Video Foto Mașina viitorului, creația studenților UTCN la Pro Invent, un eveniment dedicat cercetării științifice, inovării și inventicii la BT Arena din Cluj

Inteligența artificială, roboții care eficientizează procesul dintr-o fabrică și mașina cu propulsie solară, au fost doar câteva dintre invențiile inovative care au fost prezentate în cadrul Salonului Pro Invent de la Sala Polivalentă din Cluj-Napoca.

La Sala Polivalentă BT Arena din Cluj-Napoca s-a dat startul Salonului Internațional al Cercetării Științifice, Inovării și Inventicii - PRO INVENT. Este ediția aniversară cu numărul XX.

Evenimentului care se desfășoară în 26 și 28 octombrie, a fost deschis de către Prof. Dan Mândru, prorectorul Universității Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) și membru al comitetului de organizare. 

UTCN - deținătoarea certificatului cu numărul 100.000 eliberat de OSIM

Salonul Pro Event, a debutat prima dată în Complexul Expo Transilvania (cartierul Mărăști, str. Dâmboviței - n. red.) pentru câțiva ani în cadrul unui târg internațional, Foresta se numea atunci, iar mai apoi în cadrul Târgului Internațional Tehnic. Două evenimente știițifice și relevante pentru Clujul acelor ani. În anul 2008, Salonul «Pro Invent» a fost înregistrat ca marcă la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) având certificatul cu numărul 100.000, titular fiind Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca”, Prorectorul UTCN Prof. Dan Mândru.

Începând cu anul 2014, trei ediții la rând, Salonul „Pro Invent” a fost organizat în cadrul complexului de învățământ aparținând Universității Tehnice din Cluj-Napoca situat pe Bulevardul Muncii 103-105. Cele 19 ediții trecute ale Salonului au adus în atenția publicului invenții din aproape toate domeniile de activitate, a mai spus oficialul.

A luat cuvântul și prorectorul UTCN, prof. univ. dr. ing. Gabriel Olteanu, care a afirmat faptul că, „unitatea de învățământ superior clujeană este una dintre cele mai importante universități de profil tehnic din țară, cu două centre universitare, la Cluj-Napoca și la Baia Mare, dar și patru extensii universitare și 12 facultăți în care studiază aproximativ 20.000 de studenți în fiecare an. De asemenea, universitatea are 88 de structuri de Cercetare de diverse complexități, aproximativ 200.000 de metri pătrați de infrastructură destinată cercetării și proceselor didactice, 90 de programe de masteral, 14 programe studii doctorale și chiar programe studii postuniversitare.”

Salonul Internațional al Cercetării Ştiințifice, Inovării și Inventicii - Pro Invent este un loc distins de întâlnire între inventatori și oameni de afaceri și antreprenori interesați să pună în practică rezultatele cercetării, inovării și creativității umane, au mai afirmat organizatorii.

Masina viitorului - creația studenților de la Cluj - Prototip de 150.000 de euro

În cadrul primei zile, la Salonul Pro Invent desfășurat la BT Arena din Cluj, cel mai important exponat a fost un autovehicul cu propulsie solară, o creație a studenților de la robotică și inginerie electrică de la la UTCN.

Este o mașină cu propulsie solară. Practic, noi încercăm să construim un vehicul care să fie independent din punct de vedere energetic, să reușim să captăm energie solară astfel încât s-o repropulsăm într-o cursă de anduranță. Vehiculul de față a participat la o cursă de anduranță de 24 de ore în Belgia și la o cursă de nouă ore în Italia, pe circuitul de Formula 1 de la Imola. Practic, acesta este un proiect realizat de către studenții de la două facultăți din cadrul UTCN, cei de la inginerie electrică și cei de la robotică. Mașina de față este rodul munci al unui an de zile. Studenții au lucrat la tot ce înseamnă proiectare și construcție. Șasiul și bateria sunt construite de către studenții noștri - Călin Neamțu, coordonatorul acestui proiect împreună cu dl. conf. Ștefan Breban, inițiatorul

„Pentru noi, ca studenți, cea mai mare provocare a fost să reușim să finalizăm la timp acest proiect, deoarece am început puțin cam târziu, dar cu ajutorul colegilor și cu implicarea profesorilor și a tuturor celor de la facultate, am reușit să terminăm și să parcurgem 600 de km cu acest vehicul pe un circuit de Formula 1. Pe partea electrică avem o baterie de de 5 KWh, un motor limitat la 2 KWh. Pe partea mecanică avem trei roți, două suspensii acționate individual pe față, iar pe spate, o singură roată, însă cu două suspensii acționate și ele individual. Caroseria este complet din fibră de carbon, șasiul este din fier, iar rezistența acestui vehicul este la 5 G-uri. Provocarea acestei mașini este de a o face una care să fie produsă în serie, însă acum este doar pentru competiții de motorsport, pentru că de aici se începe”, a declarat Sebastian Șuteu, student în anul III la specializarea Robotică, în cadrul Facultății de Inginerie Industrială, Robotică și Management-ul Producției de la UTCN.

ZIUA DE CLUJ l-a întrebat pe Sebastian Șuteu dacă o asemnea mașină gândită și proiectată de către studenții de la Cluj ar putea ajunge în campionatul de Formula E (Electric).

Da, de ce nu. Însă toată lumea trebuie să începă de undeva, iar acest început a fost unul bun pentru noi și mergem mai departe - Sebastian Șuteu.

Studentul implicat în proiect mai spune că investiția totală în vehicul a fost de 150.000 de euro, dintre care, jantele cu motorul au costat 35.000 de euro, fibra de carbon în jurul sumei de 30.000 de euro. 

Ediția cu numărul XX e desfășoară la Cluj-Napoca între 26 și 28 octombrie 2022, la Sala Polivalentă BT Arena, după ce, pe timp de pandemie, în anii 2020 și 2021 au fost organizate saloane virtuale, cu întâlniri online ale celor pasionați de tehnologie și inovare.

Comenteaza