Video Foto Magistrala Cluj - Oradea. Care e stadiul lucrărilor pe lotul Aghireșu-Poieni. API: „Mult sub nivelul necesar''

Magistrala Cluj - Oradea. Care e stadiul lucrărilor pe lotul Aghireșu-Poieni. API: „Mult sub nivelul necesar''
Magistrala Cluj - Oradea. Care e stadiul lucrărilor pe lotul Aghireșu-Poieni. API: Mult sub nivelul necesar
Magistrala Cluj - Oradea. Care e stadiul lucrărilor pe lotul Aghireșu-Poieni. API: Mult sub nivelul necesar
Magistrala Cluj - Oradea. Care e stadiul lucrărilor pe lotul Aghireșu-Poieni. API: Mult sub nivelul necesar
Magistrala Cluj - Oradea. Care e stadiul lucrărilor pe lotul Aghireșu-Poieni. API: Mult sub nivelul necesar
Magistrala Cluj - Oradea. Care e stadiul lucrărilor pe lotul Aghireșu-Poieni. API: Mult sub nivelul necesar

Asociația Pro Infrastrcutură (API) afirmă că lucrările pe lotul 2 al Magistralei 300 dintre Cluj-Napoca și Oradea progresează timid.

API a postat o filmare și mai multe fotografii cu stadiul lucrărilor de pe lotul 2 (Aghireșu-Poieni) al Magistralei 300 dintre Cluj-Napoca și Oradea (Episcopia Bihor).

Valoarea acestui lot este de 1,53 miliarde de lei, fără TVA.

Magistrala Cluj - Oradea. Care e stadiul lucrărilor pe lotul Aghireșu-Poieni. API: Mult sub nivelul necesarSursă: Facebook - Asociația Pro Infrastructură

API: Început timid pe M300 Aghireșu-Poieni / Mult sub nivelul necesar

Asociația afirmă că, deși traficul pe acest lot traficul este închis încă de la începutul anului, antreprenorul are un progres destul de slab.

„Arcada, început timid pe M300 Aghireșu-Poieni. Progresul antreprenorului Arcada este destul de slab deși traficul este închis din ianuarie 2024 pe lotul 2 al Magistralei 300 dintre Cluj-Napoca și Oradea (Episcopia Bihor), reconstrucția căii ferate Aghireșu-Poieni fiind atacată încă din noiembrie 2023.

Pe aici se circula înainte de reconstrucție cu 80 km/h. După ce lucrările vor fi terminate, vitezele maxime vor crește la 100 km/h (Aghireșu-Huedin), 120 km/h (Huedin-Brăișoru) și 85 km/h până la Poieni. Linia va fi electrificată, o premieră în nord-vestul Ardealului, și se va instala sistemul european de semnalizare ETCS.

Antreprenorul este mobilizat în special între Brăișoru (minutul 10) și Poieni, cu oarece activitate la Huedin (min 6). Se lucrează mai ales la structuri (poduri și podețe). Lotul de 36 km în valoare de 1,5 miliarde lei a ajuns la aproximativ 3% stadiu fizic, adică mult sub nivelul de 3% pe lună necesar ca să fie gata în termenul PNRR din 2026”, transmite Asociația Pro Infrastructură, într-o postare pe Facebook.

Magistrala Cluj - Oradea. Care e stadiul lucrărilor pe lotul Aghireșu-Poieni. API: Mult sub nivelul necesar

API mai afirmă că acest tronson este din păcate singurul atacat mai serios din cele patru semnate în ianuarie 2023 pentru proiectare și execuție. Asociați este de părere că data limită a PNRR din 2026 este chiar și mai greu de atins pe celelalte loturi.

Pe Cluj-Aghireșu se va circula cu 100 km/h și există autorizație de construire.

„Poieni-Aleșd include zona de defileu, cea mai dificilă, unde sperăm să iasă autorizația în următoarele săptămâni. Pe acest sector trenurile vor merge cu 75-100 km/h, fir simplu, cu 160 km/h pe secțiunea Vadu Crișului-Aleșd.

Pe tronsonul Aleșd-Oradea, proiectat la 160 km/h, linie dublă, tocmai a fost emisă autorizația de construire și ar trebui, teoretic, să vedem mișcare în teren în curând”, a mai transmis API.

Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, înclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic:

  • Lotul 1 Cluj-Napoca - Aghireș (30,41 km)
  • Lotul 2 Aghireș - Poieni (36,53 km)
  • Lotul 3 Poieni - Aleșd (52,74 km)
  • Lotul 4 Aleșd - Frontieră Ungaria (46,74 km)

Cum va arăta lotul 2 al Magistralei Cluj-Napoca - Oradea

Obiectivele lucrărilor sunt: electrificarea și modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru viteza maximă de 160 km/h pe întrega secțiune în lungime de 36,53 km; lucrări civile în stațiile Huedin și Poieni, haltele de mișcare Stana și Brăișoru și în punctele de oprire – Aghireș, Jebuc și Bologa; modernizarea lucrărilor de artă – 3 poduri, 67 podețe, 2 tuneluri la Stana, în lungime de 298 m (fir I), respectiv 320 m (fir II). Vor fi executate un pasaj superior și un pasaj denivelat (ecoduct), sisteme automate de semnalizare la 16 treceri la nivel cu calea ferată, lucrări specifice de exploatare feroviară, implementarea sistemului ERTMS (ETCS nivel 2 și GSM-R). Ca obiective de utilitate publică și feroviară figurează:

  • pasaj pietonal subteran la Huedin (construcție nouă);
  • clădire nouă de călători în stația Poieni;
  • panouri fonoabsorbante pe o lungime totală de 11,748 km;
  • rampă de încărcare-descărcare în stația Huedin;
  • substație nouă de tracțiune în zona stației Poieni. Obiectivul general al contractului este electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată pe întregul traseu, servicii feroviare moderne în spațiile destinate publicului călător, îmbunătățirea condițiilor de exploatare și operare feroviară, necesare maximizării volumului de mărfuri transportate, precum și îndeplinirea următoarelor obiective specifice:
  • creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 160 km/h și 120 km/h pe întregul tronson;
  • modernizarea stațiilor (inclusiv haltele de mișcare);
  • modernizarea clădirilor stațiilor de călători, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
  • modernizare poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor;
  • facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
  • montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
  • construcția drumurilor de întreținere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice);
  • modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;
  • maximizarea capacității de tranzit;
  • asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare;
  • instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
  • modernizarea echipamentului de telecomunicații

Lotul 2 Aghireș - Poieni, în lungime de 36,53 km de cale ferată dublă și neelectrificată, traversează județele Cluj și Sălaj și asigură legătura feroviară pe raza localităților amplasate pe Valea râurilor Nadaș și Crișul Repede, în zona de vest a Podișului Transilvaniei, pe traseul Aghireș - Stana - Jebuc - Huedin - Brăișoru - Bologa - Poieni, un traseu care din 2026 va avea toată infrastructura feroviară - linii, stații, halte, toată gama de instalații, lucrări de artă - reabilitată și electrificată, iar viteza maximă de circulație a trenurilor va crește de la 65 - 80 km /h, viteza actuală, la viteza maximă de 120 km/h (viteza maximă permisă de configurația traseului).

Comenteaza