Premierul, Legea Logan şi siguranţa naţională

Premierul, Legea Logan şi siguranţa naţională
O succinta stire de presa a trecut ca gasca prin apa. Necomentata. Premierul Victor Ponta i-a primit, la Palatul Victoria, pe reprezentantii ExxonMobil si OMV Petrom pentru a analiza stadiul exploatarile de gaze din platoul continental al Marii Negre si perspectiva comercializarii acestora.

Informatia, in sine, este extrem de importanta. Si de relevanta. Atat sub aspect strategic, cat si legal. Daca punem evenimentul in context legal, in mod obligatoriu, trebuie sa ne referim la Amendamentul 953 din 1790 la Constitutia Statelor Unite ale Americii. Respectiv, la faimoasa Lege Logan. Iar daca operam aceasta punere in context, ne gandim imediat la siguranta nationala a Romaniei. De ce?

In esenta, Legea Logan, evident, valabila in America, nu si in Romania, incearca sa excluda comunicarea unor intentii ostile fata de o tara straina, din partea reprezentantilor unor societati private din Statele Unite. Evident, interdictia este cu atat mai valabila si pe teritoriul Statelor Unite. Ce legatura exista intre Legea Logan si episodul petrecut, in aceasta saptamana, la Palatul Victoria?

Iata continutul actului normativ: "Orice cetatean al Statelor Unite, indiferent de locul unde s-ar afla care, fara permisiunea Statelor Unite incepe sau desfasoara, direct sau indirect, orice fel de corespondenta sau schimburi reciproce cu orice Guvern strain sau cu orice agent al unui Guvern strain, avand intentia de a influenta masurile sau comportamentul oricarui Guvern strain sau al oricarui agent al unui Guvern strain, privitor la orice disputa sau controversa cu Statele Unite, sau pentru a apara masurile Statelor Unite, va fi pedepsit, potrivit acestei legi, cu amenda sau cu inchisoare pentru o durata de maximum trei ani, sau cu ambele." Incercati, va rog, sa subliniati urmatoarele cuvinte de mai sus: " avand intentia de a influenta masurile sau comportamentul oricarui Guvern strain". Rezulta, nici mai mult, nici mai putin, ca, in conformitate cu Legea americana, reprezentantii ExxonMobil si, cu atat mai putin, un ditamai vicepresedinte al acestei mari corporatii nu au permisiunea de a purta discutii cu sefi ai altor Guverne, in scopul de a-i determina pe acestia sa faca sau sa nu faca ceva. Pedeapsa, dupa cum se vede, este amenda sau inchisoarea. Sau ambele. Obiectivul actului normativ este clar: acela de a-i impiedica pe reprezentantii unei societati private ca, prevalandu-se de autoritatea si prestigiul Statelor Unite, sa exercite presiuni asupra vreunui Guvern, in scopul de a obtine de la acesta avantaje, in raport cu alti competitori sau chiar cu statul tinta.

Dar exact acest obiectiv a fost avut in vedere, zilele trecute, de Exxon Mobil. Si acesta a fost doar un ultim contact dintr-o serie mai lunga pe care presa a consemnat-o, fara a o comenta, in ultimii ani. Ce putea sa doreasca de la Guvernul Ponta, un Guvern fragezit si pe duca? In paranteza fie spus, atentia, acelasi lucru s-a petrecut si cu putin inainte de prabusirea unui alt Guvern, aflat pe topogan, condus de Mihai Razvan Ungureanu. Pur si simplu, daca este sa citim cu atentie succinta stire de presa, transmisa de la Palatul Victoria, posibilitatea de a transporta ceea ce extrage de pe platoul continental al Marii Negre, prin intermediul Transgaz. Daca asta este tot, atunci, se pune, fireste, intrebarea de ce s-a deranjat premierul Victor Ponta sa se intalneasca cu vicepresedintele ExxonMobil, de ce s-a deranjat, pana la urma, ExxonMobil, filiala Romania, sa-si cheme ditamai vicepresedintele la Bucuresti si de ce, pur si simplu, nu s-a rezumat totul la un contact intre reprezentantii locali Exxonmobile si reprezentantii Transgaz? In definitiv, ne rezumam, pur si simplu, cel putin in aparenta, la o intelegere si la un contract de tip comercial.

