultură, arhitectură, religie, străzile sunt doldora de turişti de pe toată planeta, mânaţi de celebrele umbrele colorate ridicate în sus de ghizi. Nu sunt, de fapt, toţi turişti. O parte bună din ei sunt oameni de ştiinţă care lucrează în proiecte multicentrice în cele două platforme integrate europene de cercetare, unul de Tehnologia Informaţiilor şi Comunicare şi celălalt de Energii Înalt Reconvertibile şi Alternative. O altă parte, la fel de importantă, sunt pacienţi în Spitalul Regional de Urgenţă Cluj, care a devenit un pol european de referinţă al serviciilor integrate de Nanotehnologie Imagistică şi de Transplantologie Artificială.

Două grupuri de turişti sunt membri ai unor orchestre simfonice venite să cânte la Filarmonică, imobil care, în scurt timp după edificare, a fost considerat drept unul dintre cele mai importante monumente ale arhitecturii sonice ale începului mileniului. Lucrurile se complică şi emoţia creşte odată cu aşteptarea unor altfel de turişti, care vor începe să vină în câteva zile, asta pentru că în maximum
o săptămână în Domul Atleţilor începe Campionatul Mondial de Baschet, unde timp de două săptămâni giganţii la propriu ai planetei vor dezlănţui energia a 8.000 de suporteri care aşteaptă confruntarea de când se ştiu ei, cu sufletul la gură. Aventura baschetului este preambulul a ceea ce va urma la vară, când Arena va cogăzdui Campionatul European de Fotbal UEFA 2020.

Oraşul în 2020 este viu, este colorat, este prosper, este energic, este mândru, este economic, este cultural, este medical, este sportiv. Un model pentru Europa. Cluj 2020, Capitală Economică, Capitală Culturală, Capitală Medicală, Capitală Sportivă? Exerciţiul de imaginaţie este deschis pentru orice. Urmaţi îndemnul prietenului meu, şoferul de taxi, şi amintiţi-vă cum arătau aeroportul şi stadionul în 2000 şi mai ales dacă atunci îndrăzneaţi să vă imaginaţi aeroportul regional şi Arena de astăzi. Clujul anului 2020 începe acum, iar pentru asta fiecare clujean ar trebui să ridice ştacheta, să se poarte şi să se simtă ca şi când în fiecare zi Clujul este Capitală Culturală, Capitală Sportivă, Capitală Medicală, Capitală Economică.

Dragoş DAMIAN
CEO Terapia Ranbaxy

 

 

Comenteaza