Clujul stă mai prost la magazine decât Oradea și Timișoara

Clujul stă mai prost la magazine decât Oradea și Timișoara
Un orădean are la dispoziție o ofertă mai mare de spații comerciale decât un clujean | Foto: Era Park

Cluj-Napoca are doar 488 mp de spații comerciale la 1.000 de locuitori, cu mult sub Oradea, orașul regional din România cu cea mai mare densitate de retail. Și alte trei mari localități sunt mai bine poziționate față de “capitala Ardealului”: Timișoara, Constanța și București.

Stocul național de retail modern, care include atât parcuri de retail, cât și centre comerciale, a ajuns la 3,7 milioane mp în prima jumătate din 2019, iar până la sfârșitul anului urmează a fi livrați 130.600 mp, arată raportul Romania MarketView H1 - CBRE.

Cea mai mare parte a stocului de retail este răspândită la nivel național, în timp ce Bucureștiul are o pondere de 31%. Centrele comerciale, cel mai des întâlnit format de retail din România, se află în top, cu 61% din suprafața totală analizată.

În prima jumătate a anului 2019, 67.000 mp de retail au fost adăugați la stocul modern de retail datorită celui mai ambițios proiect livrat în trimestrul II, extinderea proiectului Iulius Town dezvoltat în Timișoara (47.000 mp).

Câteva extensii ale centrelor comerciale performante, aflate în plină funcționare, și un nou parc de retail de mici dimensiuni, livrat la Turnu Severin, sunt în topul noilor livrări de pe piață.

„Dezvoltatorii se concentrează asupra orașelor secundare și terțiare, tendință evidențiată încă de anul trecut, pe care am observat-o și în semestrul I din 2019, când extinderea Veranda Mall (6.000 mp) a reprezentat singurul proiect livrat în capitală. Concurența puternică dintre centrele comerciale din București încurajează dezvoltatorii de retail să își extindă investițiile în orașele regionale, prin proiecte de mici dimensiuni, cu potențial de extindere”, a explicat Carmen Ravon, Head of Advisory and Transaction Retail la CBRE România.

În primele șase luni ale anului, piața de retail din România a primit un impuls pozitiv, prin decizia a șapte branduri de a intra pe piața locală. Branduri de lux, cum ar fi Victoria's Secret, Babylon Style și Atelier Cologne și-au asigurat spațiile într-unul dintre cele mai performante centre comerciale, Băneasa Shopping City, în nordul capitalei, zonă unde veniturile sunt peste medie.

Branduri internaționale din Marea Britanie (Topshop & Topman), Italia (Camicissima), China (Xiaomi Mi Store) și-au început activitatea în București Mall, Plaza România, Mega Mall, în timp ce retailerul olandez Freestyle Motion va deschide un magazin cu echipamente sportive în parcul de retail West Park Militari.

„Tendința pozitivă a consumului privat este vizibilă în retail. Încrederea clienților este în creștere, ceea ce face ca retailerii să caute noi locații în care să fie prezenți, respectiv dezvoltatorii să creeze extensii și să regândească proiectele. În era vitezei, comerțul electronic și digitalizarea schimbă modul tradițional de funcționare a comerțului cu amănuntul și a retailerilor, însă ei sunt încă focusați să ofere o experiență de shopping plăcută, combinând atmosfera prietenoasă cu activitățile recreative și amuzante”, spune Carmen Ravon.

Chiriile Prime (locație principală,  suprafață închiriată de 100 mp) au rămas stabile, la nivelul de 80 euro/ mp/ lună în centrele comerciale, respectiv 55 euro/ mp în locații stradale și 8-15 euro/mp în parcurile de retail. Pentru centrele comerciale stabilizate se estimează o creștere ușoară a chirilor în funcție de dorința de extindere a retailerilor.

Densitatea de retail a Bucureștiului (mp / 1.000 de locuitori) a atins la jumătatea anului nivelul de 548, în timp ce în România a ajuns la 190. Mari orașe regionale precum Iași, Cluj-Napoca, Constanța, Timișoara înregistrează următoarele valori: 420, 488, 582, 603, în timp ce Oradea este orașul regional cu cea mai mare densitate de retail: 657 mp/ mia de locuitori.

În a doua jumătate a anului, livrările moderne de retail urmează să își dubleze valoarea comparativ cu prima jumătate, 130.600 mp fiind așteptați pe piață. Cea mai mare parte a spațiilor (97%) va fi localizată la nivel național, urmând tendința investitorilor de a se concentra pe orașele regionale. 37% din proiectele prevăzute sunt reprezentate de centre comerciale, iar restul, de parcuri de retail mici și mari.

Cu 73% din suprafața totală prevăzută pentru 2019, dezvoltatorii internaționali NEPI și Prime Kapital / MAS Real Estate, orientați pe segmentul de retail, domină piața marilor investiții. Festival Centrum, cu 42.200 mp, dezvoltat de NEPI în Sibiu, este preconizat să fie livrat în al patrulea trimestru.

Prime Kapital / MAS Real Estate pregătește deschiderea a două parcuri de retail, unul în Balotești, în apropierea Capitalei și altul în Zalău. Până la sfârșitul anului, extensia Electroputere Parc din Craiova este estimată să își deschidă porțile pentru locuitorii din sudul țării.

Având în vedere că stocul modern de retail urmează să ajungă la 3,8 milioane mp la sfârșitul anului, experții estimează că nivelul chiriilor Prime va fi similar cu semestrul I. Ținând cont de proiectele de retail aflate în construcție și planificate, în 2020 sunt așteptați spre livrare 214.000 mp de spații moderne de retail.

Două centre comerciale de mari dimensiuni sunt planificate pentru Brașov și Târgoviște, ambele în construcție și urmând a fi inaugurate în semestrul I din anul viitor. Extinderea parcului de retail Colosseum este preconizată a fi livrată în prima parte a anului 2020.

Comenteaza