Clujul e din nou centrul aviației: David Ciceo: „În lipsa autostrăzilor ne bazăm pe traficul aerian” / „Vom avea RECORD de pasageri și investiții de 80 mil. euro în 2023”
- Scris de Sergiu Tămaș
- 24 Mar 2023, 22:38
- Eveniment
- Ascultă știrea
„Spuma” domeniului aeronautic s-a adunat din nou la Cluj-Napoca pentru al doilea an consecutiv după succesul din 2022. Președintele ACI Europa a lăudat Clujul pentru performanțele reușite în pofida pandemiei, iar directorul David Ciceo a anunțat ținte curajoase în ceea ce privește traficul de pasageri.
Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca a organizeazat azi, vineri, 24 martie, cea de a doua ediție Aviation-Event CLJ. Prestigioasa conferința s-a desfășurat în premieră pentru al doilea an la rând în Cluj-Napoca după sucesul de anul trecut. „Spuma” aviației s-a adunat la hotelul Radisson Blu din oraș pentru a discuta pe diverse teme aferente domeniului aeronautic.
Olivier Jankovec, directorul Consiliului Internațional al Aeroporturilor (ACI) Europa a vorbit în deschidere despre situația aeroporturilor după criza sanitară și cum au reușit unele aeroporturi regionale printre care și cel din Cluj-Napoca, să profite de pe urma pandemiei.
„2023 a avut un start foarte bun. Aeroporturile s-au adaptat bine cererii mari. De aceea ne așteptăm la o vară foarte bună. Evident că există și aeroporturi care întâmpină dificultăți, multe dintre ele nu au primit finanțări de la stat. Există în continuare locații cu probleme, mai ales în ceea ce privește deficitul de personal, dar per ansamblu sunt pregătite. Aeroportul Schiphol din Olanda încă are probleme, poate și Aeroportul Internațional Frankfurt, dar cred că va fi mai bine față de anul trecut. Piața est-europeană este una foarte dinamică, deoarece are prețuri mult mai mici comparativ cu vestul. România se descurcă foarte bine.
Clujul este un membru care ne susține activ (în ACI Europa - n. red.). Și aeroporturile din Rusia sunt membre ACI Europa, însă vom revizui politica pe fondul războiului și le vom suspenda calitatea de membru, excepție face Aeroportul din Moscova. Vom suspenda și aeroporturile din Belarus. România (inclusiv aeroportul Cluj) a performat foarte bine referitor la creșterea traficului, anul trecut a fost pe primul sau al doilea loc în persepectiva celei mai dinamice piațe din Europa. Aeroporturile mici și regionale (inclusiv cel din Cluj - n. red.) au beneficiat cel mai mult de pe urma pandemiei de Covid. Au reușit să își revină cel mai bine și mai repede. Observăm că traficul de business încă e jos față de traficul de agrement. Oportunitățile vin de la companiile low-cost. Unele au a anunțat mai multe locuri în aeronave și mai multe zboruri”, a spus Olivier Jankovec, directorul Consiliului Internațional al Aeroporturilor (ACI) Europa.
Acesta a mai precizat faptul că din cauza crizei sanitare și a războiului din Ucraina, aeroporturile au ajuns să nu își mai poată face planuri pe termen lung.
„Infrastructura aeroporturilor trebuie modificată. Este nevoie de investiții consistente pentru a facilita reducerea emisiilor de carbon. Dar decarbonizarea e inevitabilă. Suma investită diferă de suprafața aeroportului, Clujul deja lucrează să reducă emisiile de carbon. La fel și aeroportul din București”, a mai adăugat directorul ACI Europa.
Ciceo: „În lipsa autostrăzilor ne bazăm pe traficul aerian”
După acest dialog, a luat cuvântul și David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca și a reamintit ținta de 7 milioane de pasageri în 2040 pe aeroportul din orașul de pe Someș.
„În 2007 am avut primul zbor cu operatorul low-cost Wizz Air. Motivația primită ne-a ambiționat să modernizăm infrastructura. Am lungit pista și am construit APRON (parcare pentru avioane - n. red.) și avem un mare potențial de creștere pe viitor. Pandemia ne-a afectat și pe noi, dar cu eforturi remarcabile am reușit să ne revenim. Ne așteptăm la 57,6 milioane de pasageri în ceea ce privește traficul din România în 2040, iar pentru Aeroportul Cluj aproximăm 7 milioane de pasageri. Pentru anul acesta ne așteptăm să avem 3,1 milioane de pasageri (record pentru Aeroportul Cluj - n. red.). Pentru că nu avem o infrastructură bogată în autostrăzi, ne bazăm pe traficul aerian. Unul dintre principalele noastre proiecte este extinderea pistei, care vine la pachet cu noi oportunități pentru aeroport.
Investiția în infrastructură și în oameni e cheia. La Aeroportul Cluj vom investi 80 de milioane de euro în acest an pentru a ne extinde terminalele, clădirea și parcarea de aeronave”, a spus David Ciceo, directorul Aeroporului Internațional „Avram Iancu” Cluj.
Conferința internațională Aviation-Event 2023 CLJ este una dintre cele mai importante evenimente de aviație din România și în plan european. În cadrul acesteia s-au abordat subiecte de interes privind starea redresării în contextul post-pandemie, planurile de reziliență a aviației europene, impactul și strategiile de atenuare a efectelor crizelor de combustibil și energie până la provocările dezvoltării durabile a aviației din Europa Centrală și de Est.
Evenimentul a reunit profesioniști din domeniul aviației civile de la nivel internațional, reprezentanți ai autorităților naționale relevante și directori de companii aeriene și aeroporturi din Europa și din România.