Cum contribuie cercetătorii din Cluj la inovaţiile în asistenţa pentru şoferi VIDEO

Cum contribuie cercetătorii din Cluj la inovaţiile în asistenţa pentru şoferi VIDEO
Cercetătorii Bosch din Cluj contribuie la inovaţiile din domeniul procesării video şi al sistemelor de asistenţă pentru şoferi, anunţă azi compania.

Bosch a început la sediul din Tetarom Jucu activitățile de cercetare şi dezvoltare legate de sistemele de asistenţă pentru conducătorii auto (DAS - Driver Assistance Systems). Anul viitor inginerii români se vor axa pe dezvoltarea unor algoritmi de procesare a imaginilor şi de viziune artificială, folosind tehnologii bazate pe imagini stereo, în colaborare cu echipele de cercetători Bosch din Germania care au dezvoltat camera stereo. Concernul german va continua procesul de angajare pentru divizia de cercetare şi în anul 2014 şi caută în special ingineri şi absolvenți români talentați, care au cunoștințe avansate de algoritmică şi de procesare a imaginilor.

„Tehnologia stereo deschide perspective noi pentru sistemele de siguranţă pe bază de video", explică Gerhard Steiger, președintele departamentului Chassis Systems Control al companiei Bosch. Datorită vizualizării stereo, se poate măsura distanța până la obiecte exclusiv pe baza semnalului video. Folosind aceste măsurători, Bosch dezvoltă funcționalități care fie preiau controlul mașinii pentru scurt timp, cum ar fi frânarea sau ocolirea automată a obstacolelor care apar brusc, fie ghidează autovehiculul printr-un pasaj îngust de drum aflat în construcție.

Noua cameră stereo Bosch, la care lucrează şi cercetătorii din Cluj, furnizează informații care cresc siguranţa în trafic prin eliminarea sau minimizarea efectelor coliziunilor dintre vehicule, cu pietoni sau cu bicicliști, la viteze de până la 80 de kilometri pe oră. Astfel, camera stereo Bosch devine o bază pentru creşterea siguranței în traficul urban. Cu o cameră mono, se pot detecta obiectele, dar nu se poate estima cu precizie distanța până la acestea. Cu o cameră stereo se poate implementa funcționalitatea de frânare automată de urgență, deoarece din imaginile stereo se poate detecta distanța până la un obstacol și se poate estima traiectoria acestuia. În cazul în care un accident nu poate fi evitat, viteza de impact și, prin urmare, gradul de severitate al accidentului sunt diminuate semnificativ. Mai mult, celelalte sisteme electronice din mașină sunt notificate, și astfel airbag-ul și dispozitivele de pretensionare din centurile de siguranță se declanşează într-un mod optim.

Camera video stereo poate oferi și funcționalitățile pe care le oferă o cameră mono, de exemplu: detectează indicatoare de circulație, ajută conducătorul la încadrarea pe banda de circulație și ajustează faza lungă în funcție de vehiculele aflate în față și de traficul din sens opus.

Inginerii Bosch au integrat unitatea de control și de procesare a imaginilor direct în carcasa camerei, obținând astfel un sistem deosebit de compact. "Cu o distanță între cele două camere de doar 12 centimetri, care este distanța dintre axele optice al obiectivului, Bosch oferă probabil cel mai mic sistem video stereo din industria auto", arată compania. Producătorii auto pot astfel integra camera stereo foarte ușor în autovehicule. Cei doi senzori de imagine au o rezoluţie de câte 1.2 megapixeli fiecare.  Camera vizualizează un unghi de 25 de grade pe verticală și de 45 de grade pe orizontală și oferă o adâncime de măsurare de până la 50 de metri.

Impulsuri adiționale pentru pătrunderea pe piaţă a sistemelor de asistență a conducătorilor auto (DAS) apar datorită standardelor de siguranţă tot mai ridicate solicitate de Comisia Europeană şi de organizația de protecție a consumatorilor EuroNCAP (European New Car Assessment Programme). Se estimează că pentru a obține calificarea cea mai bună, cea de 5 stele, până în 2014, noile modele de autovehicule vor trebui echipate în mare măsură cu sistemele de asistență a conducătorilor auto. Un accent este pus pe sistemele de frânare automată de urgență (AEB - Automatic Emergency Breaking). Steiger este convins că: „Noua noastră cameră stereo cu unitate de procesare integrată combină funcțiile camerei mono cu avantajele tehnologiei stereo. Aceasta permite atingerea cerințelor crescute de siguranță într-un mod compact și eficient din punct de vedere al costurilor."

Tehnologie Auto este cel mai mare sector de activitate al Grupului Bosch. În anul fiscal 2012, vânzările acestuia au fost de 31,1 miliarde de euro sau 59% din cifra de vânzări totală a grupului. Astfel, grupul Bosch a devenit unul dintre cei mai importanţi furnizori din industria auto. La nivel mondial, aproximativ 177.000 de angajaţi din sectorul tehnologiei auto activează în şapte domenii de activitate: tehnologii de injecţie pentru motoarele cu ardere internă, componente periferice ale trenului de rulare, concepte de propulsie alternativă, sisteme de siguranţă activă şi pasivă, funcţii de asistenţă şi confort, sisteme de informare şi comunicare la bord, precum şi servicii şi tehnologii pentru domeniul aftermarket.

În anul fiscal 2012, aproape 306.000 de angajaţi au generat vânzări de 52,5 miliarde de euro pentru întreg grupul Bosch. Amintim, compania a deschis o fabrică în Cluj, în parcul industrial Tetarom III din Jucu, după plecarea producătorului de telefoane mobile Nokia. Fabrica a devenit funcţională în urmă cu o lună. Până la sfârşitul acestui an Bosch prevedea investiţii de 77 de milioane de euro în fabrica de la Jucu; aici, compania va construi pe o suprafaţă totală de circa 38.000 de metri pătraţi.

Etichete
Comenteaza