PRIMUL CLOPOŢEL. Dictare la liceu, alfabetizare în înţelegerea textului la gimnaziu şi lectură la clasele I-IV
">
Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a anunţat, duminică, mai multe măsuri pentru îmbunătăţirea procesului educaţional şi reducerea "analfabetismului funcţional", respectiv dictare la liceu, alfabetizare în înţelegerea textului la gimnaziu şi lectură la ciclul primar.
"Pentru reducerea analfabetismului funcţional trebuie îmbunătăţirea competenţelor de lectură. Prin aceste măsuri impunem o intervenţie imediată şi unitară la nivelul întregului sistem, având beneficiari toţi elevii", a spus ministrul Daniel Funeriu.
Concret, la clasele I-IV se introduce oră de lectură distinctă în orar, cu activităţi specifice elevilor de clasa întâi şi a II-a. Pentru clasele V-VIII, la orele de limba română sunt alocate minim două secvenţe în structura lecţiei pentru alfabetizare în înţelegerea textului.
În toate ariile curriculare se introduc din acest an secvenţe care vor duce la alfabetizare în înţelegerea textului specific. De asemenea, a fost introdusă obligativitatea "momentului ortografic", inclusiv la clasele de liceu, a mai spus Funeriu.
Secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, Oana Badea, a precizat că "moment ortografic" în liceu înseamnă că elevii vor da dictări pentru consolidarea scrierii ortografice. În plus, alfabetizarea în înţelegerea unui text se referă la explicarea unor noţiuni pe care elevii nu le înţeleg.
"Spre exemplu, la geografie, fizică sau chimie. Degeaba încearcă profesorul să predea anumite noţiuni, dacă elevul nu are cunoştinţele de bază. La geografie, nu ştiu să citească o hartă. Atunci va fi ajutat, alfabetizat pentru înţelegerea textului, şi la gimanziu, dar şi la liceu", a explicat Oana Badea.
Ea a mai spus că pentru alfabetizarea în înţelegerea textului sunt pregătiţi zeci de formatori.