Autostrăzile, 1% din drumurile României. Niciun km în plus în 2016
- Scris de Ziua de Cluj
- 16 Mar 2018, 13:03
- Economie
- Ascultă știrea
Autostrăzile reprezentau în 2016 doar o pondere de 1% din totalul drumurilor din țara noastră, în condițiile în care pe parcursul unui an întreg Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu a dat în funcțiune nici măcar un kilometru de șosea rapidă.
Peste o treime dintre companiile din sectorul național al transporturilor rutiere de mărfuri au înregistrat o scădere a veniturilor, iar aproape jumătate au un risc de insolvență peste medie, conform unui studiu al Coface. Companiile din domeniu au avut o evoluție pozitivă a veniturilor în 2016, în creștere cu 6% față de 2015, însă o scădere a profitabilității cu 1%.
Sectorul înregistrează o îmbunătățire a termenelor de plată către furnizori de la 112 la 110 de zile. Ciclul de conversie a banilor rămâne negativ, înregistrând un nivel de minus 16 zile în 2016. Valoarea negativă este dată de o durată de rotație a stocurilor scazută comparativ cu alte sectoare și confirmă folosirea creditului comercial din partea furnizorilor.
Companiile din sector au o autonomie în situații de forță majoră de 110 zile, în condițiile în care toate creanțele pe sold se încasează, aspect plauzibil având în vedere scăderea duratei de încasare a creanțelor din ultimii trei ani, de până la 85 zile, în 2016. Cu alte cuvinte, autonomia financiară a companiilor din sector este relativ dependentă de încasarea creanțelor. În ultimii patru ani analizați, 2013-2016, în acest sector s-au înregistrat creșteri ale investițiilor.
Firmele au raportat o durată medie de încasare a creanțelor în scădere în ultimii patru ani, sub nivelul raportat la nivel național. Durata medie de colectare a creanțelor în sector a scăzut de la 92 de zile, nivelul din 2012, la 85 în 2016, în timp ce media la nivel național a scăzut de la 100 de zile, până la 93 zile.
Din totalul de 31.360 companii active în 2016, Coface a analizat 4.718 de companii, adică 7%, dar care au o pondere de 65% în cifra de afaceri consolidată la nivel de sector. Cele mai multe (49%) sunt încadrate drept firme cu un risc mediu-mare, fiind evaluate cu 4 sau 5.
La extreme se află cu procentaje de 19% companii care au un risc mare de insolvență (evaluări 1-3), respectiv 27% companii cu risc scăzut (evaluări 6-10). Sectorul este marcat de un nivel relativ scăzut de concentrare, confirmat de ponderea cotei de piață cumulate deținute de cei mai importanți 10 jucători, respectiv 9%.
“Datele publicate de Institutul Național de Statistică despre înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor confirmă concluziile cu privire la politica de investiții. Observăm creșteri de 27%, 33% și 26% pentru înmatriculările noi de autocamioane, autotractoare și autoremorchere, respectiv remorci și semiremorci”, a declarat Nicoleta Mărunțelu, senior financial analyst la Coface.
“În ceea ce privește calitatea drumurilor publice, s-au înregistrat 33.928 km (39%) modernizate, 21.068 km (24%) cu îmbrăcăminți ușoare rutiere și 31.084 km (36%) pietruite și de pământ. În 2016, în România existau 747 km de autostradă, aproximativ 1% din drumurile țării. Comparativ cu 2015, în 2016 nu s-a mai construit niciun kilometru suplimentar de autostradă”, a precizat Alexandru Foria, reprezentant al Coface România.
Pentru analiză au fost agregate datele a 31.630 de companii care și-au prezentat datele financiare pentru 2016 și au generat o cifră de afaceri consolidată de 36,4 miliarde de lei. Coface activează în domeniul asigurărilor de credit și gestionării riscurilor. Grupul avea anul trecut 4.100 de angajați în 100 de țări și a înregistrat o cifră de afaceri de 1,4 miliarde de euro.