Comisia Europeană bate obrazul ANI

Comisia Europeană bate obrazul ANI
Este cunoscut faptul că Agenţia Naţională de Integritate (ANI) le-a deschis dosare nenumăraţilor primari, consilieri şi preşedinţi de consilii judeţene pentru incompatibilitate, pe motiv că aceştia au făcut sau fac parte din consiliile de administraţie ale unor societăţi de interes local. Apă, gaze, canalizare.

Aceştia, la rândul lor, se apară afirmând că nu au făcut altceva decât să reprezinte interesele comunităţii din care fac parte. Disputa a ajuns şi la Direcţia Generală de Specialitate a Comisiei Europene (CE) şi, iată că, de acolo, pe adresa domnului Horia Georgescu - preşedintele ANI, a sosit o depeşă oficială prin care i se atrage atenţia că primarii nu ar trebui hărţuiţi în asemenea chestiuni pe motiv de incompabilitate. Publicăm în cele ce urmează, în traducere, adresa prin care Comisia Europeană bate obrazul ANI.

„Subiect: Întâlnirea tehnică cu privire la prevenirea conflictului de interese în România
Stimate Domnule Georgescu

Aş dori, mai întâi, să vă mulţumesc pentru participarea dvs. la şedinţa ţinută la Brussels în data de 26 februarie. Îmi pare rău că nu am putut participa, chiar dacă mi-am dorit. Aceasta a demonstrat angajamentul foarte apreciat al ANI de a gestiona conflictul de interese, abordând îngrijorările CE cu privire la gestionarea fondurilor Uniunii Europene (UE), dar în acelaşi timp, în sens mai larg, calitatea administraţiei publice în România. Permiteţi-mi să reafirm interesul în funcţionarea sistemului de prevenire a conflictului de interes (în achiziţiile publice) pe care îl dezvoltaţi. Am dori să fim informaţi când se efectuează paşi importanţi în procesul de achiziţii, în dezvoltarea tehnică finală şi când va fi efectuat startul operaţional, pentru a verifica dacă şi cum aceste instrumente ar putea fi incluse în strategiile de evaluare de risc a fraudei pe care autorităţile de gestionare a fondurilor europene vor trebui să le dezvolte în perioada 2014-2020.

Aş dori să îmi exprim din nou îngrijorarea că aplicarea unei proceduri de prevenire a conflictului de interes cu drepturi depline nu se limitează doar la proiectele finanţate de către UE, dar în mod progresiv la toate achiziţiile publice din România. În acest sens, aş vrea să subliniez faptul că oportunitatea de certificare în cadrul proiectelor de programe UE care au fost original finanţate doar de către fondurile naţionale nu ar trebui sa fie periclitate de inconsecvenţă şi de incompatibilităţi procedurale.

De asemenea, aş dori să atrag atenţia asupra regulilor de incompatibilitate pentru funcţionarii locali aleşi, atunci când fac parte din asociaţii de dezvoltare intermunicipală (ADI) şi afaceri publice locale. ADI au fost create în numeroase locuri cu scopul de a gestiona serviciile publice care nu pot fi gestionate la nivel municipal, atât în sectorul apei, sectorul deşeurilor (unde sunt gestionate la nivelul consiliilor regionale), proiecte urbane, incluzând transportul urban. Scopul este de a netezi şi de a eficientiza procesul de luare a deciziilor, adunând într-un singur organism factorii de decizie competenţi, municipalităţi şi/sau consilii judeţene, reprezentate de către primari şi preşedinţi. Participarea activă a acestor funcţionari este crucială pentru a asigura aprobarea şi eficacitatea deciziilor luate de către ADI în sectorul lor de competenţă.
În anumite sectoare, ADI pot delega operatorilor publici gestionarea serviciilor publice care se află în competenţa lor. Aceste acţiuni publice sunt apoi gestionate de către condiţiile interne, fiind în totalitate deţinute de către membri ai ADI şi exercitând sarcinile lor în zona geografică corespunzătoare, fără o altă posibilitate de a concura pe alte pieţe. Prin urmare, contractele de delegare sunt semnate între ADI şi operatorii publici, primii acţionând în calitate de autorităţi contractante şi acţionari. În acest sens, nu poate fi neobişnuit ca anumiţi funcţionari locali aleşi ca membri ai ADI să fie în acelaşi timp membri ai consiliului de operatori publici. În ambele cazuri, ca membri ai ADI sau membri ai consiliului de operatori publici, funcţionarii aleşi reprezintă interesele autorităţilor locale şi nu acţionează în interes propriu.

Pe de cealaltă parte, funcţionarii pot, în acelaşi timp pentru îndeplinirea obligaţiilor, să subcontracteze anumite sarcini prin proceduri de licitaţie. Acestea din urmă trebuie sa fie monitorizate în mod adecvat pentru a detecta şi a preveni orice posibilă situaţie de conflict de interes. Este probabil ca aceste acorduri instituţionale să se dezvolte mai mult în viitorul apropiat, cu extinderea măsurilor şi a proiectelor promovate peste nivelul municipal. Este critic, prin urmare, să se asigure că acest proces nu este împiedicat de către prevederi legale care pot guverna reguli de incompatibilitate sau prevenirea conflictului de interes.


În acest sens, am aprecia foarte mult să primim de la dvs o imagine detaliată a situaţiei din România, care să ne informeze despre orice posibilă dificultate care ar putea pune în risc realizarea obiectivelor de mai sus. Va trebui, ulterior, să considerăm sprijinul dvs. o soluţie. A dvs, Vittoria Alliata di Villafranca".

Comenteaza