Avertismentul unui expert în inteligenţă artificială: Şcoala tradiţională cu profesori ar putea dispărea până la finalul acestui deceniu
- Scris de Ziua de Cluj
- 07 Iul 2023, 20:17
- Educaţie
- Ascultă știrea
Unul dintre cei mai importanţi experţi mondiali în inteligenţă artificială spune că progresele recente în domeniul inteligenţei artificiale vor duce probabil la sfârşitul şcolii tradiţionale.
Profesorul Stuart Russell, un informatician britanic de la Universitatea din California, Berkeley, a declarat că tutorii personalizaţi de tip ChatGPT au potenţialul de a îmbogăţi enorm educaţia şi de a lărgi accesul la nivel mondial, prin furnizarea de cursuri personalizate în fiecare casă cu un smartphone. Potrivit acestuia, tehnologia ar putea oferi "majoritatea materiilor până la sfârşitul liceului", relatează The Guardian.
"Educaţia este cel mai mare beneficiu pe care îl putem avea în vedere în următorii ani", a declarat Russell înainte de o conferinţă susţinută vineri, în cadrul Summitului mondial AI for Good de la Geneva, organizat de ONU.
"Ar trebui să fie posibil ca în câţiva ani, poate până la sfârşitul acestui deceniu, să oferim o educaţie de o calitate destul de ridicată fiecărui copil din lume".
Potrivit Mediafax, Russell a citat dovezile din studiile conform cărora predarea individuală poate fi de două până la trei ori mai eficientă decât lecţiile tradiţionale din clasă, permiţând copiilor să primească sprijin personalizat şi să fie conduşi de curiozitate.
"Oxford şi Cambridge nu folosesc cu adevărat o sală de clasă tradiţională... folosesc tutori, probabil pentru că este mai eficient", a spus el. "Este literalmente imposibil să faci asta pentru fiecare copil din lume. Nu sunt suficienţi adulţi pentru toţi".
OpenAI explorează deja aplicaţii educaţionale, anunţând un parteneriat în martie cu o organizaţie non-profit din domeniul educaţiei, Khan Academy, pentru a pilota un tutore virtual asistat de ChatGPT-4.
Această perspectivă ar putea provoca "temeri rezonabile" în rândul profesorilor. Ar putea reduce drastic numărul profesoruilor, a spus Russell. Implicarea umană ar fi în continuare esenţială, a prezis el, dar ar putea fi drastic diferită de rolul tradiţional al unui profesor.
Cu toate acestea, el a avertizat că implementarea tehnologiei în sectorul educaţiei implică şi riscuri, inclusiv potenţialul de îndoctrinare.