Chinezii vor lega centura Zalăului de drumul Cluj – Satu Mare
- Scris de Ziua de Cluj
- 29 Mar 2021, 14:06
- Economie
- Ascultă știrea

Compania chineză Sinohydro Corporation va executa varianta de ocolire a municipiului Zalău, care va lega Drumul Național 1F Cluj-Napoca – Satu Mare de Drumul Județean 191 C.
- Ministerul Transporturilor a semnat autorizaţia de construire pentru faza a doua a centurii municipiului Zalău, prima şosea nouă din România care se face cu un constructor din China, conform Economedia. Emiterea autorizaţiei de construire va fi urmată de ordinul pentru începerea lucrărilor şi intrarea în şantier, în cel mult 30 de zile.
Antreprenor este Sinohydro, constructor care a câştigat contractul, în 2020, pentru 185 de milioane de lei. În acest contract, componenta financiară a avut 60 de puncte, iar oferta tehnică, 40 de puncte. Proiectul include cinci viaducte şi două poduri. Varianta Zalău (5,5 km) asigură legătura între DN 1F (Cluj-Napoca – Zalău – Satu Mare) şi DJ 191C, termenul de execuţie fiind de 24 de luni, cu șapte ani de garanţie.
Compania din China va asigura managementul pe şantier şi utilajele specializate, în timp ce forţa de muncă vine din plan local. Unele utilaje vor fi închiriate din ţară. Consorțiul Sinohydro – Goodprod și-a propus să finalizeze tronsonul II al variantei de ocolire înainte de termenul contractual.
Discuțiile cu administrația locală au vizat valorificarea potențialului mediului de afaceri local, prin implicarea și colaborarea cu firme locale pentru execuția lucrărilor. Contractul cu asocierea condusă de Sinohydro este primul de construcție de drum câștigat de o companie din China în România. A fost și unica ofertă depusă.
Compania chineză va asigura din Asia doar partea de management şi utilajele specializate, forţa de muncă necesară lucrărilor urmând să fie angajată de pe plan local, de unde vor fi închiriate şi o parte din utilaje. Contractul este de 185 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.
Acesta include proiectarea şi execuţia a cinci viaducte şi două poduri, precum şi a intersecţiilor giratorii cu cele două drumuri. Sursa de finanțare o reprezintă fondurile europene nerambursabile. Prima licitație pentru acest obiectiv, unde a ofertat doar Drum Asfalt Oradea, a fost anulată, fiind considerată ca inacceptabilă (neconformă).
S-au răzgândit față de chinezi
Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice a propus un proiect de ordonanță de urgență prin care să excludă companiile din China de la licitațiile publice pentru proiecte de infrastructură din România. Proiectul discutat în primă lectură în guvern se referă doar la licitațiile viitoare, cele în curs nefiind afectate. Cele mai importante licitaţii unde concurează firme din China sunt A1 Sibiu – Piteşti, Drumul Expres Craiova – Piteşti A0 Bucureşti Nord, magistrala de metrou 6, trenuri electrice noi la Autoritatea pentru Reformă Feroviară.