România are un nou regulament pentru gestionarea epidemiilor

România are un nou regulament pentru gestionarea epidemiilor

Începând de miercuri, 10 iulie 2024, țara noastră are un nou regulament privind gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii și a riscurilor asociate acestora.

Noul regulament a fost aprobat printr-un ordin al ministrului Sănătății (nr. 3.643/2024), publicat miercuri în Monitorul Oficial.

Scopul regulamentului este de a crea cadrul de gestionare de către Ministerul Sănătății a situațiilor de urgență generate de epidemii și a riscurilor asociate.

Potrivit documentului, Ministerul Sănătății este autoritatea responsabilă cu rol principal pentru următoarele tipuri de risc: epidemii ca urmare a inundațiilor, epidemii ca urmare a seismelor și epidemii ca urmare a epizootiilor/zoonozelor, scrie 360medical.ro.

“Managementul situațiilor de urgență generate de epidemii constă în identificarea, înregistrarea și evaluarea tipurilor de risc și a factorilor determinanți ai acestora, înștiințarea factorilor interesați, avertizarea, alarmarea, limitarea, înlăturarea sau contracararea efectelor negative produse ca urmare a manifestării factorilor de risc”, se arată în regulament.

Ministerul Afacerilor Interne este autoritatea responsabilă cu rol secundar, alte ministere având responsabilități doar pe anumite domenii de acțiune.

Regulamentul stabilește criteriile în baza cărora se declară epidemia: notificarea de către un județ afectat a unui eveniment care depășește capacitatea de gestionare a situației la nivel, mărirea ariei geografice sau a numărului populației afectate, o boală transmisibilă severă (autohtonă sau de import) și/sau creșterea severității evenimentului sau boală cunoscută cu fatalitate mare, creșterea interesului public sau mass-media cu privire la incident, afectare națională și necesitate de măsuri sporite, o boală determinată de un agent înalt patogen și cu potențial mare de răspândire sau OMS a declarat o urgență de sănătate publică de importanță internațională (USPII), cu posibile implicații pentru România.

De asemenea, sunt stabilite trei niveluri de activare:

  • nivelul 1: evenimentul este potențial, nedovedit/neconfirmat.
  • nivelul 2: evenimentul este controlabil.
  • nivelul 3: evenimentul necesită resurse suplimentare.

Activarea răspunsului se va baza pe analiza riscului și va ține cont de identificarea tuturor riscurilor existente, în vederea prioritizării resurselor, și prevede elaborarea de scenarii ale impactului evenimentului.

În caz de risc de epidemie, răspunsul este coordonat de Centrul operativ pentru situații de urgență al Ministerului Sănătății (COSU-MS).

Potrivit regulamentului, principalele amenințări care se manifestă în cazul producerii unei epidemii sunt: afectarea stării de sănătate a unui număr foarte mare de persoane, în special din rândul categoriilor vulnerabile (copii, bătrâni, persoane cu imunitate scăzută), apariția unui număr mare de decese, într-un tip scurt, cu riscul asociat al dificultăților privind gestionarea acestora, și suprasolicitarea sistemului medical.

Comenteaza