Suzuki Vitara, legenda merge (si) mai departe 

Suzuki Vitara, legenda merge (si) mai departe 
Suzuki Vitara, legenda merge (si) mai departe 
Suzuki Vitara, legenda merge (si) mai departe 
Suzuki Vitara, legenda merge (si) mai departe 
Suzuki Vitara, legenda merge (si) mai departe 

Intre SUV-urile de mici dimensiuni pe care le regasim in oferta actuala de pe piata autohtona, Suzuki Vitara este masina ce ofera exact ce trebuie sa ofere o masina din aceasta clasa, si asta la un pret corect.

Modelul Vitara se prezinta in 2023, dupa anii de restriste in privinta productiei din motive bine-cunoscute, mai tanar, mai agil, mai confortabil si mai convenabil ca niciodata. Sa incepem insa cu tinuta de drum.

Experienta noastra de drive-test s-a desfasurat, pe segmentul de off-road, pe drumul ce leaga Doda Pilii de Padis. Pentru cei ce nu cunosc traseul e deajuns sa spunem ca acesti 18 km sunt compusi din 7 km asfaltati si 11 km ce au ramasi orfani in proiectul de refacere a tramei stradale ce traverseaza Padisul, aceasta portiune din drumul de munte fiind doar ce a ramas din drumul construit in 1969, fara absoult nicio reparatie ulterioara. 


Indiferent de suprafaţa drumului, Vitara oferă o aderenţă excelentă; nu este nevoie de metode speciale de condus sau de operaţiuni speciale. Începând cu tehnologia îmbunătăţită AllGrip 4WD, mecanismele sofisticate ale Vitara fac din condus o adevărată plăcere. Modelul 1.4 BOOSTERJET AllGrip testat dovedeste o ambivalenta a abordarii traseelor de drum pe asfalt si macadam, experienta pe drum neasfaltat dovedindu-se, poate, una dintre cele mai placute intre masinile de aceeasi clasa. Suspensia e exact atat de rigida cat trebuie si, in combinatie cu o directie supla si foarte manevrabila, confera conducatorului o senzatie de confort si siguranta la o viteza relativ mare, pe trasee de macadam pe care, la aceeasi viteza, alte modele le abordeaza cu unele probleme. 

O garda la sol medie, de 185 cm, permite Vitarei accesul pe teren accidentat, in acelasi timp, nu cu un grad de denivelare prea mare, evident. Sistemul de 4X4 selectiv ofera insa patru optiuni (snow-mud, sport, lock si auto) ceea ce e suficient pentru nevoile cotidiene dar si pentru un amator de experiente in afara asfaltului. Nu este un off-road pur sange, sa nu uitam. Asistenta la pornirea din rampa (Hill Hold Control) in combinatie cu cel de asistenta la coborarea in panta (Hill Descend Control) usureaza mult in momentele critice, traseul ales fiind parcurs fara absolut nicio problema reala.

La drum intins insa, compenseaza prin placerea de a o conduce. Motorul, transmisia şi componentele trenului de rulare funcţionează împreună în unitate pentru a oferi performanţă superioară. Fiecare componentă o pune în valoare şi o completează pe cealaltă pentru o performanţă totală, integrată, uneori puternică, alteori sportivă. Raportul de transmisie a fost conceput atât pentru economie de carburant cât şi pentru performanţă de conducere. În plus, au fost încorporate diferite inovaţii pentru a optimiza schimbarea treptelor de viteză şi pentru a crea o senzaţie lină. Rigiditatea sporită a carcasei cutiei de viteze suprimă zgomotul şi vibraţia. Insa noul motor 1.4 BOOSTERJET turbo cu injecție directă oferă mai mult cuplu, iar turbina cu răcitor intermediar împinge aerul sub presiune în cilindri și oferă motorului mai mult cuplu în plaja de turații joase, chiar și la 2.000 rpm. Eficiența propulsorului este sporită și cu ajutorul sistemului electric de temporizare comandată a supapelor (VVT), a recirculării gazelor de evacuare (EGR) și al raportului mare de compresie. 

Sistemul 48V (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) este noul sistem hibrid de tip “mild” disponibil pe noul motor 1.4 BOOSTERJET. Sistemul este format dintr-un demaror-generator integrat (ISG) care se comportă ca un motor electric, o baterile lithiu-ion (48 V, 8 Ah), și un convertor DC-DC. Prin creșterea voltajului oferit de demarorul-generator integrat de la 12 V (disponibil pe motorul 1.2 DUALJET) la 48 V, concomitent se înregistrează și o mărire a puterii motorului, ceea ce se traduce într-un aport mai mare la asistarea oferită motorului termic precum și recuperarea unei cantități mai mare de energie electrică la decelerare. Sistemul 48V mai dispune și de două funcții noi – controlul cuplului motor și amplificarea cuplului motor, indisponibile pe sistemul 12V. Aceste noi funcții amplifică experiența de condus prin completarea cuplului produs de motorul termic cu cel produs de generatorul de pornire integrat (ISG) în timpul accelerării. Mai mult, o funcție specială a sistemului îi permite motorului electric să mențină la relanti motorul termic, eliminând astfel arderea de combustibil cât timp motorul termic funcționează la relanti.

