Video Mircea Abrudean despre metroul Cluj: "Lucrurile avansează" / Primăria va lua toate măsurile ca proiectul "să se încadreze în termene"

Mircea Abrudean despre metroul Cluj: "Lucrurile avansează" / Primăria va lua toate măsurile ca proiectul "să se încadreze în termene"

Invitat vineri la ZIUA LIVE, Secretar General al Guvernului, clujeanul Mircea Abrudean, i-a răspuns Ministrului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, care declarase că metroul de la Cluj este cel mai întârziat proiect din PNRR.

Adrian Câciu, ministrul Investiţiilor și Proiectelor Europene, a afirmat, marți, că în cazul proiectului metroului din Cluj ”suntem încă la stadiul în care nu avem contract de dirigenţie de şantier, nu avem o delimitare de şantier şi să înceapă săpăturile, deşi până la finalul acestui an ar trebui să avem execuţie de 50%".

Mircea Abrudean a explicat că întârzierile la proiectul metroului sunt "extrem de justificate" de mulți factori care îngreunează acest proiect, începând cu relieful ;i continuând cu vestigiile arheologice.

„Cunosc declarația ministrului... dar pe de altă parte, ieri, în cadrul Comitetului Interministerial pentru Coordonarea PNRR, la care a participat și domnul ministru Câciu, s-a discutat despre proiectele întârziate. Nu este doar cazul metroului din Cluj, la care putem discuta de oarecare întârziere cauzată de motive extrem de justificate. E o situație și la București, cu magistrala de la metrou, unde lucrurile funcționează teoretic mai ușor. La Cluj sunt foarte mulți factori care îngreunează acest proiect, începând cu relieful, continuând cu vestigii arheologice, și alte elemente diferite față de București.

Dar lucrurile avansează, ceea ce se discuta și ieri, la această ședință la care am fost, lucrurile vor fi recuperate, nu se pune problema ca metroul din Cluj să încurce în vreun fel implementarea PNRR. Vă reamintesc, datorită metroului din Cluj, care are componentă verde în PNRR, acest plan până la urmă a beneficiat de finanțare și datorită metroului. E o sumă considerabilă în zona verde, în energie verde”, a mai spus Abrudean.

Lucrările la metroul din Cluj finanțate prin PNRR vor trebui finalizate până în luna august 2026. Este vorba de nouă din totalul de 19 stații și de depou, dar nu există și obligativitatea ca acestea să fie date în funcțiune.

„La PNRR, termenele nu sunt flexibile, lucrurile sunt clare, sunt aceleași pentru toate statele membre care au astfel de Planuri de redresare și Reziliență. În schimb, unele măsuri pot fi și din partea guvernului, de a flexibiliza componenta de finanțare a PNRR. E important ca și avansul pe care beneficiarul îl acordă constructorului să poată fi alocat mai rapid, deblocat mai rapid, să pună la dispoziție statul banii, iar atunci lucrurile merg mai ușor. Având asigurată finanțarea, nu există blocaje. Iar din punct de vedere administrativ sunt convins că Primăria Cluj-Napoca și toți factorii implicați vor lua toate măsurile în așa fel încât proiectul să se încadreze în termene, așa cum a fost asumat”, a completat Mircea Abrudean.

Centura metropolitană "nu mai depinde doar de primărie, depinde de ofertanți"

Secretarul General al Guvernului a abordat și tema centurii metropolitane, acolo unde primăria are dificultăți în a gîsi, prin licitație, un constructor. În cazul primului tronson, însă, lucrările vor începe cât de curând. Proiectul necesită și implicarea Guvernului, a explicat Mircea Abrudean.

„Toate lucrările mari de infrastructură din Cluj au fost începute în urmă cu ceva timp, iar azi ele se află într-un stadiu avansat de implementare. Un proiect de o asemenea anvergură e foarte greu de mișcat, de deblocat. Oamenii nu cunosc ce înseamnă de exemplu proiectul metroului din Cluj, de 1,2 miliarde euro, sau proiectul centurii metropolitane, de un miliard de euro, cât de greu este să ajungi în faza în care să dai drumul la o licitație și apoi să aștepți să vezi ce se întâmplă, pentru că deja acolo nu mai depinde doar de primărie, depinde de ofertanții care vin să își depună ofertele, conforme, corecte, e fix problema lor. Primăria ulterior constată și ia măsurile legale în vigoare, că nu are ce să facă altceva, așa cum s-a întâmplat și cu centura metropolitană.

Primăria a făcut toate demersurile de actualizare și reactualizare a indicatorilor tehnico economici, a asigurat finanțarea – pentru că să asiguri finanțarea pentru un asemenea proiect e o mare provocare, un miliard de euro, cofinanțare din PNRR în cazul metroului, centura fiind cofinanțată din Programul Operațional Transport, în rest este buget de stat, bani de la Guvern și, sigur, buget local. Iar banii de la guvern vin pentru că cineva se zbate pentru a-i obține, și asta a făcut domnul Emil Boc mult timp, s-a zbătut foarte mult pentru a obține cofinanțarea acestor proiecte de la guvern în așa fel încât prin hotărârile de guvern aprobate să existe finanțarea asigurată ca să poată da drumul la proceduri, la licitații. Asta e situația și la metrou, și la centură. Până să ajungi la execuție, sunt pași extrem de greoi care se fac cu birocrație, necesită mult efort”, a declarat Mircea Abrudean.

Comenteaza