Aurelia Cristea (PSD Cluj) vrea Plan Urbanistic General actualizat, digitalizare și transparență în administrație „la sânge” pentru un Cluj accesibil

Aurelia Cristea (PSD Cluj) vrea Plan Urbanistic General actualizat, digitalizare și transparență în administrație „la sânge” pentru un Cluj accesibil
| Foto: PSD Cluj

Candidatul PSD Cluj la Primăria Cluj-Napoca, Aurelia Cristea, a prezentat soluțiile pe care ea și echipa cu care intră în cursa electorală pentru alegerile locale le propun pentru un Cluj accesibil.

Ea a atras atenția, în cadrul unei conferințe de presă asupra prețurilor mari pe care le au locuințele din Cluj-Napoca, un subiect îndelung discutat de ani buni.

„Cred că nu este o noutate subiectul prețurilor crescute ale locuințelor la Cluj-Napoca, într-un mod absolut nejustificat. Tinerii au o problemă în momentul acesta în a-și achiziționa o locuință în Cluj-Napoca, atât copiii celor din Cluj cât și studenții care își doresc să rămână aici, dar nu e vorba doar de tineri, ci și de persoanele cu venituri medii. Nu este normal ca lucrurile din punct de vedere al eliberării autorizațiilor de construcție să fie atât de opace și lipsite de transparență și de o viziune strategică de dezvoltare a municipiului.

(...) Până în acest moment nu am văzut o preocupare majoră a administrației locale pentru a rezolva această problemă, dimpotrivă, lipsa de transparență, autorizațiile de construire date discreționar nu au făcut decât să încurajeze aceste prețuri mari pe care le avem azi în Cluj.

Practic, cererea și oferta nu se întâlnesc în momentul acesta tocmai din acest motiv și anume că există un blocaj în administrație în ce privește dezvoltarea urbană”, a declarat Aurelia Cristea.

În opinia ei, este necesar un Centru Integrat de Urbanism.

„Primul lucru este să facem un Centru Integrat de Urbanism, un Birou Unic prin care se eliberează toate avizele și autorizația de construire, practic ducem acolo toate companiile de utilități astfel încât o cerere pentru autorizare de construire să aibă un singur destinatar și de acolo să primească răspunsul. Aici vor conlucra furnizorii de apă, canal, gaz, curent, trelecomunicații, ISU, Poliție, chiar și DSP. Acolo, ei discută între ei și dau avizele. Astfel, oricine, indiferent că este dezvoltator imobiliar sau persoană fizică ce dorește să își construiască o casă trebuie să se adreseze într-un singur loc, iar acest birou va scurta practic toate aceste deplasări și termene care afectează piața imobiliară”, a mai menționat Cristea.

Cea de-a doua soluție vizează digitalizarea și transparentizarea „la sânge” în ce privește parcursul acestui proces. „Practic tot procesul de la avize la autorizația de constuire trebuie să fie digitalizat, transparent, iar rezolvarea să fie cu termene clare”, a mai subliniat Cristea.

„A treia chestiune extrem de importantă este actualizarea Planului Urbanistic General, care să fie realistă, să aibă o viziune și o strategie de dezvoltare urbană a municipiului Cluj-Napoca și a zonei metropolitane, și aici vorbesc și din punctul de vedere al transportului în comun, și să ofere predictibilitate și claritate în ce înseamnă dezvoltare pe următorii 10-20 de ani. Trebuie evaluat specificul fiecărui cartier și răspuns nevoilor acestuia. Partea de locuire să fie în proximitatea locurilor de muncă ca să nu necesite trafic infernal, cu toate serviciile publice acolo. Practic fiecare cartier să aibă centrul lui mai mic, o replică a ceea ce avem centrul mare al municipulu Cluj-Napoca.

(...)O altă soluție este un program de locuire care să se adreseze tinerilor, persoanelor care lucrează în servicii publice care sunt indispensabile și grupurilor vulnerabile dar în același timp și celor care vor lucra în Cluj în zona de cercetare. E foarte important să avem un program de locuințe publice, noi suntem obișnuiți să le spunem locuințe sociale, însă ele nu pot avea doar caracter social, locuințele publice sunt destinate și acelor categorii de persoane care lucrează în sănătate, educație”, a completat Cristea.

Social democrata a prezentat și punctul de vedere al unui specialist în domeniul imobiliar. Sorin Popa s-a referit la dezvoltarea orașului în calitate de „manager de proiecte în investiții imobiliare, neafiliat politic și cu o experiență de peste 30 de ani în domeniul investițiilor”. El a explicat de ce este important un Plan Urbanistic General actualizat:

„Un Plan Urbanistic General coerent și realist implică necesitatea mai puținor planuri ubanistice zonale sau de detaliu, ceea ce înseamnă că nu e nevoie de 5 sau 6 ani ca să faci un PUZ și de 2-3 ani ca să obții o autorizație de construire. Dacă acest proces se scurtează pentru că există un plan foarte clar și niște reglementări simple și ușor de urmat perfect legale, orice investitor va ști cam cât durează tot acest proces legat de construirea și valorificarea acelui proiect. Având niște perioade mai scurte de planificare și autorizare, evident că vor fi și niște costuri mai mici iar dacă costurile vor fi mai mici, prețurile de vânzare pe piață vor fi accesibile și rezonabile fără a afecta profitabilitatea unui proiect investițional”.

Comenteaza