Propaganda lui Călin Georgescu era prezentă și pe Facebook, nu doar pe TikTok. Detalii incredibile
- Scris de Sergiu Vlăgea
- 09 Dec 2024, 10:21
- Eveniment
- Ascultă știrea
Meta a permis unei reţele de pagini de Facebook să posteze peste 4.100 de reclame politice care o atacau pe Elena Lasconi, candidata USR la preşedinţia României, şi care îl promovau pe candidatul independent Călin Georgescu, se arată într-un raport.
Campania a fost derulată pe 25 de pagini de Facebook şi 25 de site-uri, indicând un efort organizat de a influenţa alegerile, potrivit unui raport al grupurilor de cercetare a ameninţărilor digitale Reset Tech şi Check First. Nu este clar cine a fost în spatele reţelei care a promovat postările politice pe Facebook şi Instagram cu cheltuieli de publicitate între 167.900 şi 264.909 de euro, notează Bloomberg.
Victoria surprinzătoare a lui Călin Georgescu în primul tur al alegerilor prezidenţiale a făcut ca instituţiile statului să examineze intens rolul companiilor de social media. Autorităţile române s-au concentrat asupra platformei TikTok, acuzând-o că a oferit „expunere masivă şi tratament preferenţial” lui Georgescu. Dar raportul întocmit de Reset Tech şi Check First indică un efort mai amplu de a influenţa rezultatul alegerilor.
„În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenţiei, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook şi Instagram au fost utilizate pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmaţii neverificate şi relatări polarizante”, au scris autorii raportului.
Ad-urile descrise în raport îl prezintă pe Georgescu, care a raportat zero cheltuieli electorale la AEP, drept un „preşedinte patriot” care apără naţiunea. Lasconi a fost caracterizată drept un „diavol” şi o marionetă a Occidentului, în timp ce Klaus Iohannis a fost descris drept un „dictator” pentru sprijinul acordat lui Lasconi. Unele dintre reclame exprimau, de asemenea, sprijin pentru George Simion, liderul partidului AUR.
Specialiştii au identificat campania folosind Ad Library. Aceştia au calculat că reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori începând cu luna august.