Retailul din Cluj-Napoca se pregăteşte pentru un boom imobiliar. Două proiecte uriașe schimbă harta comerțului modern

Retailul din Cluj-Napoca se pregăteşte pentru un boom imobiliar. Două proiecte uriașe schimbă harta comerțului modern
Foto: Rivus Cluj - Facebook

Într-un context naţional robust pentru spaţiile comerciale moderne, oraşul Cluj-Napoca şi zona sa peri-urbană devin o verigă principală în dezvoltarea de noi proiecte de retail.

Stocul modern de retail din România este de 4,80 milioane mp (o densitate de 252 mp la 1.000 de locuitori), în timp ce proiecte care depășesc 700.000 mp suprafață închiriabilă (GLA) se află în diverse etape de construcție și planificare, urmând să fie livrate până la finalul acestui deceniu, notează arenaconstruct.ro

Mai mult, în zona regională „Centru-Vest” (care include Cluj) se înregistrează un stoc de 1.557.500 m² de spaţii moderne de retail, arată raportul Romania Retail Market Regional Cities 2025. 

Raportul atrage atenţia că, între proiectele aflate în dezvoltare sau în faza de pregătire în această zonă, două scheme „super-regionale” în Cluj-Napoca depăşesc fiecare 100.000 m² GLA (suprafaţă închiriabilă brută). 

Două proiecte de retail de mari dimensiuni sunt în dezvoltare la Cluj-Napoca, cu suprafețe de 130.000 și 120.000 de metri pătrați. 

Retailul din Cluj-Napoca se pregăteşte pentru un boom imobiliar. Două proiecte uriașe schimbă harta comerțului modern

Sursa: raport Romania Retail Market Regional Cities 2025

Totodată, proiectul Urbano Shopping & Living a obținut autorizația de construire pentru prima fază (2025 & 2026) ce va integra 30 de retaileri, un supermarket, un fast-food, o unitate Hornbach și un hipermarket Selgros. Chiriile prime pentru spațiile de retail se situtează între 55 și 65 Euro/mp/lună. 

Stocul de birouri de clasă A este de 355.000 mp, una din cele mai mari tranzacții din ultimii ani fiind semnată în 2025: Garmin, cu 8.500 mp la United Business Center – IULIUS Cluj. Chiriile prime pentru spațiile de clasă A variază între 13,5 – 15 Euro/mp.

Situația la nivel național

Livrările de noi proiecte de retail, la nivel național, au depășit în primele 9 luni nivelul înregistrat pe tot anul 2024.

Ca urmare, 2025 se prefigurează a fi al doilea cel mai prolific an din ultimul deceniu din punct de vedere al activității de dezvoltare de noi spații de retail, potrivit unui raport al Cushman & Wakefield Echinox.

În primele trei trimestre au fost finalizați 186.000 mp de centre comerciale și parcuri de retail la nivel național, comparativ cu 180.000 mp pe întreg anul 2024.

Până la finalul anului curent, dezvoltatorii au anunțat că vor mai construi spații de circa 30.000 mp, rezultând un total de aproximativ 217.000 mp pentru întreg anul 2025.

În T3 2025, au fost finalizate trei proiecte importante, toate în orașe din Transilvania (Arad, Cisnădie și Sibiu).

Agora Arad (fosta Galleria Arad), de 36.000 mp este cel mai mare proiect livrat în trimestrul trei, deschis în urma unui proces semnificativ de modernizare și poziționare pe piață.

Zacaria Retail Park Cisnadie (8.600 mp) și a treia fază a Prima Shops Sibiu (4.500 mp) au fost de asemenea finalizate în T3 2025.

”Deși mediul macroeconomic rămâne marcat de incertitudini, cu inflație ridicată și presiuni fiscale, evoluția pozitivă a sectorului de retail confirmă că românii rămân dornici de experiențe noi de cumpărături și socializare, iar dezvoltatorii răspund cu proiecte moderne, adaptat nevoilor comunităților locale”, a declarat Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox, potrivit sursei citate. 

Comenteaza