Carrefour România, în pragul unei tranzacții majore. Cine ar putea prelua întreaga rețea de magazine

Carrefour România, în pragul unei tranzacții majore. Cine ar putea prelua întreaga rețea de magazine

Rețeaua Carrefour din România ar putea intra într-o tranzacție de amploare, în contextul în care grupul francez analizează o posibilă ieșire de pe piața locală.

Grupul francez Carrefour poartă discuții avansate cu antreprenorii români Dragoș și Adrian Pavăl, fondatorii rețelei de bricolaj Dedeman, în vederea vânzării operațiunilor sale din România, potrivit surselor ZF. 

Una dintre surse indică faptul că „stadiul este foarte avansat, planul era să închidă până de Sărbători”. O altă sursă susține că obiectivul părților este finalizarea unui acord până la sfârșitul anului 2025, însă, în cazul în care negocierile nu se concretizează, „atunci va fi la început de 2026, foarte la început”.

În spațiul public au apărut informații potrivit cărora tranzacția ar fi fost deja încheiată, însă datele obținute de sursa citată arată că documentele nu au fost încă semnate, deși momentul semnării nu este departe. Reprezentanții fraților Pavăl și ai companiei Dedeman au respins, la rândul lor, informațiile privind parafarea acordului.

„Informaţiile apărute în spaţiul public nu sunt adevărate şi se bazează pe speculaţii, publicate fără a fi verificate în prealabil”, arată sursa citată. 

Despre această tranzacție s-a scris încă din vara acestui an.

Carrefour, unul dintre cei mai mari retaileri alimentari la nivel global, operează în România aproximativ 460 de magazine, în diverse formate, iar vânzările realizate pe piața locală s-au ridicat anul trecut la circa 3 miliarde de euro, conform datelor publice.

Pentru aceste operațiuni și-au manifestat interesul mai mulți potențiali cumpărători, însă Dedeman a rămas principalul interlocutor în discuții. Valoarea estimată a tranzacției este, în prezent, cuprinsă între 750 și 900 de milioane de euro.

Rețeaua Carrefour include hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate, formate de discount și cash & carry, precum și o platformă online. Singurul alt jucător de pe piața locală cu un portofoliu comparabil ca diversitate este Auchan.

De altfel, Auchan s-a aflat la masa negocierilor în cadrul acestei potențiale tranzacții, chiar dacă nici acest retailer nu înregistrează, la nivel local, creșteri semnificative ale vânzărilor sau ale profitabilității.

Pentru Dedeman, liderul pieței de bricolaj din România, controlat de frații Dragoș și Adrian Pavăl, o eventuală preluare a Carrefour România ar reprezenta o intrare într-un segment complet nou de activitate, respectiv retailul alimentar.

Surse din piață susțin că antreprenorii români ar putea achiziționa operațiunile locale, inclusiv activele imobiliare — având în vedere că o parte dintre hipermarketuri se află în proprietatea Carrefour — urmând ca ulterior să fie încheiat un acord de operare sub brandul Carrefour. Grupul francez a mai aplicat acest model de francizare și pe alte piețe.

La nivel global, Carrefour este unul dintre cei mai mari retaileri din lume, cu afaceri anuale de peste 85 de miliarde de euro și prezență în aproximativ 40 de țări. Operațiuni directe desfășoară însă doar în șapte state: Franța, Spania, Belgia, Polonia, România, Brazilia și Argentina.

De ce vinde?

Grupul Carrefour analizează o retragere din Europa Centrală și de Est, inclusiv din România, în contextul în care compania caută de mai mult timp un model de business sustenabil într-o piață de retail aflată într-o transformare accelerată. Ulterior, au apărut informații legate de vânzarea operațiunilor din Italia și de discuții similare pentru Polonia.

„Creşte numărul de ţări unde Carrefour vrea să îşi vândă operaţiunile. Anul acesta, grupul a demarat un proiect major de revizuire a propriului portofoliu. În Italia, retailerul a vândut cele 1.200 de magazine către New-Princes Group. În cărţi e şi exit-ul din Polonia şi cel din Argentina. Carrefour a angajat JP Morgan pentru a vinde businessul din Polonia, în timp ce Deutsche Bank a primit mandat pentru Argentina. Dar, planul de restructurare nu se opreşte aici. România este şi ea printre ţările vizate pentru vânzare, iar divizia de investment banking a BNP Paribas a fost angajată pentru acest proiect, aşteptat de piaţă de mai multe luni”, a scris recent publicaţia l'Informé.

Comenteaza