Aproape toți comercianții de fructe și legume controlați de ANPC aveau nereguli. Amenzi de 4 mil. lei / Recomandările Protecției Consumatorilor

Aproape toți comercianții de fructe și legume controlați de ANPC aveau nereguli. Amenzi de 4 mil. lei / Recomandările Protecției Consumatorilor
| Foto: Arhivă / Fotrografie ilustrativă

Din peste 1.000 de comercianți de fructe și legume proaspete controlați de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), mai mult de 970 dintre aceștia aveau nereguli.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a controlat, în prima jumătate a lunii trecute, peste 1.000 de comercianți de fructe și legume proaspete, iar la aproape toți dintre aceștia au fost găsite nereguli.

„În prima jumătate a lunii aprilie 2024, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, la nivelul întregii țări, ample acțiuni de control care au vizat verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniu, la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete în magazine alimentare, hipermarketuri şi supermarketuri, pieţe agroalimentare, depozite şi pieţe en-gros. Cu acest prilej, au fost controlaţi 1.010 operatori economici, la 978 dintre aceștia constatându-se nereguli. Totodată, au fost verificate peste 500 tone de fructe şi legume proaspete, peste 400 tone, dintre acestea, neîncadrându-se în normele legale în vigoare”, se arată într-un comunicat ANPC.

Conform sursei citate, deficienţele constatate au determinat echipele de comisari să dispună următoarele sancțiuni:

  • 848 amenzi contravenţionale în valoare de aproximativ 4 milioane lei
  • 418 avertismente
  • oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a peste 7 tone de fructe şi legume, în valoare de circa 62.500 lei, produse improprii consumului uman;
  • oprirea temporară de la comercializare a peste 360 tone de fructe şi legume în valoare de aproximativ 1,7 milioane lei, până la remedierea neconformităţilor constatate.

„Recomandăm consumatorilor să manifeste mare atenție atât la aspectul, cât și la calitatea legumelor și fructelor pe care le achiziționează, precum și la informațiile aflate pe etichetele acestora” – Sebastian Hotca, președintele ANPC, în comunicatul menționat anterior.

Neregulile găsite de ANPC la comercianții de fructe și legume

Sursa citată precizează că principalele abateri de la legislația în vigoare constatate au fost:

  • comercializarea de legume și fructe depreciate calitativ, cu modificări organoleptice, cu pete sau mucegai, cu umiditate excesivă în interiorul ambalajului, picuri de condens
  • comercializarea unor legume și fructe nesortate, astfel încât să corespundă nivelului de calitate indicat pe etichetă, fragmentate (care nu erau întregi și sănătoase), deshidratate, cun urme de alterare
  • nerespectarea condițiilor de depozitare a legumelor și fructelor proaspete, prin depozitarea acestora direct pe paviment, în spații neigienizate, pline de praf și urme de noroi, cu insecte
  • nerespectarea cantităţii înscrise pe etichetă la legumele și fructele preambalate (cantitatea rezultată prin cântărire era mai mică decât cea inscripționată pe eticheta de produs)
  • comercializarea unor legume și fructe preambalate cu ambalaje deteriorate
  • deficienţe de etichetare, lipsa informaţiilor sau marcarea incorectă şi/sau incompletă a elementelor de identificare şi caracterizare, neoferindu-se consumatorilor informaţiile obligatorii, care să permită alegerea sortimentului dorit (la 82 % din cantitatea de legume și fructe verificate)
  • lipsa totală a elementelor de identificare-caracterizare
  • lipsa înscrierii ţării de origine sau informarea eronată cu privire la aceasta, pe eticheta de produs
  • lipsa mențiunii privind categoria de calitate
  • lipsa documentelor de proveniență
  • lipsa traducerii în limba română a informaţiilor de pe etichete
  • comercializarea unor fructe care aveau menționat pe ambalajul de transport că au coaja tratată cu imazalil, dar această informare lipsea de la raft
  • abateri de informare privind regimul promoțiilor
  • lipsa afişării preţului pe produs şi/sau a preţului pe unitatea de măsură pentru fructele şi legumele comercializate
  • neafişarea în mod vizibil, lizibil a preţurilor de vânzare ale produselor
  • lipsa/expirarea verificării metrologice a cântarelor folosite
  • comercializarea în spaţii în care lipsește/nu se afişează autorizaţiile de funcţionare
  • lipsa afișării documentelor necesare funcționării (autorizații, certificate de producător etc.).

