Murim și autostrăzile nu se mai nasc. Cum merg lucrările din jurul Clujului, în toate direcțiile

Murim și autostrăzile nu se mai nasc. Cum merg lucrările din jurul Clujului, în toate direcțiile
Lucrările la autostrăzi se fac lent

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a publicat stadiul lucrărilor la autostrăzi, cu detalii despre toate lucrările din jurul Clujului.

 

Aproape că ne-am consolat: nu avem autostrăzi şi nici nu vom avea prea curând. Câteva tronsoane disparate nu înseamnă infrastructură, ci mai degrabă că ne jucăm de-a autostrăzile. Lucrările există, dar avansează lent. Şi nu, niciodată nu se termină la timp.

Ce se întâmplă în jurul Clujului arată, la un nivel restrâns, situaţia din fotografia naţională. Podul de la Gilău este construit sub 30%, deşi trebuie predat în august. Lotul 3 al Autostrăzii Sebeş – Turda este finalizat 100%, dar nu se recepţioneză; el urma să fie gata de doi ani și jumătate. Tronsoanele Câmpia Turzii – Ogra şi Ogra – Târgu-Mureș se nasc cu multă greutate, nici pomeneală să respecte vreun termen anunțat inițial.

CNAIR a publicat luna aceasta stadiul proiectelor în derulare, care ne mai arată ceva: că niciunde lucrările nu sunt decontate la stadiul la care se află. Stadiul podului de la Gilău este, cum spuneam, sub 30%, dar știți cât a achitat statul român societății Tirrena Scavi? Zero! Nici măcar pentru tronsonul Gilău - Nădășelu, recepționat în noiembrie 2017, nu s-au plătit toți banii. Asta spune ceva despre dorința și puterea guvernului de a face investiții (sau mai degrabă a nu face).

O altă concluzie că o să vedem așa, pe la pensie, toată Autostrada Transilvania terminată. Tronsoanele Nădășelu - Mihăiești și Suplacu de Barcău - Borș au contractele reziliate și urmează o nouă procedură de licitație; proiectul prevede și un tunel de 2,4 km pe sub Meseș, în județul Sălaj; acesta se află în stadiul de studiu de fezabilitate.

Un capitol special este tronsonul III al A10, Turda - Sebeș. Documentul arată că acesta este finalizat 100% și chiar joi, 24 mai, expiră termenul de 90 zile (+45 de zile, întârzieri anunțate din cauza timpului neprielnic) dat de comisia de recepție pentru remedierea unor probleme constatate.

Numai că șefii CNAIR au anunțat că nu vin la recepție luna aceasta, ci undeva în iunie. Executant este Tirrena Scavi, iar italienii anunțaseră că autostrada poate fi inaugurată încă din 30 noiembrie 2017.

Detalii despre lucrările dintre Gilău și Borș ale Autostrăzii Transilvania:

Pod Gilău - 320 de metri - executant: Tirrena Scavi; preț: 25,98 milioane de lei; termen de finalizare: august 2018; stadiu fizic: 28,80%; achitat: 0%

Gilău - Nădășelu - 8,7 km - executant UMB Spedition - Tehnostrade; preț: 258,19 milioane de lei; recepționat în noiembrie 2017; stadiu fizic: 100%; achitat: 93,31%

Nădășelu - Mihăiești - 16,85 km - executant: ISCM s.p.a - Viaponte Rom - contract reziliat; preț: 446,12 milioane de lei; termen de finalizare: - ; stadiu fizic: 0%: achitat: 0%

Mihăiești - Suplacu de Barcău - 80,05 km - în faza de proiectare

Tunel Meseș - 2,4 km - în faza finalizării studiului de fezabilitate

Suplacu de Barcău - Borș - 60,25 km - excutant: Asocierea Corsan - Corviam Construccion & Consinit & Road Consulting & Design Solution & Via Design - contract reziliat; preț: 701 milioane de lei; termen de finalizare: -; stadiu fizic: 52,12% (lăsat așa de compania Bechtel); achitat: 7,21% avans pentru contractul care avea să fie reziliat.


Stadiul fizic al A10:

Turda - Sebeș, lotul I: 39,71%

Turda - Sebeș, lotul II: 38,92%

Turda - Sebeș, lotul III: 100%

Turda - Sebeș, lotul IV: 99%


Stadiul fizic între Câmpia Turzii și Târgu-Mureș nu trece de 65%:

Câmpia Turzii - Ogra, lotul I: 63%

Câmpia Turzii - Ogra, lotul II: 30,29%

Câmpia Turzii - Ogra, lotul III: 10,16%

Ogra - Târgu-Mureș, lotul I: 0%

Ogra - Târgu-Mureș, lotul II: 64,81%

Comenteaza