Haideti sa ne imaginam, totusi, ca intalnire are o acoperire legala. Ca ea ar viza o strategie comuna, pe termen mediu si lung, in domeniul energetic, convenita intre doua state care lucreaza sub umbrela unui parteneriat strategic consolidat. Daca asa stau lucrurile si daca despre asta este vorba, despre independenta energetica a Romaniei, despre independenta energetica a Europei, despre posibilitatea chiar de a livra gaze Republicii Moldova si chiar Ucrainei - intrucat, tot se apropie iarna - atunci este de presupus ca intr-un asemenea aranjament de interes bilateral, dar si interes pentru intreaga Europa, negocierile ar trebui sa aiba loc la nivel de Guvern. Pentru ca interesul excede un simplu aranjament intre companii.

Numai ca aflam un fapt surprinzator: in vizita sa in Statele Unite, pe agenda de lucru a primului-ministru nu a figurat nicio intalnire cu ExxonMobil si nici vreo discutie, la nivel politic, cu Guvernul Statelor Unite, referitor la exploatarea zacamintelor de gaze din Romania.

In fine, ma indoiesc ca ne-am afla in prezenta celei de-a treia ipoteze legale si anume, a unui mandat expres, formulat in scris, de catre Departamentul de Stat al Statelor Unite, prin care acesta sa-si dea acceptul pentru o exceptie de la aplicarea Legii Logan si sa mandateze ExxonMobil sa negocieze cu Guvernul Romaniei, in numele Guvernului Statelor Unite.

Cand s-au pus bazele Parteneriatului Strategic cu Statele Unite, Romania a convenit, in mod expres, sa adopte urmatorul principiu, pe care sa-l transforme in regula de conduita: "Orice este bun pentru Statele Unite este bun si pentru Romania". Cu alte cuvinte," orice este rau pentru Statele Unite, este rau si pentru Romania".

Aplicarea acestui generos principiu al unui parteneriat strategic care, intre timp, a devenit consolidat si extins, obliga autoritatile statului roman ca, la randul lor, sa asigure, atunci cand pot, respectarea, pe teritoriul Romaniei, a legilor americane. Inclusiv a Legii Logan.

Victor Ponta este jurist. Chiar doctor in drept. Si este inconjurat, asa cum se intampla in cazul oricarui premier, de specialist in drept. Era imposibil ca, daca nu el, macar consilierii domniei sale sa nu fi stiut continutul Legii Logan. Ori, in aceste conditii, ma intreb: in numele carui interes, Guvernul roman a contribuit, cu buna stiinta, la incalcarea unor prevederi legale, care in Statele Unite atrag sanctiuni penale, mergand pana la inchisoare?

Mai avem o informatie care, eventual, ar putea face lumina in acest caz. Si anume faptul ca, Legea Redeventelor intarzie neingaduit de mult. Au fost, practic, incalcate toate angajamentele luate in acest sens de Guvernul Ponta si de coalitia aflata la putere. Pagubele pentru avutia publica a Romaniei sunt uriase. Pentru ca Legea Redeventelor ar fi putut sa ne aduca, cumva, in randul lumii. Prin Legea Redeventelor, statul roman si-ar fi putut proteja, cat de cat, interesele. Astfel incat, sa se poata alege cu ceva din faptul ca si-a concesionat, unor companii straine, cele mai importante zacaminte de petrol si gaze. Renuntand, practic, la orice sansa de a dobandi o independenta energetica. Caci independenta energetica insemna ca statul roman sa fie si sa ramana stapan pe propria productie de petrol si gaze. Pe care sa o comercializeze exclusiv in interes national. Concesionarea de terenuri in scopul exploatarii de gaze si petrol poate fi admisa, cu conditia indeplinirii macar a unor obligatii similare cu cele datorate de ExxonMobil statului olandez. Respectiv, 40% din productia realizata ar putea fi pusa la dispozitia statului gazda.

La limita limitelor putem vorbi doar despre redevente. Care, insa, trebuie sa fie substantiale. Si nu simbolice, in realitate, inexistente, cum sunt acum. Dar pentru a se ajunge la redevente rezonabile, Guvernul Romaniei ar fi trebuit sa prezinte Parlamentului legea pe care a promis-o.

In absenta unei Legi a redeventelor si incalcandu-se flagrant actele normative din legislatia americana, simt ca miroase a praf de pusca. Care, mai devreme sau mai tarziu, va exploda. Ar fi inca un punct important ce ar trebui sa se regaseasca pe agenda, si asa incarcata, a Consiliului Suprem de Aparare al Tarii.

 

Comenteaza