Bogdan Pleșuvescu, Banca Transilvania: „Vrem să creștem sinergiile în Grupul BT și să devenim lideri în toate domeniile”
- Scris de Ziua de Cluj
- 26 Ian 2024, 10:30
- Economie
- Ascultă știrea
Bogdan Pleșuvescu, Director General Adjunct Legal, Banca Transilvania, a vorbit despre mandatul său din Republica Moldova (2018-2023), în funcția de CEO al Victoriabank, parte din Grupul BT.
Bogdan Pleșuvescu, Director General Adjunct Legal, Banca Transilvania, a acordat în exclusivitate câteva declarații pentru Ziarul Financiar, cu privire la mandatul său din Republica Moldova (2018-2023), în funcția de CEO al Victoriabank, parte din Grupul BT.
Săptămâna trecută, Victoriabank a anunțat că a închis oficial tranzacţia de achiziţie de la BCR a BCR Chişinău.
Reluăm articolul integral din ZF, În cei 5 ani cât am condus Victoriabank din Republica Moldova, am reuşit să fac turnaroundul băncii, rata de NPL a scăzut de la 33% la 4%, iar profitul net acumulat a ajuns la aproape 115 mil. euro
Bogdan Pleşuvescu a fost timp de 5 ani CEO la Victoriabank în Republica Moldova, iar acum se ocupă de divizia de subsidiare a Băncii Transilvania (leasing, microfinanţare, investiţii, brokeraj în asigurări), pe care trebuie să le aducă în poziţia de lider pe segmentul lor de piaţă.
Pentru Bogdan Pleşuvescu, care în 2018 a fost trimis la Chişinău de către Banca Transilvania pentru a restructura Victoriabank, care avea un trecut complicat şi o poziţie financiară şubredă cu credite neperformante de 33%, închiderea tranzacţiei de preluare a BCR Chişinău înseamnă încheierea cu succes a unui mandat complicat într-o piaţă bancară extrem de dificilă şi cu economie a Republicii Moldova care acum încearcă să îşi găsească un drum către Uniunea Europeană.
„Am devenit CEO al Victoriabank în 2018, după preluarea unui pachet de acţiuni de către Banca Transilvania, mandatul meu fiind de a asigura turnaroundul băncii, respectiv integrarea şi alinierea acesteia la modelul de guvernanţă corporativă şi de afaceri al Grupului Banca Transilvania, a spus el, răspunzând la una dintre întrebările ZF.
După 5 ani de mandat (2018-2023), activele Victoriabank au crescut cu 51%, ajungând la 1,1 mld. euro (Banca Transilvania are active de 30 mld. euro), depozitele au crescut cu 34%, portofoliul de credite a crescut cu 83%, iar capitalurile proprii, cu 98%. Profitul net acumulat şi nedistribuit sub formă de dividende în perioada 2019-2023 este de aproximativ 115 milioane de euro.
O altă schimbare a fost transformarea Victoriabank dintr-o bancă de corporate - 80% credite corporate în 2018, într-o bancă universală, în care structura portofoliului a ajuns în 2023 la 60% retail, iar 40% reprezintă creditele către companii.
Cea mai importantă realizare
Dar, spune Pleşuvescu, „cea mai importantă realizare este îmbunătăţirea considerabilă a calităţii portofoliului, rata creditelor neperformante înregistrând o evoluţie excepţională, de la 33% în 2018, la 4,4% în 2023. Mandatul meu a avut şi provocări, mai ales generate de mediul economic din Moldova, de pandemie, războiul din Ucraina, de criza energetică şi de inflaţia ridicată, dar împreună cu echipa formată acolo, le-am trecut pe toate cu succes.”
Pentru Victoriabank, ţintele pentru acest an vor fi de integrare a BCR Chişinău, un proces care va dura 6 luni, creşterea în continuare a companiei de leasing din Republica Moldova - BT Leasing Moldova, care este lider de piaţă în domeniul auto, şi ne uităm la ceea ce înseamnă obţinerea de către Moldova a statutului de stat candidat la Uniunea Europeană, care ar putea deschide noi oportunităţi, a adăugat el.
Republica Moldova are un PIB de 12 mld. euro şi unul dintre cele mai mici PIB per cap de locuitor din Europa (5.000 de euro), iar potenţialul de creştere din punct de vedere economic este destul de scăzut având în vedere războiul din Ucraina, tensiunile geopolitice, şi plecarea unui număr mare de oameni din această ţară în alte zone.
