Probleme pe bandă rulantă pentru cardul de sănătate. Ce spun medicii de familie
- Scris de Ioana Pîrlea
- 12 Ian 2016, 12:35
- Sănătate
- Ascultă știrea
Asiguraţii din întreaga ţară nu au putut folosi marţi dimineaţă cardul de sănătate. Mai exact, potrivit şefului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, problema a pornit de la o eroare apărută în sistem, serverele fiind ulterior restartate. Medicii de familie spun, însă, că episodul nu este unul izolat, iar scenariu se repetă în fiecare săptămână.
"Cel puţin o dată pe săptămână avem această problemă , de cele mai multe ori vinerea sau lunea. Şi ieri a mers foarte greu cardul. E extrem de neplăcut pentru că noi lucrăm cu programări la 15 minute, iar pacienţii nu înţeleg de ce X stă în cabinet o oră şi jumătate.
Deci vă daţi seama că într-o oră şi jumătate eu am bulversat cel puţin şase pacienţi, plus cei care vin cu urgenţe sau aşa mai departe. E un stres permanent şi pentru noi. Mie mi-a plăcut întotdeauna să merg la cabinet şi am mers cu plăcere, însă acum am bolovani în stomac de fiecare dată, pentru că ştiu că nu mai pot controla situaţia, că nu ţine de mine", explică Emiliana Costiug, medic de familie.
Pentru medici, blocarea sistemului înseamnă muncă în plus şi bani mai puţini, în timp ce pacienţii au de aşteptat ore în şir. "Serviciile nefiind validate, nu ne sunt plătite consultaţiile: e adevărat, e 10 lei o consultaţie, un preţ derizoriu pentru un medic, dar este munca noastră şi acesta este contractul pe care l-am negociat. Mai mult decât atât, peste doi ani va veni Curtea de Conturi şi va spune că am eliberat o reţetă care nu a fost în urma unei consultaţii, pentru că acea consultaţie nu e validată şi mă va pune să plătesc aşa cum am plătit pentru cei cu pensii sub 700 sau pentru alţii cu alte probleme", precizează medicul de familie.
Potrivit oficialilor CNAS, între timp, medicii de familie pot acorda consultaţii şi pot lucra "offline", eliberând "tradiţionalele" reţete care să fie ulterior introduse în sistem. Însă, spun medicii, asta nu este neapărat cea mai bună soluţie, pentru că ar putea duce la apariţia unor alte probleme. De fapt, la câteva luni de la implementarea cardului naţional de sănătate, acesta este privit de medicii de familie ca un proces birocratic.
"Da, se pot elibera reţete offline. Dar farmaciile ,nevăzând în sistem reţeta, nu ştiu ce medicamente i-am recomandat sau ce ia bolnavul, când eu urc reţeta în sistem apar incompatibilităţi între medicamentele care s-au eliberat şi cele care au fost prescrise, deci de aici apar şi mai multe probleme.
Plus că există această probabilitate să nu o facem în termen util şi să ne mai trezim şi cu sancţiuni. Atât de mult a alterat informatizarea asta medicina primară... făcând o comparaţie cu anul 2010, îmi dau seamă că noi mai mult ne ocupăm cu probleme administrative şi nu se cele medicale. De exemplu, eu şi duminică seara am mers la cabinet să validez un concediu, pentru că ştiam că nu a fost validat", adaugă Costiug.