Metodă didactică inedită pentru copiii cu deficienţe de la o şcoală din Cluj. Un labrador le-a devenit terapeut

Metodă didactică inedită pentru copiii cu deficienţe de la o şcoală din Cluj. Un labrador le-a devenit terapeut
Câinii au un rol neaşteptat de important în dezvoltarea emoţională şi socială a copiilor, dar şi în dezvoltarea abilităţilor. Pornind de la această idee, la o şcoală din Cluj-Napoca a fost concepută o metodă inedită de terapie pentru micuţii cu deficienţe multiple şi de vedere. Un caine, dresat pentru a lucra cu copii, le este ajutor de nădejde. Timp de cateva ore, în fiecare săptămână, căţelul primeste rol de terapeut.

Nu de puţine ori s-a constatat efectul pozitiv al animalelor asupra stării de sănătate a oamenilor. Spre exemplu, pentru copiii cu deficiențe senzoriale multiple şi pe cei cu deficienţe de vedere de la un liceu din Cluj, Alma, un labrador în vârstă de un an, a devenit terapeutul care le aduce instant zâmbetul pe buze. Iar metoda de terapie se pare că dă roade.

"Această activitate este mult mai interesantă si mai motivantă pentru copii. Pentru că ei fac pentru câine şi împreuna cu el şi atunci cainele motivează. Activităţile pe care le desfăşurăm cu câinele sunt activităţi care le dezvoltă copiilor comunicarea, diferite activităţi manuale, citim câinelui, socializăm împreună cu câinele şi cu alţi copii", explică Adela Chiş, terapeut.

Pentru a pune pe picioare acest proiect, a fost nevoie de educarea unui câine rezident care să participe la activitățile curente ale elevilor și cadrelor didactice. Cu ajutorul unei asociaţii care se ocupă de îngrijirea animalelor, ideea a fost dusă la bun sfârşit, iar acum labradorul a devenit terapeut. Pentru a putea interacţiona cu micuţii, câinele a avut nevoie de câteva luni de pregătiri intense.

"Este un catel de rasă, cu pedigree şi a fost antrenat pentru terapia asistată de animale. În continuare este în antrenament, se pregăteşte, ştie comenzile de bază şi, după cum aţi văzut, interacţionează cu copiii. Este foarte important în activităţi să fie relaxat şi cuminte, ascultător, să nu intervină în momente în care nu trebuie şi, în rest, să aibă o socializare corespunzătoare cu persoanele din jur, să poată copiii să interacţioneze şi să nu le fie frică", menţionează Iulia Lazăr, intructor pentru câini.

Liceul pentru Deficienţi de vedere este prima şcoală din România care a introdus în orarul micuţilor astfel de activităţi.

"În urma vizionării unui program de terapie, mi-a venit ideea achizitionarii unui caine labrador pe care sa il utilizam in dezvoltarea cognitiva de comunicare, limbaj si motorie a copiilor cu deficiente de vedere si multiple", explică Roxana Cziker, directoarea Liceul pentru Deficienţi de Vedere din Cluj-Napoca.

La Liceul Special cu Deficienți de Vedere din Cluj-Napoca învață peste 200 de copii.

Comenteaza