EXPLOZIE MOV. Primăria a stabilit ce VEHICULE ECOLOGICE vrea să cumpere pe banii Europei

EXPLOZIE MOV. Primăria a stabilit ce VEHICULE ECOLOGICE vrea să cumpere pe banii Europei
Clujul ar trebui să se umple, până în 2019, de vehicule ecologice vopsite în obișnuita nuanță de mov de pe străzile orașului.

Municipalitatea clujeană și-a stabilit exact țintele pentru mobilitate urbană din interiorul actualului exercițiu financiar al Comisiei Europene. Dacă am spune că ambițiile sunt mari, tot am fi prea rezervați.

91

este numărul maxim de mijloace de transport ecologice pe care speră Primăria să le cumpăre din fonduri europene. Ar mai urma să vină însă și 60 de autobuze diesel, respectiv 11 autobuze electrice cumpărate pe fonduri elvețiene: total 162! Detaliem.

Ca să nu amestecăm mere cu pere, o să vă explicăm pas cu pas. Cele 60 de autobuze diesel nu sunt pe fonduri europene, ci pe un credit luat de Compania de Transport Local (CTP) Cluj. Este vorba de vehicule scurte, de 12 metri. Licitația a fost organizată deja și au fost depuse trei oferte, iar acestea sunt în analiză. Nu influențăm analiza cu nimic dacă pariem că numele câștigător va fi Mercedes. Am spus și de 11 autobuze electrice, tot scurte: acestea se cumpără printr-un grant elvețian. Licitația a fost câștigată de polonezii de la Solaris, care trebuie să livreze vehiculele până în mai 2018.

Atenție, însă! Contractul cu Solaris este unul cadru și cuprinde un total de 30 de autobuze. Dacă 11 vin de la Berna, celelalte 19 ar urma să vină pe fonduri trimise de la Bruxelles. Și aici am intrat deja pe tărâmul solicitărilor făcute de Primăria clujeană pe axa 4.1 a Programului Operațional Regional.

45

de milioane de euro este suma prevăzută pentru Cluj-Napoca din POR.

Ce și-a propus Clujul nu încape însă în 45 de milioane de euro. De aici și concluzia că ambițiile sunt mari. Primăria a decis să liciteze contracte-cadru pentru troleibuze și tramvaie și să cumpere cât mai multe, încercând să profite de pașii greșiți ai altor administrații locale. Iată ce spune Ovidiu Cîmpean, director în cadrul Primăriei și responsabil cu proiectele pe fonduri europene: "Avem 45 de milioane de euro. Acum știm că putem semna contracte de finanțare pentru 150% din această sumă, adică peste 65 de milioane. Dacă se schimbă la nivel de Minister al Dezvoltării Regionale procentul, în funcție de ce sume rămân necontractate de pe alte axe sau de la alte orașe, vom putea contracta mai mult. Cred că, în toamnă, vom afla care e strategia guvernului. Noi vrem sa fim pregătiți". Ca să înțelegeți exact, sumele rămase necheltuite se alocă orașelor mai harnice, iar Clujul vrea să fie harnic.

Licitațiile pentru vehicule vor fi pornite chiar în luna aceasta, iar contractele-cadru vor avea următoarele limite maxime: 22 de tramvaie și 50 de troleibuze. În paranteză, să spunem că, în 2011, s-a făcut un contract-cadru pentru 20 de tramvaie și vedeți pe șinele Clujului doar patru garnituri.

Ca să vedem de ce spuneam că ambițiile sunt uriașe, iată: 22 de tramvaie costă cam 33 de milioane de euro, 50 de troleibuze valorează cam 25 de milioane de euro, iar 19 autobuze electrice ar urca spre 10 milioane de euro. Total: 68 de milioane. Și încă o dată atenție: nu toți banii din POR pentru mobilitate urbană vor merge către mijloace de transport; tot aici este prinsă și pietonalizarea străzii Mihai Kogălniceanu și realizarea de noi piste de biciclete.

Dacă tot am ajuns la cifra aceasta, de 162 de vehicule noi, să spunem că ”etapa mov” a transportului public clujean arată cam așa: 4 tramvaie, despre care am vorbit deja, practic primele mijloace de transport în comun mov ale orașului, 40 de autobuze articulate, cumpărate în 2014-2015 de la Solaris, 10 autobuze scurte Iveco, achiziționate în 2015 de la Briari's și 20 de troleibuze articulate sosite în 2016 și 2017 de la Astra Vagoane Călători Arad. Un total optimist: 236 de vehicule mov pe străzile Clujului în 2019. Vorba românului: vom trăi și vom vedea!

 

Comenteaza