Încep lucrările pe malul Someşului. "Asta nu poate continua! Vrem să vedem documente.Vrem planșe cu soluțiile tehnice"

Încep lucrările pe malul Someşului.
Malul Someşului intră de miercuri în şantier. Societatea civilă ripostează şi cere dovezi că asfaltul va fi pentru pietoni şi biciclete, nu pentru maşini.

La Cluj încep lucrările de pe malul Someşului, atât de criticate de societatea civilă. Pe primii circa 300 de metri s-a săpat deja, pe restul până la 1,2 kilometri, cât este lungimea Splaiului Independenţei, urmează de acum încolo. Proiectul prevede tăierea arborilor, întărirea malului şi extinderea străzii existente. Asta a devenit clar. Ce nu e clar şi îngrijorează societatea civilă este utilitatea ce i se va da noii bucăţi de asfalt. Primăria ar vrea o bandă de circulaţie auto, societatea civilă cere zonă de promenadă şi pistă de biciclete. Săptămâna trecută, părţile au căzut de acord asupra celei de-a doua variante, dar luni dimineaţa a părut că primarul Emil Boc s-a răzgândit. El a făcut lobby pentru banda auto şi a explicat că dezvoltarea ulterioară a oraşului pleacă chiar de la acest proiect.

„Ceilalţi, care spun că am avea nevoie de acea bandă, se gândesc că acea bandă va permite să avem o linie dedicată pentru tramvai, ca să circule mai repede şi să meargă transportul în comun mai bine. Să circule numai tramvaiul şi să rămână două benzi de circulaţie cu sens unic, permiţându-ţi să faci sens unic şi pe Moţilor. Iar pe Moţilor să faci bandă dedicată până în Mănăştur pentru autobuz. Adică aşa cum avem o porţiune dedicată de bandă acum pentru autobuz, de la Primărie până spre Mărăşti, să ai pe ambele sensuri bandă dedicată pentru autobuz, astfel că dacă te-ai urcat în Mănăştur la 7:10 să ştii că la 7:30 eşti în centru, să nu ai decât semaforul în faţă şi nicio maşină care să te încurce în trafic, şi pe o parte, şi pe alta. Acesta este marele avantaj pe care ni l-ar putea crea şi, de asemenea, de a avea zonă pietonală pe aleea dintre stadion şi hotel Sport. S-ar prelungi Parcul Mare cu o altă zonă frumoasă până la Sala Polivalentă, unde se intră în parcare. Banda suplimentară ne va ajuta să facem acele benzi dedicate. Voi insista foarte mult la aceste soluţii pentru transportul în comun, pentru că transportul în comun în toate marile oraşe are prioritate, are linii dedicate. Şi atunci noi ne gândim să descurajăm utilizarea maşinii pentru a avea un transport fluent, care să te asigure că ajungi la serviciu sau la şcoală la timpul potrivit", a declarat Boc, într-o emisiune la radio.

Alarmaţi luni de afirmaţiile primarului, reprezentanţii societăţii civile au luat foc marţi, văzând ce mesaj au găsit pe parbriz cei care au parcat pe malul Someşului.

Atenţie! Strada se închide din 21 octombrie pentru a se moderniza strada, este mesajul, în rezumat.

"Conform unor fițuici ca și asta, nesemnate, înfipte sub ștergătoarele mașinilor parcate pe Splai, de mâine intră cavaleria grea a constructorilor pe Someș. Și ce o să facă? Ne-am săturat de declarații contradictorii! Joi primarul promite pistă, luni revine cu ideea benzii., iar azi revine la ideea pistei iar. Cu ce o să vină mâine? Asta nu poate continua! Vrem să vedem documente.Vrem planșe cu soluțiile tehnice și materialele folosite. Vrem să vedem ștampila "Avizat spre neschimbare" pe ele. Ne-am săturat de vorbe", scrie Szakats Istvan, cel care a strâns într-o zi peste 600 de personae în grupul de Facebook "Someşul nostru".

Subiectul benzii de circulaţie suplimentare de pe Splaiul Independeţei a fost lansat discret de primar. Acesta nu a dat niciun fel de detalii despre costurile pe care le implică proiectul, mulţumindu-se să afirme că lucrările fac parte din modernizarea tramei stradale, de-a lungul liniei de tramvai, proiect realizat pe fonduri europene. Primul care a reacţionat a fost Istvan Szakats, preşedintele Fundaţiei AltArt, care a şi lansat o petiţie. S-au alăturat mai multe organizaţii nonguvernamentale, iar Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România, i-a trimis o scrisoare deschisă primarului, în care îi cerea oprirea lucrărilor. Acum două săptămâni, câteva zeci de clujeni au format un lanţ uman pe Splaiul Independenţei şi au militat pentru salvarea spaţiului verde de pe malul Someşului. În 7 octombrie, la primărie, a existat o dezbatere publică pe acest subiect, la care au luat parte circa 50 de persoane. Primarul Emil Boc a anunţat atunci că vrea să renunţe la proiect, dar că are nevoie să obţină garanţii din partea Agenţiei Regionale de Dezvoltare Nord-Vest că nu va pierde bani din finanţarea europeană. Săptămâna trecută, primarul s-a întâlnit din nou cu societatea civilă şi s-a ajuns la un compromis: ca proiectul să meargă mai departe, dar în locul benzii auto să se facă piste de biciclete.

 

Comenteaza