Sistemul bancar din Republica Moldova are o pondere scăzută în PIB, fiind concentrat în jurul a patru jucători, care controlează împreună mai mult de 80% din totalul activelor bancare şi totalul creditelor. Victoriabank ocupă poziţia a treia în piaţă.
Pleșuvescu (BT): Vrem să devenim lideri în toate domeniile în care grupul BT activează
„Am construit un fundament solid la Victoriabank, am deschis un drum în domeniul digital - 80% din tranzacţii au loc în mediul digital sau electronic, pe partea de carduri, transparenţă şi guvernanţă corporativă.”
Anul trecut, Bogdan Pleşuvescu, cu o experienţă de 23 de ani în banking, a revenit în Banca Transilvania ca director general adjunct legal (vicepreşedinte), membru executiv în comitetul conducătorilor, iar din această poziţie coordonează toate subsidiarele Grupului Financiar Banca Transilvania.
„Mandatul meu acum la Banca Transilvania este de a creşte sinergiile între subsidiare şi bancă şi mai ales de a deveni lideri în toate domeniile în care grupul BT activează. Aşa cum Banca Transilvania este în vârful clasamentului bancar, la fel trebuie să fie şi companiile noastre de leasing, microfinanţare, investiţii, brokeraj în asigurări, sau colectare creanţe.”
Pentru toate aceste subsidiare există planuri de creştere susţinută astfel încât rezultatul lor să însemne o contribuţie importantă la rezultatele financiare ale Grupului Financiar Banca Transilvania.
Rezultatele la finalul anului 2023 arată un record istoric al contribuţiei subsidiarelor la profitul Grupului BT, spune el.
Există planuri pentru a intra pe alte pieţe externe?
„Geografic, suntem în etapa în care învăţăm din mediile în care grupul BT are prezenţă acum, adică în Italia şi Republica Moldova, dar piaţa noastră principală rămâne România. Acum, ne dorim să creştem sinergiile din business în pieţele în care activăm, deoarece există un potenţial foarte mare de creştere care până acum nu a fost explorat la maxim.”
Înainte să fie trimis la Chişinău, Bogdan Pleşuvescu a condus divizia de recuperare şi restructurare credite din Banca Transilvania, experienţă pe care a folosit-o la Victoriabank.
„La Banca Transilvania, Divizia Recuperare/Restructurare Credite, aşa cum este acum, a fost construită în anul 2013, când am venit la BT ca Director Executiv. Era o perioadă în care se vedeau încă efectele crizei economice din 2008, care afectase foarte multe business-uri mari. Împreună cu echipa am adoptat standarde de turnaround adecvate acelor firme şi am reuşit să salvăm multe din expunerile neperformante de atunci. Practic, am dus clienţii într-o zonă confortabilă, gestionabilă, în care au fost salvaţi şi au putut să îşi scaleze business-ul.”
Datorită creşterii economice accelerate care a însemnat şi creşterea business-ului companiilor, băncile din România au reuşit să îşi revină după perioada complicată 2013-2018, când au fost inundate de credite neperformante (pe vârf, sistemul bancar românesc a avut NPL-uri de 23%). Situaţia economică s-a schimbat în ultimii doi ani de zile, creşterea economică a încetinit, creşterea inflaţiei a lovit pe toată lumea, iar companiile româneşti încep să simtă acest lucru prin scăderea vânzărilor, prin înrăutăţirea poziţiilor financiare, toate aceste date, adunându-se într-un final la bănci.
„Evoluţia economică este ciclică şi trebuie să ne pregătim inclusiv pentru momente în care pot fi turbulenţe, când numărul clienţilor în dificultate creşte. Momentan, acest lucru nu se simte în piaţă, dar în banking trebuie să fim cât mai prevăzători, iar contextul economic actual este de aşa natură să ne facă să fim în gardă. Schimbările în politica fiscală, inflaţia, faptul că este un an electoral şi având în vedere ce se întâmplă la nivel geo-politic, toate acestea ne fac să fim atenţi să nu fim luaţi prin surprindere de evenimente. Suntem aproape de clienţi şi, în cazul în care apar probleme, le oferim soluţii de restructurare personalizate. Practic, îi susţinem ca să poată trece peste situaţii dificile din punct de vedere financiar, care pot apărea din cauza diminuării venitului clientului sau a familiei, probleme medicale, schimbarea angajatorului, iar lista poate continua, având în vedere că viaţa este imprevizibilă, a menţionat Pleşuvescu.