De ce se închide mereu aeroportul din Cluj din cauza ceţii

De ce se închide mereu aeroportul din Cluj din cauza ceţii
După zeci de milioane de euro investite în noile terminale, într-o pistă nouă ce implică devierea Someşului şi într-un sistem performant de balizaj pentru aterizare în condiţii de vizibilitate redusă, aeroportul din Cluj-Napoca stă la mâna vremii: dacă e ceaţă, aeroportul se închide cu orele, uneori cu zilele. Directorul David Ciceo explică situaţia şi spune de ce construirea unui alt aeroport, departe de Someş, nu e o idee fezabilă.

"În ultimele 3-4 zile Someşul nu a influenţat deloc ceaţa de pe aeroport", spune Ciceo pentru ziuadecj.ro, întrebat care ar fi soluţia permanentă la închiderea aeroportului, periodic, din cauza ceţii. Mutarea aeroportului, într-o zonă depărtată de cursurile de apă, ar implica "investiţii foarte mari" şi, în plus, spune Ciceo, "nicăieri în Cluj "nu suntem feriţi de ceaţă".


"Aeroporturile Sibiu şi Târgu Mureş nu sunt operaţionale acum din cauza ceţii iar aeroportul Otopeni se închidecel puţin o zi-două pe an din cauza ceţii", explică Ciceo. "La Viena, Frankfurt şi Paris e câte o zi pe an în care nu se zboară din cauza ceţii".

"Someşul influenţează doar în mică măsură ceaţa de pe pistă", spune Ciceo. "Ceaţa din ultimele zile e cauzată de inversiunea termică, pe pistă sunt 0 grade, în vreme ce la Băişoara sunt 8-9 grade; în ultimele 3-4 zile Someşul nu a influenţat deloc ceaţa de pe aeroport".

Ideea construirii unui aeroport nou în Cluj a fost pusă în dezbatere publică în 2008, când preşedinte la Consiliul Judeţean era Marius Nicoară (vezi aici detalii). Ar fi fezabilă o astfel de idee? "Nu există o estimare precisă a costurilor pentru un nou aeroport, dar pot spune că în Spania au construit un aeroport total nou, l-au denumit Don Quijote, şi e părăsit şi falimentar. Costurile pentru un aeroport nou în Cluj ar ajunge la câteva sute de milioane de euro, în contextul actualei crize economice ar fi o decizie majoră", explică Ciceo, adăugând că nu descurajează această variantă, dar "este nevoie de o analiză ca să se vadă absolut toate implicaţiile, inclusiv posibilitatea alocării bugetului".

Sistemul de balizaj de pe aeroport, avizat în 2010, a costat aproape 3,5 milioane de lei, în vreme ce pista nouă costă 137,8 milioane. Investiţiile în cele două noi terminale şi în corpul de legătură au costat aproximativ 50 de milioane de euro. Capacitatea acestora se ridică la 1,5 milioane de pasageri anual şi până la 750 de pasageri pe oră.

Etichete
Comenteaza