Tirrena Scavi a dat-o în bară! Ce defecte de construcție are Autostrada Sebeș - Turda. Avem RAPORTUL
- Scris de Calin Poenaru
- 17 Ian 2018, 10:23
- Economie
- Ascultă știrea
Printre cele mai importante neconformități menționate în raport sunt că au fost identificate numeroase zone cu deficiențe de planeitate și rugozitate, iar pentru acestea raportul prezintă calificativul “inadmisibil”; nu s-a respectat normativul 605, "referitor la recoltarea de carote la o suprafață de 20.000 mp în vederea stabilirii grosimii straturilor rutiere; nu au fost respectate prevederile proiectului tehnic privind calea pe pod".
Pe anumite sectoare asigurarea scurgerii apelor prezintă neconformități; sunt panouri de semnalizare de dimensiuni mari parțial obturate de parapete/panouri fonoabsorbante; la structura de la km 45+600 există defecte la suprafața betoanelor; sistemul ITS, echipamentul de cântărire în mișcare, înregistrează numerele de înmatriculare a remorcilor fără a fi înregistrat numărul de înmatriculare a capului tractor, așa cum a fost solicitat de beneficiar.
De asemenea, nu a fost efectuată corespunzător semnalizarea în spațiile de servicii. Ea trebuie completată cu două semne adiționale pentru autoturisme pentru fiecare spațiu și cu marcaj de interzicere în zonele ce separă parcările pentru autocare.
Instituția consideră drept necesară completarea semnalizării orizontale din cadrul spațiilor de servicii cu săgeți de orientare a participanților la trafic și completarea semnalizării cu marcaj de interzicere la intersecția dintre bretele, așa cum este specificat în cadrul raportului de audit de siguranță.
CNAIR susține că nu au fost respectate avizele de siguranță a circulației privind obligativitatea antreprenorului de a realiza iluminatul cu tehnologie led; că se impune verificarea de către proiectant și inginer a proiectului tehnic pentru bazinele de retenție și prezentarea calculelor de dimensionare, având în vedere nivelul apelor din acestea, dar și că trebuie asigurată semnalizarea rutieră pentru devierea traficului la nodurile rutiere Unirea și Aiud.
În urma constatărilor făcute, comisia de recepţie a decis suspendarea procesului de recepţie la terminarea lucrărilor, stabilind, împreună cu executantul, un termen de remediere de 90 de zile. În funcție de condițiile meteorologice, acest termen poate fi prelungit la cererea antreprenorului. CNAIR a transmis antreprenorului raportul cu neconformitățile pentru remedierea acestora în vederea recepționării la terminarea lucrărilor și a punerii în circulație a acestui sector de autostradă.
"Risc ridicat de a plăti daune financiare constructorului"
Asociaţia Pro Infrastructură (API) a apreciat că există un risc ridicat de a plăti daune financiare considerabile constructorului pentru această tergiversare. "Încă o amânare a deschiderii acestui lot de autostradă din motive discutabile este atât o crimă la adresa şoferilor care se deplasează pe drumul naţional paralel şi pe care au loc accidente frecvente, cât şi o bătaie de joc faţă de banul public, existând un risc ridicat de a plăti daune financiare considerabile constructorului pentru această tergiversare".
Organizația a solicitat publicarea rezultatelor testelor care arată că ar exista neconformităţi. "Solicităm CNAIR să publice imediat rezultatele testelor realizate atât de CESTRIN care ar fi arătat neconformităţi, precum şi rezultatele testelor echivalente făcute de supervizorul FIDIC (DRDP Cluj)", au precizat reprezentanţii API.
Vor să le dea drumul la pachet
Reprezentanţii CNAIR au verificat ulterior și tronsonul 4 al autostrăzii Sebeş - Turda, cel care are o jumătate de traseu pe teritoriul Clujului, lucrare încheiată în decembrie. "Se verifică dacă s-au făcut remedierile solicitate de CNAIR. Eu cred că ambele tronsoane de autostradă, şi 3, şi 4, vor fi deschise deodată circulaţiei", a spus Radu Băruţă, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj.
Iniţial toate loturile de la A10 au avut ca termen de dare în folosinţă 2016, dar s-au produs întârzieri din cauza lipsei avizelor obligatorii pentru construire. Sebeş - Turda însumează 70 km şi va costa peste jumătate de miliard de euro, proiectul fiind împărţit în patru loturi.
Licitaţia pentru lucrările la lotul 1, de 17 km, ce porneşte de la intrarea pe autostradă în Sebeş până la Pârâul Iovului, a fost câştigată de asocierea Impresa Pizzarotti (Italia) - Pomponio Construcţii, ce va încasa 541 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată (TVA), iar lucrările pentru lotul 2, de 24 km, de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud, de Aktor (Grecia) - Euroconstruct Trading 98, pentru 549 de milioane.
Acordul pentru lotul 3, de 12,4 km, de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea, a fost atribuit asocierii italiene Tirrena Scavi - Societa Italiana per Condotte d'Acqua şi costă 420 milioane de lei, fără TVA, iar al patrulea tronson, de 16,3 km, de la nodul Decea până în Turda, este construit de PORR Construct - PORR Bau (Austria) în baza unui contract de 470 de milioane.