Şcolile cu cele mai mari diferenţe dintre medii şi notele la examene

Şcolile cu cele mai mari diferenţe dintre medii şi notele la examene
Judeţul Cluj figurează cu două instituţii de învăţământ în topul celor mai puţin exigente 50 de şcoli din ţară.

Elevii clujeni, mai silitori în timpul anului şi mai crispaţi la examene. Potrivit unui studiu al Ministerului Educaţiei, publicat ieri, elevii din judeţul Cluj au obţinut note mai mici şi cu 5 puncte la Evaluările Naţionale faţă de mediile anilor de studii. Două şcoli din Cluj, în top 50 cele mai puţin exigente din ţară. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar al Judeţului (ISJ) Cluj susţin că realizează o cercetare complementară, în care să compare exact mediile obţinute de şcolari de-a lungul anilor strict la materiile de examen şi la Evaluarea Naţională.

Şcoala Gimnazială „Ioan Alexandru" din comuna Sânpaul ocupă locul 34 în clasamentul celor mai puţin exigente şcoli din ţară. La nivel judeţean, instituţia ocupă penultimul loc în clasament, cu o diferenţă între media de la Evaluarea Naţională şi media anilor de studii de aproape 5 puncte. Elevii au obţinut în anii de gimnaziu 8,06, iar la Evaluarea Naţională nota 3,18. „Copiii de la noi îşi folosesc mai mult memoria de scurtă durată. Când ajung acasă nu mai pun mâna pe carte. În timpul anului reuşesc să aibă note mai mari prin portofoliile pe care le au. Mai tare tragem noi de ei decât părinţii. Dacă e sezon de floarea-soarelui sau de vâsc, aproape toţi sunt la cules. Părinţilor nu le pasă de şcoală", a arătat directoarea şcolii „Ioan Alexandru", Rodica Marchiş, pentru ZIUA de CLUJ.

Situaţia este una similară şi la Colegiul Tehnic „Ioan Raţiu" din Turda. Diferenţa între notele obţinute de elevi la Evaluările Naţionale şi mediile anilor de studii este de peste 4 puncte. Şcolarii au obţinut 4,46 la testări şi au avut o medie de 8,85.

„La clasă e mai multă indulgenţă, iar dascălul nu evaluează toată materia ci câte o lecţie pe rând. În plus, mulţi din elevii noştri vin la şcoală doar pentru alocaţiile complementare, nu pentru studii. Nu avem susţinerea părinţilor, iar dascălii fac ce pot pentru a-i ghida pe copii. Sunt situaţii foarte grele. Spre exemplu, mulţi elevi au probleme cu înţelegerea cerinţelor, iar profesorii trebuie să le explice termeni uzuali. În plus, copiii nu sunt interesaţi să-şi facă temele şi văd şcoala ca pe un loc de joacă, unde vin să socializeze", a spus directorul adjunct al Colegiului Tehnic din Turda, Anca Retegan.

Pe locul 19 în cele mai puţin exigente şcoli din România se află şi Şcoala Specială Centru de Resurse şi Documentare privind Educaţia Incluzivă, cu toate că elevii instituţiei învaţă după o curriculă specială. Un singur elev cu deficienţă mintală moderată a dorit să participe la Testările Naţionale şi a trecut examenul. Elevul, cu deficienţe mintale moderate, care şi-a dat examenul a şi promovat probele, iar acum este la liceu. Şcoala, însă, deşi şi-a depăşit rezultatele a fost inclusă în topul celor mai slabe.

„Ai noştri (elevi - n.red.) nu participă niciodată la examene, dar fost dorinţa lui să participe. Şi-a dorit foarte mult şi s-a pregătit. Copiii de aici au un ritm de învăţare mai lent cu 3 ani decât în mod obişnuit. I-am dat orientare, a trecut examenul, iar acum e elev la un colegiu tehnic", a explicat, pentru ZIUA de CLUJ, directorul adjunct al şcolii, Viorica Feldrihan. Elevul a obţinut media de gimnaziu 8,18.

La polul opus, elevii de la Şcoala „Nicolae Iorga" din Cluj-Napoca au mediile anilor V-VIII la fel de mari precum elevii celui mai bun liceu clujean: Colegiul „Emil Racoviţă". Media anilor de studii a fost 9,50, dar la Evaluările Naţionale au obţinut nota 7,34. Reprezentanţii şcolii au arătat că în mediile generale sunt incluse şi alte materii decât cele de examen, care ridică nota finală.

„Noi am avut nota 7,55 la clasă, care a fost compusă din mediile generale ale anilor de studii la materiile de examen: Română şi Matematică. La Evaluarea Naţională avem 7,34, deci nu e o diferenţă reală atât de mare. În mediile generale ale anilor de studii au fost incluse şi Educaţia Fizică, Purtarea, Muzica şi Desenul, care ridică foarte mult nota", a explicat, pentru ZIUA de CLUJ, directorea Şcolii, Simona Ianchiş.

Şcoala „Traian Dârjan" ocupă ultimul loc în topul celor mai mari diferenţe înregistrate în unităţile de învăţământ din Cluj-Napoca. Elevii au avu o medie a anilor de studii de 7,96 şi au obţinut la Evaluări nota 5,48. „Profesorii îşi dau interesul, însă nu toţi copiii sunt inetersaţi de studiu. Într-o şcoală tehnică este mult mai greu de predat decât într-un liceu teoretic, pentru că elevii sau părinţii nu colaborează", a arătat directoarea şcolii, Silvia Loşonţi.

Şeful ISJ Cluj, Valentin Cuibus susţine că instituţia a demarat o altă cercetare, la nivel judeţean, care să reliefeze corect diferenţele. „Trebuie să compari mere cu mere. În mediile generale ale anilor de studii sunt incluse şi Muzica, Desenul sau media de la Purtare. Noi efectuăm un studiu în şcolile din Cluj, pentru a vedea exact care au fost mediile anilor de studii la Română şi Matematică, pentru a avea o idee cât mai corectă asupra ceea ce se întâmplă. Dacă vom constata diferenţe mai mari de două puncte între rezultatele de la Evaluarea Naţională şi mediile anilor de studii la aceste materii, atunci într-adevăr avem o problemă şi vom lua măsuri în şcoli", a arătat Valentin Cuibus pentru ZIUA de CLUJ.

 

Comenteaza