Mașini care se conduc singure, testate la Cluj

Mașini care se conduc singure, testate la Cluj
| Foto: AndreyPopov - Depositphotos.com

Centrul de inginerie Bosch din Cluj testează tehnologii legate de mașinile autonome. Se pune accent pe modul de funcționare al algorimilor în condiții de trafic real dar și în medii de simulare. 

„Pentru a putea testa, în țară, end-to-end sistemele de automatizare pe drumurile publice (inclusiv partea de acționare automatizată a mașinii) așteptăm aplicarea noului cadru legislativ”, spun cei de la Bosch România, într-un interviu pentru HotNews.ro.

Bosch dezvoltă la Centrul de Inginerie din Cluj, tehnologii de condus autonom și de parcare. 

Dezvoltăm software de procesare a semnalului de la senzori precum RADAR, video si ultrasunete, dar si software care rulează pe un calculator central (vehicle computer). În cotextul în care mașinile se transformă din ce în ce mai mult într-un device IoT (internetul lucrurilor) pe roți, și care rulează mai mult de 100 milioane de linii de cod, suntem implicați și în dezvoltarea de soluții cloud care gestioneză și procesează datele primite de la senzorii aflați în mașină”, explică Cătălin Golban, directorul departamentului de Computer Vision de la Cluj.

Ce știe mașina fără șofer să facă

Cei de la Bosch au lucrat în ultimii ani la îmbunătățirea nivelului 2 de automatizare (L2), cât și pentru nivelul 3 de automatizare (L3). Diferența între cele două este că la nivelul 2 șoferul este permanent responsabil de supervizarea sistemului, iar la nivelul 3 sistemul din mașină este responsabil de ghidarea mașinii, precizează Cătălin Golban.

„Șoferul trebuie doar să fie pregătit să preia controlul dacă sistemul cere explicit acest lucru. Această trecere este una importantă. Pare simplu și incremental să trecem de la un nivel de automaitzare la altul, dar această trecere la nivelul 3 este de fapt un pas foare mare, deoarece nivelul de performanță pe care îl au astfel de sisteme de conducere autonomă, și implicit nivelul de încredere pe care-l oferă este mult mai ridicat”” susține Golban.

În viitor sistemele de nivelul 3 de automatizare vor ajunge să fie produse în volume mari datorită progreselor care se fac în prezent. Pe de o parte senzorii și algoritmii devin din ce în ce mai performanți (prin metode avansate de inteligența artificială), pe de altă parte, puterea de calcul pe care o folosim în mașină (vehicle computers) este din ce în ce mai accesibilă pentru producția de serie.

Testarea pe drumurile publice

Departamentul Computer Vision testează părți din sistem

„Spre exemplu, la Cluj și recent și în București, facem partea de percepție a scenelor. Aceasta implică interpretarea în timp real a scenelor de trafic și identificarea obiectelor în mișcare (mașini de orice fel, cicliști, pietoni, animale, etc.) precum și a celor de infrastructură (borduri, marcaje, semne de circulație, etc). În România testăm modul în care funcționează acești algoritmi atât în medii de simulare, cât și în condiții reale de trafic, deci pe străzile din Cluj”, mai spune Cătălin Golban.

Pe baza acestora se iau decizii de control lateral sau longitudinal al mașinii. Deciziile sunt verificate, în faza de dezvoltare, la nivel de simulare, pe pistele de teste și în ultima fază pe drumurile publice.

„Pentru verificarea pe drumurile publice, testele le efectuăm în prezent în Germania sau în alte țări unde legislația asigură cadrul legal pentru ele”, explică oficialul de la Bosch România, a mai precizat Golban.

Ce anume testează Bosch pe drumurile publice

Actualmente, Bosch testează pe drumurile publice din România, anumite module separate din sistemul complet de automatizare, cum ar fi interpretarea informațiilor de la senzori.

„Prin aceste teste, ne asigurăm că algoritmii de percepție dezvoltați de noi detectează corect și complet toate informațiile. Pentru a putea testa, în țară, end-to-end sistemele de automatizare pe drumurile publice (inclusiv partea de acționare automatizată a mașinii) așteptăm aplicarea noului cadru legislativ. Etapa ulterioară testării prevede omologarea acestor tehnologii și producția de serie”, a mai afirmat Cătălin Golban.

 

Comenteaza