Bullying-ul în şcoli ia amploare! Peste 80% dintre elevi au asistat la astfel de situaţii în şcoala în care învaţă

Bullying-ul în şcoli ia amploare! Peste 80% dintre elevi au asistat la astfel de situaţii în şcoala în care învaţă

Datele centralizate de Salvaţi Copiii, în urma unei anchete realizate în rândul copiilor, arată că aproape 50% dintre elevi au fost victime ale bullying-ului în şcoli.

Ameninţarea cu violenţa fizică, umilirea, lovirea sunt situaţii cu care copiii se confruntă frecvent în şcolile din România: datele centralizate de Salvaţi Copiii, în urma unei anchete realizate în rândul copiilor, arată că 82% dintre elevi au asistat în calitate de martori la situaţii de bullying în şcoala în care învaţă, 73% în clasa în care învaţă, iar în grupul de prieteni 45%. Aproape jumătate dintre respondenţi (49%) afirmă că au fost victime ale bullying-lui, în timp ce peste un sfert dintre elevi (27%) admit că s-au aflat în poziţia de autor al actelor de bullying, arată datele consultării, conform Mediafax.

Pentru că elevii se confruntă cu cele mai multe situaţii de bullying în pauze, Salvaţi Copiii lansează “Dreptul la pauză”, o campanie de informare şi conştientizare a rolului pe care fiecare dintre noi, profesori, părinţi, elevi, îl are în asigurarea unui climat educaţional pozitiv în şcoli, astfel încât toţi copiii să se simtă în siguranţă, iar pauzele să redevină timp de relaxare, socializare şi conectare.

Vizualurile campaniei (portretele copiilor şi testimonialele video) sunt inspirate în totalitate din experienţele elevilor care au raportat situaţii de bullying pe site-ul scolifarabullying.ro, iar mesajul cheie care le însoţeşte are rolul de a responsabiliza în primul rând adulţii: ”Asigură şi tu Dreptul la Pauză fără bullying”.

Principalele obiective ale campaniei sunt informarea publicului larg cu privire la importanţa transformării şcolilor în comunităţi bazate pe încredere în care participarea tuturor este valoroasă pentru asigurarea unui climat în care copiii se simt în siguranţă, conştientizarea adulţilor cu privire la efectele devastatoare pe care le are acceptarea socială a violenţei asupra relaţiilor dintre copii şi impactul asupra dezvoltării socio-emoţionale a acestora, promovarea exemplelor de bună practică a şcolilor care au iniţiat grupuri de acţiune antibullying sau intervenţii similare şi responsabilizarea adulţilor implicaţi în creşterea şi educarea copiilor prin accentuarea mesajului că deşi bullyingul este o situaţie întâlnită în grupurile de copii, este responsabilitatea adulţilor să creeze contexte şi modele comportamentale prin care acest fenomen să fie prevenit şi/sau diminuat în şcoli.

Chestionar a fost online, eşantion neprobabilistic, format din 4.449 de elevi, cu vârsta între 10 şi 18 ani.

„Bullying-ul este un fenomen extrem de periculos, care traumatizează toţi actorii implicaţi: victima, agresorul şi martorul tăcut. Situaţiile de hărţuire şi violenţă paralizează reacţiile sociale normale şi lasă urme asupra sănătăţii emoţionale a copiilor. Este important să recunoaştem semnele, să vorbim cu copiii şi să desfăşurăm activităţi care să îi reînveţe să fie împreună, să se joace, să colaboreze şi să construiască relaţii sociale pozitive”, potrivit Gabrielei Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România

Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii şi se referă la comportamente variate care umilesc şi exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulţilor şi continuă în absenţa unor măsuri specifice de intervenţie. Aşadar, bullying-ul are consecinţe pentru toată lumea – chiar şi pentru aceia care, iniţial, nu par implicaţi. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenţei fizice, dar se poate manifesta şi mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană şi, prin urmare, poate fi dificil de identificat.

Comenteaza