Concurs de proiecte culturale al Institutului Cultural Roman (ianuarie – martie 2013)

Concurs de proiecte culturale al Institutului Cultural Roman (ianuarie – martie 2013)
Intrucat unele persoane din sfera publica s-au lansat in afirmatii de intoxicare, bazate integral pe falsuri, Directia Generala a Promovarii Creatiei din Institutul Cultural Roman aduce la cunostinta cele de mai jos.

Pe 29 noiembrie 2012, Institutul Cultural Roman a lansat concursul de proiecte cu finantare nerambursabila. Baza regulamentara a concursului o constituie legislatia existenta, in primul rand Ordonanta nr. 51 din 1998, aprobata prin lege, si Regulamentul-cadru al concursului publicat pe site si in „Buletinul Informativ" al ICR numarul 3 din decembrie 2012, care sunt publice.

Pentru prima oara, in 2013, Institutul Cultural Roman a organizat concurs cu finantare nerambursabila, pe baza prevederilor legale, pe diferite arii culturale si, in acelasi timp, un concurs national. De aceea, la concurs au participat proiecte din diferite arii culturale (muzica, teatru, folclor, arte vizuale, arhitectura etc.) si din intreaga tara. Aceasta este doar una din liniile de finantare de proiecte culturale ale ICR, alaturi de cooperari externe, diaspora, proiectele institutelor culturale romane din strainatate etc. Pentru acest concurs au fost alocati 450 000 RON, prin Directia Generala a Promovarii Creatiei.

Mentionam cateva prevederi hotaratoare de acordare a finantarilor nerambursabile cuprinse in Ordonanta nr. 51 din 1998 privind imbunanatirea sistemului de finantare a programelor, proiectelor si actiunilor culturale: „Art. 1 (privind reperele unui concurs pentru fonduri nerambursabile): c) diversitatea culturala şi pluridisciplinaritatea - tratamentul nediscriminatoriu al solicitantilor, reprezentanti ai diferitelor comunitati sau domenii culturale, precum şi promovarea diversitatii bunurilor culturale, a abordarilor multidisciplinare; e) sustinerea debutului - incurajarea initiativelor persoanelor fizice sau ale persoanelor juridice de drept privat, recent autorizate, respectiv infiintate, pentru a desfaşura activitati culturale.(...) Art. 63: Modul de utilizare a sumelor acordate sub forma finantarilor nerambursabile este supus controlului autoritatii finantatoare, precum şi celor cu atributii in domeniul controlului financiar-fiscal, in conformitate cu prevederile legale : b) verificarea indeplinirii conditiilor de participare la selectie şi selectia ofertelor culturale; (2) Autoritatea finantatoare are obligatia de a verifica intrunirea de catre solicitanti a conditiilor de participare la selectie; (3) Autoritatea finantatoare poate cere solicitantului toate documentele pe care le considera necesare pentru verificarea respectarii conditiilor prevazute la alin (1)."

Conform Regulamentului-cadru, elaborat in baza legislatiei, afisat pe site-ul ICR, deja inca din 29.11.2012, lista documentelor necesare este: „formularul-tip de solicitare a finantarii nerambursabile pentru proiecte culturale, prevazut in anexa nr. 1; formularul pentru descrierea bugetului de venituri şi cheltuieli, prevazut in anexa nr. 2; raportul de activitate a solicitantului pe ultimul an; pentru solicitantii care au derulat activitati pe o perioada mai scurta de un an, se va depune un raport de activitate pentru perioada respectiva; declaratia pe proprie raspundere, prevazuta in anexa nr. 1, sectiunea C; CV-urile membrilor echipei de proiect; scrisoarea (scrisorile) de intentie din partea partenerului (partenerilor); extras de cont privind partea de cofinantare; actul de infiintare/autorizare a solicitantului, cu toate modificarile şi completarile ulterioare (in cazul institutiilor publice, actul normativ de infiintare), precum şi certificatul de inregistrare fiscala, ambele in copie; certificatul de atestare fiscala, in original, din care sa reiasa ca solicitantul nu are datorii la bugetul de stat sau la bugetul local (la data depunerii dosarului de aplicatie, certificatul trebuie sa fie in perioada de valabilitate); alte documente pe care solicitantul le considera relevante privind activitatea sa (inregistrari pe casete audiovideo, DVD-uri, CD-uri, dosare de presa, recenzii, recomandari, scrisori de sprijin etc.)."

Legislatia existenta a concursurilor pentru finantare nerambursabila de catre institutii publice obliga la organizarea a doua faze ale unui concurs pentru proiecte in vederea obtinerii de fonduri nerambursabile:

1) o faza de verificare tehnico-juridica a dosarelor ce cuprind proiecte;

2) o faza de selectie valorica a proiectelor, prin comisii de specialitate, constituite din evaluatori cu expertiza din domeniul cultural.

