COLŢUL JURIDIC. Evaziune fiscală în urma controlului ANAF

COLŢUL JURIDIC. Evaziune fiscală în urma controlului ANAF
Legiuitorul a statuat conceptul de evaziune fiscală că fiind “sustragerea prin orice mijloace de la impunerea sau de la plata impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale de către persoanele fizice şi persoanele juridice române sau străine, denumite în cuprinsul legii contribuabili”.

 
De reţinut este faptul că efectuarea de activităţi permanente sau temporare, generatoare de venituri impozabile, poate avea loc numai în baza unei autorizaţii emise de organul competent sau a unui alt temei prevăzut de un cadru legal.  Controlul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) se încheie cu o decizie de impunere şi /sau proces verbal de sesizare Parchet pentru evaziune fiscal.
 
Cum mă apăr?
 
În primul rând trebuie să depuneţi contestaţie la decizia de impunere în termen de 30 de zile. În al doilea rând trebuie să cereţi o expertiză extrajudiciară în dosarul penal.  În dosarul de ANAF trebuie să solicitaţi suspendarea pe durata anchetei penale.
 
Cum se poate săvârşi evaziunea fiscală?
 
Fraudă fiscală la regimul TVA
- aplicarea eronată a regimului deducerilor. Astfel de abateri s-au constatat la agenţii economici care realizează atât operaţiuni supuse taxei pe valoarea adăugată, cât şi operaţiuni scutite, prin nerespectarea prevederilor în ce priveşte calcularea raportului în care participa bunurile şi serviciile la realizarea operaţiunilor impozabile şi influenţarea în acest mod a taxei pe valoarea adăugată deductibilă. Sunt cazuri în care se fac deduceri de faza pe valoarea adăugată pe baza de  documente nelegale. S-au constatat situaţii de deduceri duble că urmare a înscrierii repetate a unor facturi în jurnale de cumpărături şi chiar deduceri de taxa pe valoarea adăugată din documente aparţinând altor societăţi. Sunt şi cazuri în care se exercită anticipat dreptul de deducere
- necuprinderea unor operaţii ce intră în sfera taxei pe valoarea adăugată în baza de calcul a taxei pe valoarea adăugată a tuturor facturilor
- aplicarea eronată a cotei zero pentru operaţiunile de export, în cazul operaţiunilor derulate prin intermediari care efectuează operaţiuni de export în nume propriu
- sustragerea de la plata taxei pe valoarea adăugată aferentă importului de bunuri prin prezentarea în seamă a unor acte fictive de donaţie, de la parteneri externi, în loc de acte de cumpărare, precum şi neincluderea în deconturi a taxei pe valoarea adăugată amânată la plata în vamă
- emiterea de chitanţe fără ca agentul economic să fie plătitor şi fără să înregistreze şi să vireze taxa pe valoarea adăugată în evidenţa contabilă
 
În cazul înfiinţării sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor imobile, un exemplar al procesului-verbal întocmit de organul de executare se comunică pentru înscriere biroului de carte funciară. Dacă valoarea bunurilor proprii ale debitorului nu acoperă integral creanţa fiscală a bugetului general consolidat, măsurile asiguratorii pot fi înfiinţate şi asupra bunurilor deţinute de către debitor în proprietate comună cu terţe persoane, pentru cota-parte deţinută de acesta.
 
Împotriva actelor prin care se dispun şi se duc la îndeplinire măsurile asiguratorii cel interesat poate face contestaţie.  Măsurile asiguratorii se ridică, prin decizie motivată, de către creditorii fiscali, când au încetat motivele pentru care au fost dispuse sau la constituirea garanţiei, după caz.
 
Noutăţi de procedură
 
Atribuţiile sunt duse la îndeplinire de Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, Direcţia Generală a Vămilor, Direcţiile Generale Regionale ale Finanţelor Publice, organele fiscale teritoriale subordonate acestora, precum şi Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili.
 
Organul de control poate dispune măsuri asigurătorii ori de câte ori sunt indicii că există pericolul că debitorul să se sustragă, să îşi ascundă ori să îşi risipească patrimoniul, periclitând sau îngreunând în mod considerabil colectarea. Prin OPANAF nr. 1296/2014, o modificare priveşte situaţia născută în urmă constatării unor acte şi fapte care pot constitui infracţiuni de evaziune fiscală sau fraudă fiscală şi vamală, în cazul cărora prejudiciul nu a fost stabilit prin acte administrativ-fiscale de impunere.
 
Ca procedură efectivă de lucru, organul de control transmite în aceeaşi zi sau cel târziu în ziua următoare proiectul referatului justificativ al măsurilor asiguratorii, precum şi proiectul deciziei de instituire a măsurilor asigurătorii, în vederea aprobării conducătorului organului fiscal respectiv, directorului general în cazul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, şefului de administraţie în cazul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, şefilor de administraţie în cazul administraţiilor sectoarelor 1-6 ale Finanţelor Publice şi Administraţiei fiscale pentru Contribuabili Mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti.
 
Marius COLTUC
Cabinet de avocat Coltuc
www.coltuc.ro

Comenteaza