La ce să fiți atenți când cumpărați fructe și legume proaspete

Totodată, în urma acestor controală, ANPC a transmis și o serie de recomandări pentru cei care doresc să achiziționeze fructe și legume proaspete.

De la etichetare şi până la observarea directă, consumatorii trebuie să fie foarte atenţi atunci când cumpără legume şi fructe proaspete, având în vedere că în sezonul cald astfel de produse sunt din abundenţă.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) recomandă atenţie maximă la comercializarea de legume şi fructe proaspete.

Astfel, ANPC a elaborat o serie de atenţionări necesare consumatorilor atunci când achiziţionează astfel de produse.

„Revenim cu recomandările noastre, cu privire la diverse elemente extrem de importante, menite să vă ajute să cumpăraţi legumele şi fructele pe care vi le doriţi, cu atât mai mult, cu cât apropierea sezonului cald va duce la o abundenţă a unor astfel de produse, atât de necesare unei hrane sănătoase. De la etichetare şi până la observarea directă, atenţia dumneavoastră vă poate ajuta să faceţi cele mai bune alegeri şi să achiziţionaţi vegetalele cele mai proaspete şi rentabile”, spune Sebastian Hotca, preşedintele ANPC, potrivit unui comunicat postat pe site-ul instituției.

Aşadar, consumatorii trebuie să ţină cont de următoarele aspecte: achiziţionaţi produsele numai din locuri special amenajate, dotate şi autorizate şi solicitaţi şi păstraţi bonul de casă, acolo unde este cazul, pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, aceştia doresc să reclame calitatea produsului. Consumatorii sunt sfătuiţi să verifice, prin apreciere directă, proprietăţile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (ex. aspect de mâzguit, prezenţa mucilagiilor, a mucegaiului etc), ale culorii (culoare modificată, pete), ale consistenţei sau integrităţii suprafeţei (prezenţa loviturilor) etc. O atenţie sporită trebuie să fie şi la preţ. ANPC îi sfătuieşte pe consumatori să verifice concordanţa dintre preţurile afişate la raft şi cele marcate pe bonurile de casă.

De asemenea, trebuie citită cu atenţie eticheta de prezentare, atât la produsele comercializate în vrac, precum şi la cele ambalate. Eticheta trebuie să conţină următoarele elemente: denumirea produsului, ţara de provenieţă a acestuia, avertizări cu privire la existenţa unor substanţe cu care legumele sau fructele au fost tratate, inclusiv a fungicidelor (de tipul Imazalil sau Thiabendazol, cu care poate fi tratată coaja citricelor. În acest caz, coaja nu este destinată consumului uman, iar după decojire, mâinile trebuie bine spălate).

Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate şi pentru care există suspiciunea deteriorării conţinutului sau a modificării cantităţii nete de produs, faţă de cel înscris pe etichetă, nu trebuie achiziţionate.

Consumatorii trebuie să acorde atenţie deosebită mijloacelor de măsurare (ex. cântare) ale căror indicaţii trebuie să fie vizibile. Acestea trebuie să fie verificate metrologic. La cântarul pieţei sau la cântarul supermarketului poate fi verificată cantitatea netă de produs achiziţionat. În cazul unor discrepanţe, trebuie informat comerciantul sau operatorul economic care a furnizat produsul, iar dacă nu veţi reuşi o soluţionare amiabilă cu operatorul economic, puteţi formula o sesizare pe site-ul www.anpc.ro, completând un formular de reclamaţie.

Totodată, trebuie să verifice consumatorii dacă este respectat regimul promoţiilor. În cazul pachetelor cu cantitate mai mare de o unitate de măsură (kg, bucată etc.), trebuie ca preţul acestora, comparativ cu cel al produsului unitar, să evidenţieze un avantaj financiar al achiziţionării pachetului, pentru consumator.

„Verificaţi, prin apreciere directă, calitatea sau calibrarea produselor. Cele de calitatea a I-a NU conţin lovituri, pete sau excrescenţe. Verificaţi elementele de identificare ale produselor, pentru a vedea dacă produsele comercializate ca fiind româneşti, nu sunt, de fapt, importate. Verificaţi gradul de prospeţime al produsului. Vă recomandăm să alegeţi achiziţionarea unor produse de acelaşi tip, de la producători locali, faţă de cele aduse de la distanţe mari, care pot fi deja depreciate. Vă recomandăm, ca înaintea consumării, să spălaţi bine, cu apă, din abundenţă, legumele sau fructele”, recomandă ANPC.

Comenteaza