Elevii liceului pentru Deficienţi de Auz din Cluj, învăţaţi să programeze de firme IT
Un grup de 30 de elevi ai Liceului de Deficienţi de Auz Cluj-Napoca sunt învăţaţi programare de voluntari de la firme de IT în cadrul unui proiect lansat de un ONG pe educaţie, tehnologia având scopul de a le deschide noi oportunităţi în viaţă, inclusiv în ceea ce priveşte cariera profesională.
Adelina Venter, specialist marketing în cadrul Asociaţiei „Cartea Daliei”, a declarat, marţi, că prin intermediul cursurilor de programare elevii îşi dezvoltă abilităţile digitale şi aptitudinile tehnice, aceştia fiind pasionaţi de arta digitală.
„Iniţiativa a pornit din dorinţa de a rezolva o problemă existentă în comunitate, iar în cazul copiilor cu deficienţe de auz nu sunt bariere create de comunicare ci de faptul că aceştia nu primesc o educaţie corespunzătoare şi adecvată nevoilor lor. Ne-am dat seama că tehnologia este cea care le poate deschide noi oportunităţi spre o viaţă profesională şi spre o integrare socială. Prin intermediul cursurilor de programare, ţinute de voluntari o dată pe săptămână, 30 de elevi din clasa a III-a până la a VIII-a de la Liceul pentru Deficienţi de Auz Cluj-Napoca îşi dezvoltă abilităţile digitale şi aptitudinile tehnice. Elevilor li se dau explicaţii, se creează o anumită animaţie, un anumit personaj, iar la final vom organiza un hackathon, pe echipe. Copiii sunt pasionaţi de arta digitală şi ne dorim să realizăm o activitate care să cuprindă această parte pentru ei”, a spus Venter, citată de Mediafax.ro.
Fondatorul Asociaţiei „Cartea Daliei”, Oana Ciherean, a explicat la rândul său că programarea îi va ajuta pe copii să aibă performanţe mai bune la şcoală. „Un loc de muncă în societatea noastră digitală este strâns legat de tehnologie, iar pe termen lung, când aceşti copii vor fi adulţi, şansele lor de a fi activi în societate şi de a avea o viaţă mai bună vor creşte semnificativ pentru că vor fi mai pregătiţi să facă faţă cerinţelor de pe piaţa muncii. Am gândit proiectul <> pentru a da o voce celor care, în mod normal, nu sunt auziţi în societatea de astăzi”, a precizat Ciherean.
Bianca Moncea lucrează la o firmă de IT din Cluj-Napoca şi este voluntar în cadrul proiectului, învăţându-i programare pe elevii liceului, deoarece rudele sale lucrează în învăţământ şi îi este uşor să lucreze cu copii. „Îmi doresc de mult să ajut comunitatea, pentru că mi se pare nedrept ca unii să aibă problemele pe care le au. Pentru copiii cu deficienţe de auz încercăm să găsim mai multe metode, să ne folosim foarte mult de gestică. Poate fi o muncă de actor la mijloc, pentru că ei înţeleg foarte mult din priviri, din gesturi, din mimică. Le arătăm şi videoclipuri, le proiectăm cu videoproiectorul. Deficienţa lor nu este neapărat o barieră pentru că, fiind mai mari, pot să citească de pe buze, astfel că este mai uşor să înţeleagă ce vrem să spunem. Nu am întâmpinat probleme să nu le putem explica un anumit lucru pentru că nu aud. Întotdeauna ne-am descurcat”, a spus aceasta.
În cadrul cursului de programare se merge pe trei direcţii, elevii fiind ajutaţi să înţeleagă că nu există întrebări greşite şi învăţaţi care este logica din spate. „Nu este important să ştie un anumit program, ci să-şi formeze conexiuni logice şi să se folosească de ele, şi încercăm să îi învăţăm bazele programări, bazele gândirii algoritmice, să rezolve probleme şi să le descompună pe bucăţele mici la care să găsească răspunsuri uşor. Sunt absolut convinsă că s-ar putea adapta ca programatori cu un succes foarte mare, pentru că echipele noastre de la firmă sunt diverse, nu suntem nici măcar din aceeaşi ţară, nu suntem de aceeaşi vârstă. Există cu siguranţă o poziţie pe care ar putea să o ocupe cu succes”, a subliniat Moncea.
Cătălin Gavriş are 14 ani şi poartă implant cohlear. Este elev în clasa a VII-a, fiind unul dintre cei care participă la cursul de programare. „E aşa şi aşa la curs, domeniul e interesant”, a susţinut elevul. Unui coleg cursul i se pare acţiune, ca şi când ar povesti ceva. „Îmi place ce fac”, a spus acesta.
Conform datelor Asociaţiei „Cartea Daliei”, în România există peste 25.000 de persoane cu deficienţă de auz, dintre care aproximativ 2.000 sunt elevi, pentru aceste persoane capacitatea de comunicare fiind redusă la limbajul mimico-gestual. Dintre adulţi, 85% nu sunt activi pe piaţa muncii, iar în viitor acest număr va creşte pentru că locurile de muncă moderne necesită abilităţi digitale. „Cartea Daliei” a fost desemnată Best Social Impact Startup din România la Central European Startup Awards 2018 şi finalistă la European Digital Skills Awards 2018 la categoria Digital Skills in Education.