Deputatul Remus Lăpușan, în contextul raportului OCDE privind sistemul de învățământ: ˝Fără cetățeni educați, nu avem performanță în economie și în societate!˝
- Scris de Ziua de Cluj
- 04 Iun 2025, 12:23
- Politica
- Ascultă știrea

Deputatul PSD de Cluj, Remus Lăpușan, trage un semnal de alarmă legat de starea învățământului românesc, printr-o declarație politică susținută marți în Parlament, în contextul apariției unui raport al OCDE referitor la problemele sistemului educațional din România.
Educația este un domeniu strategic al unei țări - prin educație de calitate, avem acumulare de competențe adecvate pentru atingerea unei performante superioare la locul de muncă, ducând în cele din urmă la creșterea economică sustenabilă pe care ne-o dorim cu toții.
˝Raportul OCDE este extrem de tranșant și trebuie să ne determine să acționăm: România nu are voie să mai fie mult timp printre codașele Europei în privința performanțelor elevilor și a accesului echitabil la educație˝, a susținut Remus Lăpușan în discursul său de astăzi din Parlament.
În prezent, 4 din 10 copii au competențe sub medie la a înțelege corect ceea ce citesc, respectiv la interpretarea informațiilor științifice de bază, 5 din 10 copii care au competențe sub medie la matematică, iar în mediul rural, unde se înscriu puțini copii la școală, se înregistrează o rată crescută a abandonului școlar și avem subreprezentare în educația terțiară - situație care se datorează mai ales concentrării comunităților vulnerabile în mediul rural – unde o treime dintre locuitori aparțin etniei rome și unde există un risc ridicat de sărăcie, care afectează jumătate dintre oamenii de la sate.
Pornind de la recomandările OCDE, Remus Lăpușan a identificat mai multe măsuri care pot duce la creșterea performanței sistemului educațional din România:
- Să regândim sistemul de finanțare în învățământ;
- Să re-echilibrăm balanța dintre autonomie și dependența financiară, respectiv dependența de decizie față de celelalte instituții ale statului;
- Să fim atenți la calitatea învățământului din mediul rural, dar și a învățământului vocațional;
- Este absolut necesar să încurajăm inovația pedagogică și digitalizarea, dar și diversificarea mijloacelor de predare, alături de creșterea bugetului pentru educație. Dintre țările analizate de OCDE, avem cele mai mici investiții în învățământ;
- Trebuie să avem o corespondență clară între competențele formate pe băncile școlii și cele solicitate în câmpul muncii;
- Trebuie să punem la punct un sistem de retenție a talentelor în zona educațională, mai ales în zona rurală;
- Trebuie să avem un sistem de sprijin economic și financiar pentru familiile dezavantajate, aflate în risc de sărăcie.
˝Pentru o Românie educată, echitabilă și pregătită pentru viitor, este nevoie de acțiune, care stă în puterea clasei politice.
Mâine este Ziua Învățătorului! Haideți să ne îndreptăm cu recunoștință către dascălii noștri și să le arătăm că ne pasă de ei. Dragi profesori, nu v-am uitat, știm ce rol aveți și suntem aici să vă sprijinim!˝, a încheiat deputatul Remus Lăpușan intervenția sa în Parlament.
PSD își menține angajamentul găsirii celor mai eficiente politici publice pentru acces facil și echitabil la educație, pentru toți copiii, indiferent de situația lor economică, etnie sau mediu de rezidență.
Iată discursul integral susținut în Parlament de Remus Lăpușan (deputat PSD de Cluj):
"Domnule Președinte,
Doamnelor și domnilor deputați,
Suntem aproape de finalul anului școlar 2024-2025. Săptămâna viitoare încep deja evaluările naționale pentru liceeni, iar noi – clasa politică, avem datoria să reflectăm asupra stării sistemului educațional din România. Știm cu toții că educația este un domeniu strategic al unei țări: prin educație de calitate, avem acumulare de competențe adecvate pentru atingerea unei performante superioare la locul de muncă, ducând în cele din urmă la creșterea economică sustenabilă pe care ne-o dorim cu toții. Lipsa de intervenție în acest domeniu va aduce fără discuție și nota de plată, mai devreme sau mai târziu.
Săptămâna trecută a apărut un raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), organizație cu care suntem în proceduri de aderare, în care s-au tras semnale de alarmă serioase cu privire la stadiul în care se află sistemul educațional în România. Este un raport extrem de tranșant, care trebuie să ne determine să acționăm: România nu are voie să mai fie mult timp printre codașele Europei în privința performanțelor elevilor și a accesului echitabil la educație.
- 4 din 10 copii au competențe sub medie la a înțelege corect ceea ce citesc, respectiv la interpretarea informațiilor științifice de bază;
- 5 din 10 copii care au competențe sub medie la matematică;
- în mediul rural se înscriu puțini copii la școală, se înregistrează o rată crescută a abandonului școlar și avem subreprezentare în educația terțiară. Acest lucru se datorează mai ales concentrării comunităților vulnerabile în mediul rural – unde o treime dintre locuitori aparțin etniei rome, respectiv faptului că există un risc ridicat de sărăcie – jumătate dintre oamenii de la sate se află în situație de risc de sărăcie.
Unde putem interveni, așa cum ne-a recomandat și OECD?
- să regândim sistemul de finanțare în învățământ
- să re-echilibrăm balanța dintre autonomie și dependența financiară, respectiv dependența de decizie față de celelalte instituții ale statului
- să fim atenți la calitatea învățământului din mediul rural, dar și a învățământului vocațional;
Acest raport a fost încă un semnal de alarmă că ne aflăm într-o situație critică: nu mai putem amâna reforma reală în educație!
Este absolut necesar să încurajăm inovația pedagogică și digitalizarea, dar și diversificarea mijloacelor de predare, alături de creșterea bugetului pentru educație. Dintre țările analizate de OECD, avem cele mai mici investiții în învățământ!
Trebuie să avem corespondență clară între competențele formate pe băncile școlii și cele solicitate în câmpul muncii!
Trebuie să punem la punct un sistem de retenție a talentelor în zona educațională, mai ales în zona rurală!
Și nu în ultimul rând, trebuie să avem un sistem de sprijin economic și financiar pentru familiile dezavantajate, aflate în risc de sărăcie.
Pentru o Românie educată, echitabilă și pregătită pentru viitor, este nevoie de acțiune, care stă mult în puterea noastră!
Mâine este Ziua Învățătorului! Haideți să ne îndreptăm cu recunoștință către dascălii noștri și să le arătăm că ne pasă de ei. Haideți să le transmitem profesorilor din România un mesaj sincer: nu v-am uitat, știm ce rol aveți și suntem aici să vă sprijinim! Vă mulțumesc!"