Joaca de-a metroul. Soluțiile pentru 2040 nu trebuie confundate cu cele pentru 2018, primăvara

Joaca de-a metroul. Soluțiile pentru 2040 nu trebuie confundate cu cele pentru 2018, primăvara
Metroul, vehicul electoral

Metroul este tema alegerilor de peste doi ani. Se știe acest lucru de pe acum.

 

Alegerile pentru postul de primar au început. Mai sunt doi ani? Și ce dacă! S-a identificat problema: traficul aglomerat. A apărut și soluția de fluturat: metroul. Emil Boc a lansat proiectul ”la modul serios”; a și disponibilizat 3,5 milioane de lei pentru un studiu de prefezabilitate.

PSD a replicat. A lansat o campanie, un site pe internet și o pagină pe Facebook; vrea consultare publică și dezbateri ”serioase”. Nu vrea să vină în sprijinul primarului, ci să ”branduiască” proiectul. Clujenii au fost cuprinși de entuziasm. Stop!

Dacă azi aveți probleme în trafic, dacă descoperiți că prindeți de trei ori ”roșu” la regională, proiectul metroului nu o să vă ajute. Ideile pentru 2030-2040 nu trebuie confundate cu soluțiile pentru 2018 primăvara. Nici actuala administrație, nici PSD nu vin cu ideea salvatoare pentru azi.

Centura metropolitană e concretă, dar și aceasta va fi gata, dacă va fi, în 2024. Apropo, PSD vrea metrou, dar nu a susținut proiectul centurii; putea să aducă cele 150 de milioane de euro de la Bruxelles și nu a făcut-o. Și spitalele regionale de urgență sunt tot în pixul social-democraților și putem face pariu de pe acum că nu vor fi construite nici din actualul exercițiu financiar european.

Să vă mai spunem ceva: rezolvarea problemelor actuale trebuia gândită de acum 20 de ani sau de acum 10 ani. Și nu a fost. Acum 20 de ani, Gheorghe Funar vorbea tot despre metrou. În urmă cu 10 ani, Emil Boc ne povestea despre tunel rutier. Știți cine a mai propus metrou? Octavian Buzoianu, om de afaceri, candidat independent la alegerile pentru primărie în 2016.

”Mi se pare interesant ansamblul, proiectul meu nu avea doar metrou. Erau mai multe puncte esențiale: transport, pietonalizare, pol de dezvoltare. E o direcție în care merge Clujul. Eu doar am observat-o și am organizat-o, am pus-o într-o lumină mai clară. Nu am nicio problemă că oamenii ajung la concluziile mele.

Este firesc, orașul forțează, se dezvoltă. Ideea unui milion de beneficiari pentru metrou este aproape, e peste noi. Totul e greu până acceptăm ideea de dezvoltare rapidă. Important este să se întâmple. Sunt proiecte care se întâmplă în 10-15 ani. Eu mă bucur că se va întâmpla, dacă se va întâmpla, pentru oraș”, a declarat Buzoianu.

Urbaniștii nu sunt de acord însă că metroul este o necesitate. Până și felul în care a fost concepută campania ”metroucluj.ro” a PSD relevă acest lucru. Social-democrații au căutat orașe din Uniunea Europeană cu populație de dimensiunea Clujului care au metrou. Și au găsit șase.

Trebuie să înțelegem că acestea sunt mai degrabă excepții; sute de alte orașe de această dimensiune (sau chiar mai mari) nu au metrou și se descurcă foarte bine. Șerban Țigănaș, președintele Ordinului Arhitecților din România (OAR), și-a exprimat încă de anul trecut opoziția față de propunerea pentru metrou. Argumentat.

„Mi se pare o utopie nefundamentată. Este rodul unei disperări de a nu găsi soluţii, soluţii despre care s-a discutat de peste un deceniu, când era de anticipat dezvoltarea Clujului şi nevoia de mobilitate foarte bună. Clujul nu se potriveşte fizic, geografic, are o configuraţie colinară, este pe o vale, dar zonele de locuit sunt pe dealuri. Structura sa nu conduce către posibilitatea de a folosi acest tip de echipament. Nu se potriveşte nici ca dimensiune urbană.

Numărul de locuitori, densităţile, volumele de trafic, ceea ce justifică un metrou ca rentabilitate nici nu seamănă cu ce avem. Uitaţi-vă la oraşele care şi-au dezvoltat metroul şi uitaţi-vă că dezvoltarea de reţele consistente a durat 100 şi ceva de ani în oraşele pe care le cunoaştem în Europa. E Jules Verne, dar nu un Verne care a anticipat viitorul, ci un Verne care ţi-a scris o poveste ca să ai ce citi", spunea şeful OAR.

De aceeași parte a baricadei se situează și reputatul urbanist Vasile Mitrea, arhitectul cartierelor Gheorgheni și Grigorescu. ”În 2011, Clujul avea 324.000 de locuitori. Să zicem că acum are cu 10.000 mai mult. La 350.000 de locuitori, metroul nu se justifică, nu este rentabil. Studiul de prefezabilitate care s-a declanșat este bun, dar să nu ne facem iluzia că metroul se va face curând.

Studiul ne va spune doar nivelul investiției și sunt convins că vor fi niște costuri oneroase, pe care Primăria nu și le va putea asuma nici măcar cu sprijinul fondurilor europene. Problema traficului din Cluj trebuie rezolvată la nivelul solului și mă refer la centura de sud și la calea ferată”, a declarat Mitrea, pentru ZIUA de CLUJ.

Cum ZIUA de CLUJ a mai scris, e nevoie de o schimbare de mentalitate. Clujenii trebuie să renunțe la confortul mașinii personale și să apeleze la bicicletă, la mijloacele de transport în comun, chiar la mersul pe jos. Aceasta e ideea salvatoare, soluția serioasă la care au apelat sute de orașe civilizate.

Și aici, putem admite, actuala administrație face eforturi să stăpânească situația. E nevoie de parkinguri, de mijloace de transport moderne, de benzi dedicate, de biciclete/trotinete electrice. Încet, se fac și astea. Dacă șoferii clujeni își vor modifica în cele din urmă tabieturile, atunci nu va mai fi nevoie de metrou nici măcar în campaniile electorale.

Comenteaza