Cum se reconfigurează Piața Mărăști. Benzi auto, velo și de bus, parcări și parkinguri. Ce se întâmpla cu Profi și OMV
- Scris de Anca Mureşan
- 16 Mai 2022, 17:11
- Administraţie
- Ascultă știrea
Comisia de Urbanism a Primăriei Cluj-Napoca a analizat, luni, P.U.Z-ul de amenajare al Pieței Mărăști. Planul a fost prezentat de arhitecții de la Planwerk și a fost avizat favorabil de către arhitectul-șef Daniel Pop.
Conform proiectului, vor fi implementate benzi de autobuze, pe direcția est-vest, și piste de biciclete pe toate străzile studiate. Pe Bulevardul 21 Decembrie rămâne însă o singură bandă cu acces general, de la biserica Sf. Petru până la sensul giratoriu. Stațiile de transport în comun vor fi reorganizate.Vor exista și multe locuri noi de parcare pentru biciclete.
Pe Fabricii, parcările oblice se vor transforma în parcări paralele cu bordura. Mai dispare o bandă pe Aleea Bibliotecii. Relocarea benzinăriei OMV și a magazinului Profi rămâne la nivel de discuție. Strada Crinului va avea sens unic, în tandem cu strada Buftea.
Sub Aleea bibliotecii va fi amenajat un parking pe 2 niveluri, cu o capacitate de 235 locuri: un nivel va fi pentru rezidenți, altul pentru vizitatori. Pe strada Dorobanților nr. 105 a fost propus un parking cu minim 140 de locuri. Parkinguri noi vor exista și pe Aleea Bârsei și pe strada Trotusului, proiect deja aprobat.
Modernizarea Pieței Mărăști se va sincroniza cu proiectul metroului, care va avea 2 căi de acces lângă sensul giratoriu.
În toamna anului trecut, arhitecţii de la Planwerk au prezentat regândirea centrului de cartier Mărăști, amenajarea acestuia în acord cu principiile dezvoltării urbane sustenabile, în vederea creşterii calităţii vieţii şi accesibilităţii tuturor categoriilor de utilizatori, în cadrul unei dezbateri publice organizate de CIIC - Centrul de Inovare și Imaginație Civică.
Zona de reglementare in suprafata de 11,4ha include Bvd. 21 Decembrie 1989 (parțial), Str. Fabricii (parțial), Aleea Bibliotecii, Strada Crinului, Strada Ciocîrliei, incinta Dorobanților 105. Zona de influență (se formulează recomandări pentru proiecte viitoare) cuprinde zona Aleea Bârsei, zona străzii Trotușului, latura de est a Aleii Bibliotecii, incinta Dorobanților 111.
Studiul realizat pentru Piața Mărăști propune revitalizarea spațiului urban cu accent pe îmbunătățirea locuirii. Planul Urbanistic Zonal propune plantarea de arbori, amenajarea de ample spații pietonale de calitate, realizarea unor parking-uri subterane, soluții de mobilitate sustenabilă și va însemna un plan ambițios de regenerare urbană pentru cartierul Mărăști.
Ce se propune pe fiecare arteră: (DATE 2021)
Bulevardul 21 Decembrie 1989
se păstrează sensurile de circulație existente;
se elimină o bandă de circulație în direcția vest-est (în prezent utilizată ca parcare);
se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran public propus în zona Aleii Bibliotecii;
se organizează standuri taxi (10 locuri);
se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă bisericii Sf. Petru;
se reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Bulevardul Aurel Vlaicu
se păstrează sensurile de circulație existente;
se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest), pentru fluidizarea circulației pe acest tronson;
se organizează standuri taxi (7 locuri);
se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.Str. Fabricii
se păstrează sensurile de circulație existente;
se introduc piste pentru biciclete, pe ambele laturi;
se reorganizează parcajele de pe latura de vest (prin dispunere paralel cu axul străzii);
se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Aleea Bibliotecii
se păstrează sensurile de circulație existente, cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud;
se grupează benzile carosabile, în vederea îmbunătățirii accesului pietonal pe suprafața pieței;
se elimină locurile de parcare de pe latura vest;
se introduc piste pentru biciclete, în ambele sensuri de circulație;
se introduc plantații de aliniament pe ambele laturi ale zonei carosabile;
se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de cca. 280 locuri, cu acces și evacuare din sensul giratoriu;
se reamenajează scuarul verde, cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă;
se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban, care include o cafenea și pergole, oferind astfel umbră și adăpost la intemperii;
Strada Crinului
se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între bd. 21 Decembrie – str. București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers);
se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație;
se reorganizează parcajul la sol din apropierea intersecției cu bulevardul 21 Decembrie 1989
Strada Ciocârliei
se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu str. Fabricii);
se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest-est);
se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii). În concluzie, la nivelul străzilor studiate, se obține o re-echilibrare a ponderii modale (modal split) în cadrul profilelor transversale, prin reducerea componentei motorizate, în favoarea pietonilor, a bicicletelor și a transportului public.
Conceptul de amenajare propus pentru zona Piata Mărăști face parte din programul de investiții "Cluj-Napoca - Oraș pentru pietoni", iar proiectul va fi finanțat din fonduri europene, prin programele aferente perioadei 2021-2027. Proiectul este realizat de PLANWERK ARHITECTURA SI URBANISM (Leader), în asociere cu NV Construct S.R.L. (şi 6 subcontractanţi), pentru suma de 1.000.000 lei, bani europeni.
Amintim că, amplasametul se află în zona de studiu a investiției ,, Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida, efectuat de Primăria municipiului Cluj-Napoca".