Foto Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora

Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora
Lactatele fabricate de studenții din Cluj vor fi comercializate în magazine
Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora
Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora
Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora
Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora
Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora
Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora
Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora
Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora
Statul concurează privații la Cluj. Universitatea de Științe Agricole își vinde iaurturile în Cora

O instituție de stat intră în competiție cu producătorii privați de lactate. Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) Cluj își va comercializa iaurturile brand propriu atât în unitățile sale, cât și în marile magazine. E doar primul pas al universității antreprenoriale: urmează panificația, se pregătesc berea și vinul.

Lapte de bălțată românească, de la Cojocna

"Aducem laptele de la ferma noastră de la Cojocna, vacile sunt din rasă autohtonă, bălțata românească. Studenții fac iaurtul timp de o săptămână, prin rotație, în cadrul lucrărilor practice, însă participă și la fabricarea altor produse, cum ar fi cele de panificație. De fapt acest iaurt îl producem încă din 2006, însă doar în cadrul lucrărilor de practică, fără a-l scoate pe piața comercială.

Este un produs natural, fără stabilizatori sau conservanți. Din când în când mai scoatem și niște brânzeturi, de obicei telemea, care nu impune un proces de fabricație prea sofisticat, din când în când și cașcaval, dar numai ca să învețe studenții procesul tehnologic", relatează Mirela Jimborean, prodecan al Facultății de Știința și Tehnologia Alimentelor (FSTA).

Vinul și berea USAMV, în curs de autorizare

“Deocamdată am scos pe piață iaurtul, în cantitate limitată, dar vom veni și cu pâine cu maia, produse de panificație și mezeluri, toate sub marca Gourmeticus Academicum. Iaurtul costă 1,50 lei paharul de 200 ml și îl vindem la sediul USAMV, dar și la unitățile de cercetare ale noastre de pe Calea Florești și din livada Palocsay, va fi disponibil și la băcănia din hipermarketul Cora. Nu ne concentrăm neapărat pe hipermarketuri, vom vinde mai ales în magazine mai mici, la târguri și la expoziții.

Cantitatea de iaurt pe care putem să o producem este destul de redusă, dacă vom avea cerere mare fie o vom suplimenta, fie vom refuza din comenzi. Deocamdată feedback-ul este foarte bun din partea consumatorilor, mai ales că este un iaurt natural care va fi certificat ulterior și ca produs ecologic. În paralel pregătim berea și vinul însă pentru acestea trebuie să fii autorizat ca antrepozit fiscal și demersurile durează cel puțin opt luni”, spune coordonatorul proiectului, Lucian Cuibus.

Incubator de afaceri agro-alimentar

USAMV și-a propus să fie o universitate antreprenorială, ca exemplu pentru tinerii care doresc să își deschidă o afacere în domeniul agro-alimentar, dar și să ofere clujenilor produse locale de calitate superioară la prețuri accesibile oricărui consumator.

Gourmeticus Academicum a apărut ca un răspuns la nevoile comunității de a avea acces la produse sănătoase, locale și de calitate superioară și urmează conceptul “din fermă până în furculiță” (from farm to fork), pentru a avea un control adecvat pe tot lanțul de producție, deci o trasabilitate controlată.

“Dorim să avem un produs premium, obținut doar cu materii prime locale. Este local 100%. Laptele îl primim de la Stațiunea Didactică Experimentală din Cojocna, este transportat la unitatea de producție a FSTA, unde cadrele didactice, inginerii și studenții obțin acest produs”, susțin reprezentanții instituției.

Brand creat în interiorul instituției

Iaurtul este făcut din lapte crud de vacă, preîncălzit la 50-65 grade, omogenizat, pasteurizat la 90-95 grade timp de 20-30 minute. Acesta se răcește la 45-48 grade, se însămânțează cu culturi de bacterii lactice, se distribuie în pahare, se termostatează la 43-45 grade pentru 2,5-3 ore. Urmează prerăcirea la 18-20 grade, răcirea și depozitare la 2-4 grade.

Logoul conceput de USAMV a apărut prin asocierea cuvântului Gourmet, care duce cu gândul la un produs de calitate superioară care se servește în cantități mici și partea universitară Academicum. Fiind un simbol al studenților, toga a fost folosită în structura logoului, motoul ales fiind ”Vivat degustatores!”. Crearea noului brand a necesitat o sumă modică, 1.000 de euro. 

Comenteaza