Silicon Valley, greu de replicat

Silicon Valley, greu de replicat
Radu Georgescu, unul dintre antreprenorii momentului, cu afaceri de succes în IT, a dat răspunsul publicului venit la inaugurarea primul parc tehnologic.

Cluj - un nou Silicon Valley, de România sau al Transilvaniei. Sunt sintagme lansate în spaţiul public de autorităţi locale sau centrale de către jucători din industrie sau de publicaţii de specialitate atunci când vine vorba de importanţa afacerilor din tehnologia informaţiei (IT) în municipiu. Oraşul e însă departe de celebra regiune din SUA, cu uriaşa concentraţie de afaceri în înalta tehnologie.

"E frumoasă asta cu "să mai facem un Silicon Valley". Ruşii îl vor la Moscova, englezii, la Londra, nemţii la Berlin, noi, în Cluj. Chiar şi americanii mai vor unul. Nimeni nu a reuşit", a remarcat Georgescu, la întrebarea din public a unuia dintre participanţii la evenimentele prilejuite de inaugurarea Liberty Technology Park. "Nici n-o să reuşească nimeni. Ce are Silicon Valley? Are vreme. Vreme-Weather. Oamenilor le place să trăiască acolo. Acolo există bani. Muuuulţi bani. Există Stanford. Cea mai tare universitate de profil. În jurul ei se întâmplă lucruri. Există talent, de acolo ies oameni nu doar deştepţi, dar şi cu foarte bune cunoştinţe. Oamenii ăia au şi alte gene. Din Europa au plecat într-acolo cei mai antreprenori dintre europeni, cei care au vrut să schimbe lucrurile. Nu cred că cineva poate replica Silicon Valley. Dar hai să facem altceva! Clujul a crescut foarte mult în ultimii ani. Oportunitatea e foarte mare aici. A luat-o înainte Timişoarei, aleargă Bucureştiul din urmă. Oportunităţile sunt foarte mari, dar trebuie muncit", a punctat Georgescu, care vizitează periodic "raiul" american al înaltei tehnologii.

Omul de afaceri e unul dintre antreprenorii activi din domeniu, care a reuşit să îşi vândă mai multe business-uri în ultimii ani: antivirusul RAV, către Microsoft, Gecad ePayment, către Naspers, şi în octombrie compania Avangate, achiziţionată de fondul de investiţii Francisco Partners. "În '94 aveam patru noi produse începute. Trei au fost rateuri majore. Al patrulea a fost RAV, vândut către Microsoft", a rememorat Georgescu, pentru tinerii cu idei de noi afaceri. "În cazul unuia dintre produse, partenerul cu care lucram a câştigat la Loteria Vizelor şi m-a anunţat că pleacă în State. Nu contest decizia omului, şi eu aş fi făcut la fel. Dar de acolo am învăţat o lecţie: să nu îţi pui toate "ouăle" în acelaşi (coş/programator). Produsul era unul bun, dar din cauza plecării partenerului am rămas cu programul în aer. În cazul oricărui eşec, cel mai important e să te uiţi în "ochii" lui şi să îl recunoşti. Iar o dată ce l-ai recunoscut drept eşec, îl scoţi din priză. Nu mai arunci bani pe el", a spus Georgescu.

Omul de afaceri a explicat şi motivul din spatele seriei de ieşiri din afaceri. "Tot primesc întrebarea de ce îmi vând companiile. Răspunsul e simplu: mie îmi place să le fac, nu să le am. Cel mai mişto lucru e să stau cu nişte prieteni într-o seară şi să ne gândim la o idee. Apoi treci prin business plan, ajungi la produs, iar apoi cineva îţi foloseşte produsul. Mi se pare foarte mişto! Iar dacă peste încă trei luni cineva îţi dă bani pentru acest produs, mi se pare recunoaşterea supremă", consideră antreprenorul "de serie". Acesta a explicat că Avangate, cel mai recent business vândut, a ajuns să fie mare consumator de timp, acesta fiind unul dintre motivele care au dus la recenta tranzacţie. "Avangate a început să mănânce foarte mult timp. Când a trebuit să renunţ la blugi pentru costum, pentru discuţii de business a început să nu îmi convină situaţia. În ultimii doi ani am investit puţin, m-am ocupat puţin de start-up-uri, dar vreau să recuperez", a punctat Georgescu. Prezent la conferinţa de la Liberty Cluj în blugi.

 

Comenteaza