DREPT LA REPLICĂ Primăria Turda - Când populismul ieftin întâlnește incompetența crasă: Un răspuns la campania de dezinformare privind interzicerea traficului greu în Turda
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 15:19
- Administraţie
- Ascultă știrea

Referitor la campania de dezinformare privind interzicerea traficului greu în Turda.
Asistăm, în ultimele zile, subsecvent inaugurării Drumului Expres DX4 A3-Tureni, la un spectacol grotesc de populism regizat de anumiți politicieni locali care, în disperată căutare de capital electoral, încearcă să manipuleze opinia publică pe un subiect legitim: eliminarea traficului greu din Turda – acuzând autoritatea executivă din municipiul Turda de inacțiune. Prin postări bombastice pe rețelele de socializare și prin înaintarea unui proiect de hotărâre de consiliu local, se încearcă acreditarea ideii că administrația locală refuză, din rea-voință sau incompetență, să rezolve o problemă stringentă.
Realitatea este însă mult mai simplă și, pentru inițiatorii acestui circ mediatic, mult mai jenantă: demersul lor este un amestec toxic de amatorism administrativ și ignoranță crasă cu privire la cadrul legal și procedural aplicabil.
Față de aceste demersuri, pentru corecta informare a cetățenilor, ne vedem nevoiți să formulăm prezentele clarificări, care sunt menite să ofere o perspectivă corectă și completă asupra situației.
1.Halucinant: Aleșii locali, aidoma autorului postării, se fac că nu știu cine este administratorul drumurilor!
Pare de necrezut, dar este adevărat. Cei care cer Consiliului Local să închidă "cu celeritate" principalele artere de tranzit – str. Clujului, Calea Victoriei, str. 22 Decembrie 1989 etc. – omit un detaliu esențial: aceste drumuri NU aparțin Primăriei Turda! Ele sunt parte a rețelei de drumuri naționale, aflate în proprietatea statului român și administrate de CNAIR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj, și nu de către Primăria sau Consiliul Local al Municipiului Turda. Acest fapt este stabilit clar prin art. 1 din HG nr. 1174/2007, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 688 din 10 octombrie 20071 și reconfirmat de legislația în vigoare, respectiv de art. 20 din OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată (r1) în Monitorul Oficial, Partea I nr. 237 din 29 iunie 19982.
Prin urmare, Consiliul Local Turda nu are competența legală de a dispune unilateral, printr-o simplă hotărâre, închiderea sau restricționarea circulației pe un drum național. O astfel de măsură poate fi implementată doar în urma obținerii avizelor obligatorii de la administratorul drumului (CNAIR) și de la Inspectoratul de Poliție Județean – Serviciul Rutier. Orice demers administrativ care ignoră acest aspect este lovit de nelegalitate și ar fi anulat în instanță, generând doar un exercițiu de imagine fără niciun efect practic pentru cetățeni.
A cere Consiliului Local să legifereze pe proprietatea altuia este o aberație juridică. Este ca și cum ai cere asociației de proprietari să dea o hotărâre prin care să demoleze blocul vecin. Orice HCL adoptată în acest sens ar fi ilegală și anulată instantaneu în contencios administrativ. Rezultatul? Zero beneficii pentru turdeni, dar un succes de imagine pentru autorii acestei farse.
2. Procedura corectă vs. „Guvernarea pe Facebook”
În goana după like-uri, unii confundă administrația publică cu o postare pe internet, dovadă fiind promovarea unui proiect de HCL în regim de urgență, fără consultarea entităților specializate, reprezintă o abordare pripită și neprofesionistă.
Orice restricție de circulație pe un drum național trebuie să urmeze o procedură legală strictă, care implică avize obligatorii de la administratorul drumului (CNAIR) și de la Poliția Rutieră. Aceste avize nu sunt opționale; ele garantează că măsura este sigură, fezabilă și corelată cu rute alternative viabile, în conformitate cu dispozițiile art. 44 alin. 2 din OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor3.
Legislația în vigoare (OUG nr. 195/2002, OG nr. 43/1997) stabilește clar că la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale funcționează o Comisie de sistematizare a circulației rutiere și pietonale. Aceasta este structura tehnică abilitată să analizeze, să avizeze și să propună soluții pentru fluidizarea și siguranța traficului, astfel că inițierea proiectului de act administrativ reprezintă o încălcare evidentă a prevederilor art. 129 alin. 1 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, conform cărora Consiliul local are iniţiativă şi hotărăşte, în condiţiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepţia celor care sunt date prin lege în competenţa altor autorităţi ale administraţiei publice locale sau centrale.
Orice propunere de restricționare a circulației trebuie să parcurgă acest filtru tehnic, unde specialiști din cadrul Primăriei, Poliției Rutiere și, după caz, ai altor instituții, analizează impactul, stabilesc rutele alternative și se asigură că măsura este fezabilă și legală. A promova un proiect de HCL "pe genunchi", sărind peste analiza tehnică a acestei comisii și peste avizele legale obligatorii, nu este doar o dovadă de neprofesionalism, ci un act de iresponsabilitate.
3. Incompetență mascată cu un temei juridic ridicol
Pentru a da o spoială de legalitate demersului lor, inițiatorii invocă un articol de lege (art. 129, alin. 4, lit. e din OUG 57/2019) care se referă la aprobarea "strategiilor de dezvoltare". A pretinde că restricționarea punctuală a traficului reprezintă o "strategie de dezvoltare a municipiului" este o dovadă că demersul este unul superficial, o insultă la adresa inteligenței oricui are minime noțiuni juridice, demonstrând, fără dubiu, că proiectul a fost scris pe colțul mesei, doar pentru a bifa o acțiune politică.
În concluzie: Turdenii merită soluții, nu iluzii populiste!
Administrația locală este prima care dorește și lucrează pentru eliminarea traficului greu. Spre deosebire de amatorii de scandal, noi știm că problemele reale se rezolvă cu seriozitate, cu respectarea legii și prin colaborare instituțională, nu prin circ mediatic și HCL-uri ilegale.
Am inițiat deja demersurile oficiale către CNAIR și Poliția Rutieră, singurele entități care pot, împreună cu noi, să transforme acest deziderat în realitate. Procesul este în derulare și vom obține acest rezultat pe calea corectă, legală și durabilă.
Îi lăsăm pe alții cu agitația sterilă pe Facebook. Noi ne ocupăm de administrație, asigurându-i pe cetățenii municipiului Turda de întregul nostru angajament pentru îmbunătățirea calității vieții și de faptul că vom continua să comunicăm transparent și onest pe marginea acestui subiect de maxim interes.