Străinii salvează Parcul Feroviarilor. Studiu de caz pentru viitorul city-manager al Clujului

Străinii salvează Parcul Feroviarilor. Studiu de caz pentru viitorul city-manager al Clujului
Arhitecţi şi urbanişti din toată lumea vor încerca să găsească cele mai bune soluţii privind exploatarea potenţialului Parcului Feroviarilor, al doilea cel mai mare parc din Cluj-Napoca, acest exerciţiu fiind un exemplu de bune practici pentru viitorul city-manager al oraşului.

Aşadar, un grup internaţional de profesori, cercetători şi studenţi, din Italia, Cipru, Marea Britanie, Polonia şi Japonia, alături de Ordinul Arhitecților România Filiala Transilvania (OART), vor participa la o școală internațională de vară, pe tema spațiilor urbane supuse factorilor de risc, în perioada 4-10 iulie 2016, la Casino-ul din Cluj-Napoca.

"Faptul că inițiativa OART, prin grupul Scena Urbană, a generat interesul specialiștilor din diverse domenii este o confirmare care ne bucură și ne motivează. Ne dorim să reușim, prin această Universitate de Vară, să dezbatem constructiv istoricul, oportunitățile, impactul și prezența unui spațiu cu șanse extraordinare pentru oraș: Parcul Feroviarilor și zonele adiacente- zona industrială și Parcul Oașului, cursul Nadăș", a declarat Daniela Maier, vicepreședintele Ordinului Arhitecților România- Filiala Transilvania și inițiator al proiectului Scena Urbană.

Şcoala de vară un eveniment dedicat studenților și absolvenților de la Arhitectură, Design, Planning Urban, Inginerie, Geografie, Geologie, Sociologie, Mediu, precum și celor de la Business și Știinte Politice.

"Este o oportunitate pentru ei să înțeleagă, să găsească soluții reale în timp ce lucreaza la un studiu de caz din Cluj-Napoca, să dezbată factorii de risc de mediu și design, și managementul lor prin proiect. Studenții vor fi ghidați de o echipă pluridisciplinară internațională de experți și tutori", spun organizatorii. 

De asemenea, evenimentul cuprinde o serie de mese rotunde şi workshopuri, deschise publicului larg.

"Este vorba, în primul rând, de supraviețuirea sistemului existent și îmbunătățirea lui, pentru a-l menține în funcțiune. În ultimii ani am observat că lucrăm mult mai mult să peticim, să reparăm după anumite evenimente- fie că e vorba de calamități naturale, sau de efecte ale intervenției umane- și am pierdut din vedere prevenția. A ști, a conștientiza riscurile înseamnă a alege, în mod conștient și informat cum, unde, de ce si pentru cine proiectăm, ceea ce ne permite să înțelegem diferența dintre factorii relevanți și cei irelevanți. Acest lucru stă, sau ar trebui să stea la baza oricărei decizii în procesul de design. Trebuie, de asemenea, să facem astfel încât soluția aleasă să fie înțeleasă corect, implementată și asumată de city manageri", spune Paola Rizzi, profesor de arhitectură, analiză și proiectare urbană, intervenții de urgență în spațiul urban și arhitectură sustenabilă la "Facoltà di Architettura di Alghero".

Atelierele și prezentările se vor desfășura în limba engleză.

Parcul Feroviarilor aşteaptă să reintre în proprietatea publică a Clujului

Primăria Cluj-Napoca aşteaptă, încă din toamna anului trecut, ca Parcului Feroviarilor, teren în suprafaţă de 5.4 hectare, să intre din domeniul public al Statului Român, în domeniul public al municipiului. 

Istoria Parcului Feroviarilor

Parcul Feroviarilor a fost atestat documentar la sfârşitul secolului al XIX-lea, aici având loc târgul de vine al oraşului. În anii '60 a aluat actualul nume şi a fost transformat în parc de distracţii pentru copii.

La începutul anilor '90 a fost dat în administrarea Sucursalei Regionale CFR Cluj.

În 2006 a fost cedat, prin concesiune pentru 25 de ani, omului de afaceri Arpad Paszkany, prin intermediul Clubului de Fotbal CFR 1907, pe atunci CFR Ecomax. Atunci, terenul a fost evaluat la doar 7.4 milioane lei. Prin contract, clubul de fotbal se angaja să facă investiţii în valoare de 17.5 milioane lei. Banii ar fi trebuit să fie cheltuiţi pentru conntruirea unei baze sportive, a unui hotel şi a unui parc de joacă pentru copii, dechis accesului public. Din aceste planuri, s-a concretizat doar un teren de fotbal.

Ecologiştii au împiedicat continuarea lucrărilor în 2011, pe motiv că se distrug arborii bătrâni ai parcului. A urmat perioada de criză, iar Paszkany a anunţat că renunţă la investiţii. Terenul s-a întors, aşadar, la Căile Ferate Române.

În februarie 2015, administraţia clujeană a formulat solicitarea oficială către Compania de Căi Ferate Române (CFR), prin care spunea că este pregătită să preia în mod gratuit Parcul Feroviarilor.

Răspunsul a venit abia după opt luni, mai precis la început de octombrie 2015, între timp aşteptându-se rezilierea contractului, prin hotărâre judecătorească definitivă, cu Clubul de Fotbal CFR 1907.

În prezent, Primăria Cluj-Napoca aşteatpă actele de transfer de la Guvernul României.

Amiontim că, pentru salvarea parcului şi reintroducerea acestuia în circuitul public al oraşului a luptat şi un grup civic, intitulat Federaţia Parcului Feroviarilor. Ecologiştii au înaintat către Regioana CFR un plan de preluare şi reactivare în toamna lui 2014. Pe 20 de ani. Planul în cauză nu s-a concretizat.

Cine va fi city-managerul Clujului

În ultima şedinţă a vechiului legislativ, din 16 iunie 2016, a fost votat proiectul de hotărâre privind unele măsuri referitoare la organizarea şi funcționarea aparatului de specialitate al primarului municipiului Cluj-Napoca - pentru mandatul 2016-2020, proiect ce prevede organizarea unui concurs pentru ocuparea funcţiei de city-manager a Clujului.

Conform unor surse, favorit pentru acest post ar fi fostul viceprimar al Clujului, Gheorghe Şurubaru. În prezent, acesta este Consilier Local din partea PNL.

Ce responsabilităţi are un city-manager, AICI.

 

 

 

Comenteaza