Clujenii cer înapoi taxa de poluare: 2.700 de dosare în cinci luni

Clujenii cer înapoi taxa de poluare: 2.700 de dosare în cinci luni
În perioada mai-septembrie, de la decizia Curţii Europene de Justiţie, peste 2.700 de clujeni şi-au cerut înapoi taxa de poluare auto. Mulţi au câştigat deja.

Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) a decis în aprilie că taxa de poluare încasată de Statul Român la înmatricularea maşinilor aduse din state membre al Uniunii Europene (UE) este ilegală. Juriştii spun că decizia trebuie respectată de instanţele din România, astfel că oamenii care au plătit taxa o cer în masă înapoi. În perioada mai-septembrie secţia de contencios a Tribunalului Cluj a înregistrat peste 2.700 de astfel de dosare. Unele au fost deja soluţionate, toate în favoarea reclamanţilor.

CEJ a decis în 7 aprilie că taxa de poluare auto încalcă principiile de drept ale UE. Instanţele din România sunt obligate să ţină cont de decizia magistraţilor europeni, astfel că procesele cu statul sunt câştigate pe bandă rulantă. "Toate acţiunile hotărâte până acum au fost admise", spune purtătorul de cuvânt al Tribunalului Cluj, judecător Petru Urs. Acesta afirmă că numărul mare de dosare îi copleşeşte pe judecători. "Toţi cei de la secţia de contencios intră în astfel de cazuri. Pe lângă acestea, mai sunt şi alte procese de judecat. Sunt foarte multe cu taxa de poluare. Înainte de concediul din vară am văzut cozi interminabile la registratură", a spus judecătorul Petru Urs. Statistica de la Tribunalul Cluj arată că din luna mai până în prezent s-au înregistrat 2.712 dosare pentru anularea deciziilor de calculare a taxei de poluare auto şi restituirea sumelor plătite.

Cererile de chemare în judecată sunt îndreptate împotriva Administraţiei Finanţelor Publice din localitatea unde domiciliază reclamantul şi Administraţiei Fondului pentru Mediu din Bucureşti. Acestea sunt puse să returneze cuantumul taxei de poluare, dar şi "plata dobânzilor legale aferente sumei din momentul achitării până la data restituirii integrale a acesteia". Astfel, dacă vreunul dintre procese se prelungeşte prea mult, statul va avea de returnat reclamantului mai mulţi bani. "Consider că sunt incidente în cauză şi reţinerile hotărârii preliminare pronunţată de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene în cazul Tatu", se arată în plângerile miilor de şoferi clujeni.

Avocatul Romulus Luca, care are mai mulţi clienţi ce au cerut taxa de poluare înapoi, spune că, spre deosebire de valul de procese din 2009, instanţele sunt obligate acum să admită acţiunile. "Atunci depindea de instanţă dacă admite sau respinge, căci nu era un temei de drept. Acum este decizia Curţii Europene în cazul Tatu, prin care s-a uniformizat practica judiciară", a explicat avocatul. Potrivit acestuia, îşi pot primi taxa înapoi şi cei care au avut parte anterior de sentinţe nefavorabile. "Am un client care a avut acţiune înainte de decizia CEJ, dar a fost respins. Am dat drumul la un alt proces şi eu zic că are şanse deoarece este altă cauză juridică", a precizat Luca.

Cazul Tatu

Subiectul "Taxa de poluare din România" a ajuns în atenţia CEJ datorită sibianului Ioan Tatu.
În iulie 2008, acesta şi-a cumpărat o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de euro. Vehiculul avea o capacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubi şi standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997, an în care a şi fost înscris în Germania. Pentru a-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei.

Taxa a crescut în 2011

În 2011 au început să fie taxate autoturismele Euro 5, cu sume între 60 de euro şi 1.500 de euro. De asemenea, cuantumul taxei a crescut pentru maşinile cu Euro 4, variind de la 462 la peste 8.000 de euro. Cele mai mari taxe de primă înmatriculare - între 4.400 şi 32.000 de euro - sunt prevăzute pentru maşinile non-Euro.

 

 

Comenteaza