Podul de pe DN1 din Baciu, afectat de circulația pe trei benzi. CNAIR pregătește lucrările de reparații

Podul de pe DN1 din Baciu, afectat de circulația pe trei benzi. CNAIR pregătește lucrările de reparații
| Foto: baciu.info

Podul de pe Drumul Național nr. 1 peste Valea Seacă, de pe raza localității Baciu, începe să fie afectat de traficul intens pe trei benzi, din ultimele luni.

Acest pod a fost lărgit destul de recent, în noiembrie 2019, la trei benzi, prin reconfigurarea trotuarelor, după ce traficul pe Calea Baciului, care are patru benzi, se gâtuia în acea zonă, de dinaintea stației Petrom.

Ținând cont de starea de actuală a podului, Compania Națională de Administrarea Infrastructurii Rutiere, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj, a lansat o licitație pentru ”proiectarea și execuția lucrărilor de întreținere în vederea fluidizării traficului rutier la podul de pe DN1F km 4+918 peste Valea Seacă”. Valoare estimată a contractului este de 947.890 de lei, iar ofertele se pot depune până în 29 mai.

Expertiza tehnică ce a stat la baza caietului de sarcini arată că podul poate fi actualmente încadrat doar la ”stare satisfăcătoare”, dar cu elemente constructive cu degradări vizibile pe zone întinse, cu tendința de afectare a capacității portante. Se recomandă reparații, reabilitări și consolidări.

”Efectul modificărilor condițiilor de exploatare de la două benzi de circulație de lățime totală de 7,80 m la trei benzi de circulație de lățime totală de 9 m s-a materializat pe teren în februarie 2020 prin dislocarea betonului din zona marginală amonte a dalei, pe care înainte de 2019 nu se circula, fiind sub bordura apără roată și trotuar.

Pe fâșia marginală amonte, pe o zonă de lățime de 70-100 cm au apărut fisuri longitudinale, desprinderi ale stratului de acoprire și dislocări de beton mai grave în amonte decât în aval, deoarece tot traficul de ieșire din Cluj-Napoca tranzitează banda amonte a podului, spre deosebire de traficul de intrare în Cluj-Napoca, unde sunt disponibile două benzi de circulație pe sens”, se arată în expertiza întocmită în februarie 2020 de către inginerul expert tehnic Gabriela Viorel.

Expertul a propus și două variante de reparații, recomandând însă soluția ”extinderii zonei carosabile prin înlocuirea dalei degradate cu grinzi prefabricate cu corzi aderente și suprabetonare sau cu beton armat monolit și introducerea unor reazeme suplimentare pe zonele de extindere”.

Soluția propusă are în vedere faptul că, pe durata lucrărilor, DN1F nu poate fi închis, iar această soluție se poarte realiza mai rapid și cu costuri mai mici. Expertul atrage atenția că lucrările trebuie efectuate neaparat în cursul acestui an, în perioada mai-decembrie, pentru că o eventuală amânare a lor pentru 2021 ”ar reprezenta un risc de producere de accidente care nu poate fi acceptat”.

Podul construit în 1970 avea inițial două benzi, cu o lățime carosabilă de 7,8 m, iar anul trecut s-a mai creat o bandă prin redimensiunarea trotuarelor, ajungând la trei benzi, cu 9 m de carosabil. Varianta ideală propusă de specialiști este o lărgire a acestuia la 12 m.

Comenteaza