Cum ne ferim de țepe de sărbători. DNSC a publicat ghidul de prevenire a fraudelor
- Scris de Ziua de Cluj
- 06 Dec 2024, 14:20
- Utile
- Ascultă știrea
Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) atrage atenția că în perioada sărbătorilor de iarnă, tentativele de fraudă online ating cote maxime și oferă o serie de sfaturi pentru a evita țepele de sezon.
Sezonul sărbătorilor este o perioadă în care tentativele de fraudă online ating cote maxime, atrage atenţia Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC), care oferă, în acest context, o serie de sfaturi esenţiale pentru o vacanţă liniştită, fără incidente financiare sau de securitate.
Reducerile false, prea bune pentru a fi adevărate
Conform Ghidului de prevenire a fraudelor, un prim exemplu se referă la „Reduceri false", care par „prea bune pentru a fi adevărate" şi devin adesea capcane. „Accesarea link-urilor sau efectuarea plăţilor prin aceste platforme poate duce la furtul datelor personale şi financiare", susţin specialiştii DNSC, într-un comunicat de presă.
În acest caz, recomandarea experţilor în securitate cibernetică este ca utilizatorii să acorde o atenţie sporită site-urilor de cumpărături şi să evite mirajul ofertelor prea bune ca să fie adevărate.
Un alt tip de fraudă scos în evidenţă este cel de tip „Investiţii miraculoase", prin care „dacă cineva îţi oferă o oportunitate „unică" de investiţie cu „zero riscuri" şi „venituri garantate" într-un timp scurt, fii sigur că este o fraudă". Ca sfat, DNSC recomandă să se instaleze aplicaţii legate de investiţii la cererea unor consultanţi financiari şi, înainte de a investi, să fie verificată dacă oferta este reală.
De asemenea, frauda de tip Spoofing (preluarea identităţii altei instituţii/persoane) poate crea probleme utilizatorilor de Internet.
„Recomandare: Nu vă lăsaţi manipulaţi! Evitaţi să faceţi orice plată sub presiune! Infractorii pot să folosească orice pretexte, datoria dumneavoastră este să faceţi toate verificările înainte de a acţiona. Spre exemplu, sunaţi la bancă apelând numărul de telefon de pe site-ul băncii, dacă primiţi un telefon suspect legat de conturile bancare", menţionează DNSC.
Potrivit sursei citate, phishing-ul este o altă cale prin care hackerii pot crea probleme celor care accesează linkuri suspecte primite pe e-mail, iar o recomandare de contracarare a acestei situaţii se referă la actualizarea datelor personale prin canalele oficiale puse la dispoziţie de banca la care destinatarul are cont. „Nu furnizaţi niciodată datele de conectate la Intermet/Mobile Banking şi nici datele de pe faţa şi spatele cardului. Datele de card se folosesc doar de utilizatorul acestuia când efectuează plăţi pe site-uri securizate şi nu atunci când este conentat la o reţea Wi-Fi public, ci trebuie să fie securizată", completează specialiştii în securitate cibernetică.
O altă metodă de fraudare este „Social Media Giveaway", respectiv concursurile false de pe reţele sociale care solicită date personale sau plăţi "pentru revendicarea premiului".
Alte recomandări pentru ca utilizatorii să aibă sărbători liniştite sunt: folosirea unor metode sigure de plată prin platforme recunoscute; protejarea dispozitivelor cu software actualizat şi cu soluţii antivirus; datele sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele, nu trebuie partajate prin e-mail sau telefon.
Proiectul naţional de educaţie digitală şi prevenire a criminalităţii informatice, #SigurantaOnline, este menit să ofere cele mai bune practici de securitate cibernetică, prin accesarea platformei sigurantaonline.ro, pentru a evita ca tinerii şi copiii să devină victime ale fraudelor informatice, ale pornografiei infantile sau ale atacurilor de tip malware.
Programul este o iniţiativă a Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC), Poliţiei Române şi Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), alături de care s-au parteneriat pe parcurs Ambasada Elveţiei în România, Swiss WebAcademy şi Attak Simulator.