Pana in acest moment, la Institutul Cultural Roman, s-a parcurs abia prima faza. Autorilor de proiecte li s-a cerut sa-si completeze documentatia dosarelor pentru a se incadra in lege. Nimic mai mult! Suntem toti de acord, macar in calitate de cetateni, ca nimeni nu poate fi exceptat de la aplicarea prevederilor legale. Mentionam ca unele dosare au fost incomplete, iar altele au avut toata documentatia. Pe de alta parte, Institutul Cultural Roman nu raspunde de titlul si de continutul proiectelor - raspunderea pentru acestea revenind, in mod firesc, autorilor proiectului respectiv. Valoarea, importanta si reprezentativitatea proiectelor se stabilesc in faza a doua a concursului. Trebuie inteles ca nu se poate finanta tot ceea ce dorim, dar finantarea trebuie sa fie corecta, luand in seama o ierarhie valorica, conform criterilor stabilite de lege. Aceasta ierarhie se stabileste de catre evaluatori independenti, in faza urmatoare, a doua, a concursului, care incepe abia din 21 martie 2013.

Mentionam faptul ca o prevedere legala este aceea ca o institutie poate aplica pentru resurse financiare nerambursabile, la un moment dat, pe un singur proiect. Este nevoie, asa cum prevede legea, sa deschidem Institutul Cultural Roman spre cat mai multe institutii care asigura cunoasterea internationala a culturii romane. In fapt, unele institutii solicita bani de la Institutul Cultural Roman in concursuri diferite. Romania nu dispune de resurse financiare pentru a satisface solicitari, care se fac de catre unele institutii, pentru banii alocati concursului si pentru cei alocati partenerilor si pentru cei ai diasporei si pentru cei alocati actiunii externe din institutele culturale romane ce functioneaza in strainatate, in acelasi an. Nicio tara nu poate satisface astfel de pretentii financiare.

Pe de alta parte, multe institutii se adreseaza pentru finantare doar Institutului Cultural Roman. Mentionam ca ICR finanteaza numai proiecte cu impact extern si ca ICR nu este dotat cu resurse financiare de la bugetul statului pentru a finanta orice proiect cultural. Bunaoara, finantarea productiei (in film, arte plastic etc.) se face, prin lege, de catre alte institutii ale tarii. Ministerul Culturii poate face aceasta, prin lege.

Subliniem ca unele institutii si proiecte au fost considerate, deja din octombrie - noiembrie 2012, drept parteneri strategici, respectiv actiuni strategice, cu vizibilitate internationala, ale Institutului Cultural Roman. De aceea, Transilvania International Film Festival, Festivalul National de Teatru (UNITER), Festivalul International de Film de la Bucuresti, Teatrul Radu Stanca, Teatrul Nottara, Teatrul Bulandra, Teatrul Elvira Godeanu, Teatrul National din Cluj-Napoca, Festivalul Filmului Documentar (ASTRA Sibiu), Festivalul Filmului de Animatie (Bucuresti), Festivalul Filmului Evreiesc, Festivalul de Film Anonimul (Sfantu-Gheorghe), Fundatia Sergiu Celibidache, Filarmonica George Enescu, Festivalul de Jazz (Sibiu), Asociatia SoNoRo - Interferente se finanteaza direct, in calitate de parteneri strategici. In cateva zile se va comunica nivelul finantarii acestora.

Printre proiectele derulate sau aflate in curs de derulare, sprijinite de ICR, amintim : * deplasarea la Festivalul International de Film de la Berlin a echipei conduse de regizorul Calin Peter Netzer, castigatorul trofeului Ursul de Aur cu filmul Pozitia copilului, precum si participarea actritei Ada Condeescu in programul Shooting Stars (aproximativ 45.000 lei); * acordarea premiului Festivalului de Film NEXT (9000 lei); * acordarea premiului Festivalului de Film Politic (4500 lei); * derularea proiectului Aventurile Printului Ahmed in colaborare cu Goethe Institut (23.320 lei); * deplasarea echipei Teatrului Radu Stanca din Sibiu, impreuna cu regizorul Silviu Purcarete, pentru o serie de cinci spectacole pe scena Teatrului Metropolitan din Tokio (22.500 lei); * sustinerea Asociatiei SoNoRo pentru organizarea workshopului pentru tineri muzicieni de la Montepulciano, Italia - mai, iunie 2013 (13.500 lei); * sprijinirea participarii Orchestrei Romane de Tineret la Festivalul Ravello 2013 (22.500 lei); * Cristian Mungiu, achizitie DVD; * Radu Gabrea, participare la Festivalul International de Cinema la Buenos Aires si altele.

In concluzie, solicitam celor care se pronunta asupra concursului ICR sa aiba bunavointa de a citi in prealabil legislatia, reglemetarile legale si de a se informa asupra datelor reale ale concursului inainte de a se pronunta.

Vicepresedinte ICR- Horia Garbea

Director General- Iacob Florea

 

 

Etichete
Comenteaza