Sistemul de cruise control adaptiv cu limitator de viteza face din condusul pe autostrada o activitate ce nu presupune aproape niciun efort. Masina reduce viteza la nivelul celei a autovehiculului ajuns din urma urmanda ca, la semnalizarea si incadrarea pe banda de viteza, sa accelereze din nou pana la valoarea presetata.

Placerea insa devine surprinzatoare la conducerea in mediul urban. Directia se dovedeste inca odata cel mai bun prieten, aici puterea motorului se simte mai bine in demaraje de pe loc, masina e sprintena si, cu o lungime de 4,175 cm si latime de doar 1,775 cm, parcarea nu va fi niciodata o problema. 

Dual sensor brake support- in mișcare, Vitara folosește două sisteme de detecție - o cameră video monoculară și un senzor laser pentru a determina dacă există riscul unei coliziuni frontale cu un alt vehicul sau cu un pieton. Dacă un potențial impact este detectat, vehiculul reacționează în trei moduri, în funcție de situație: atentioneaza vizual si acustic la o franare brusca a autovehiculului din fata, facand imposibila accelerarea masinii. Dacă probabilitatea unei coliziuni creşte, sistemul activează asistenţa la frânare care măreşte forţa de frânare în timpul frânării bruşte. Dacă sistemul determină că o coliziune este iminentă, frânează în mod automat. Cu trei trepte de variatie a distantei la care se activeaza si cu posibilitatea anularii acestuia, devine un back-up solid pentru conducatorii auto in trafic urban intens. Pentru mersul in marsarier, mai ales la iesirea din parcari, cu viteze de peste 8 km/h, Vitara folosește doi senzori radar montați pe laterale pentru a-l asista pe cel de la volan la ieșirea cu spatele dintr-un loc de parcare. În cazul în care senzorii detectează un vehicul care se apropie, șoferul este avertizat vizual și sonor. Acest sistem face ieșirile din spații înguste mult mai ușor de gestionat în situațiile în care câmpul vizual al șoferului este obturat pe ambele laturi ale vehiculului.

Traffic Sign Recognition folosește camera video monoculară pentru a monitoriza prezența semnelor de circulație. Dacă acestea sunt detectate, sistemul le afișează sub formă de ilustrații grafice pe instrumentarul de bord, pentru a-i reaminti șoferului de zona de incidență a acestora. Sistemul poate afișa până la 3 semne de circulație simultan, cu detecție înainte ca vehiculul să treacă de indicator si afișare în bord după ce vehiculul a trecut de indicator

Noile faruri LED cu bandă luminoasă de culoare albastră îi oferă noului Vitara un look special, dintr-un univers futurist, iar luminile de zi cu design unic sunt formate din blocuri optice LED poziționate vertical. Farurile de ceață, esențiale pentru vizibilitate în condiții nefavorabile de drum, sunt de asemenea oferite ca dotare standard.

Sistemul Auto Stop & Start Motor (dezactivabil) impreuna cu sistemul multimedia extrem de preformant, cu ecran de 7 inch, conectivitate smartphone, Bluetooth, USB, slot SD card si camera de mers inapoi, la care se adauga, optional, senzorii de parcare, completeaza un pachet tehnic complet pentru orice pretentios. Dar probabil “la piece de resistance” o costituie ceasul analogic pozitionat la mijlocul zonei superioare a plansei de bord, o nota de creativitate clasica intr-un amalgam de tehnologii de ultima ora. Probabil semnatura generatiei actuale Suzuki Vitara.

Nu in ultimul rand trebuie sa amintim cele ca cele 5 stele Euro NCAP obtinute in cadrul testelor de siguranta, sistemul de airbag-uri frontale, laterale, cortina si pentru genunchi la sofer si tehnologiile de protectie si preventie in cadrul accidentelor enumerate mai sus fac din Suzuki Vitara una dintre cele mai sigure masini din clasa sa si nu numai.

Am lasat intentionat la finalul materialului argumentul suprem in favoarea unei alegeri Vitara pentru o achizitie urmatoare, tocmai pentru a nu-i umbri realele calitati si a nu face din acest proces de alegere un act subiectiv. Cu un pret de pornire de la doar 17.470 Euro*, in varianta 2WD sau 4WD de la 20.130 Euro**, Suzuki se aseaza intr-o pozitie confortabila intr-un eventual top al raportului calitate/pret pentru clasa sa. Un drive-test pentru acest model se poate oricand rezerva la Premium Cars, Str. Avram Iancu, Nr. 402, Floresti, judetul Cluj, sau la numarul de telefon 0364 402 408.

* Versiune Passion, 2WD (tractiune fata) - Preț disponibil prin Programul Rabla 

** Versiune Passion, 4WD (AllGrip – tractiune integrala) - Preț disponibil prin Programul Rabla 

 

Comenteaza