Sute de părinți și elevi reclamă o „discriminare gravă la bacalaureatul de limba română în județul Cluj”

Sute de părinți și elevi reclamă o „discriminare gravă la bacalaureatul de limba română în județul Cluj”

Sute de părinți și elevi majori au semnat o petiție online în care reclamă faptul că în județul Cluj lucrările de bacalaureat la limba română ale elevilor de etnie maghiară nu au fost marcate ca aparținând unei persoane care nu posedă limba română ca și limbă maternă.

Cei peste 600 de semnatari ai unei petiții online adresată Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării spun că elevilor de la școli cu predare în limba maghiară din județ „le-a fost refuzat dreptul de a fi evaluați și notați în mod special” la proba de limba română, mai precis de către profesori de limba română care predau la astfel de unități de învățământ.

Semnatarii petiției cer „soluționarea urgentă a discriminării flagrante a copiilor noștri de către Comisiile de bacalaureat din județul Cluj care nu au urmărit recomandările secretariatului de stat al Ministerului Învățământului, al domnului secretar de stat, Kallós Zoltán, și nu au triat lucrările de bacalaureat conform normativelor în vigoare”. 

Ei spun că „președintele Comisiei de bacalaureat al Județului Cluj ar fi făcut excepție față de toate celelalte județe din România, și nu a permis bifarea căsuței, care tocmai conform normativei figurează în aplicație, astfel încât această căsuță reprezentând semnalizarea faptului că aceea lucrare scanată aparține unei eleve/unui elev provenind dintr-o școală cu predare în limba maghiară, respectiv unei persoane care nu posedă limba română ca și limbă maternă, ar fi trebuit bifată în aceste cazuri. În Aiud, județele Bihor, Satu-Mare, Sălaj, Covasna, Harghita comisiile au interpretat normele legale cu bunăvoință. În județul Cluj normele metodologice ale Ministerului au fost interpretate cu rea credință”, scrie Edupedu.

CNCD a exprimat, recent, recomandări în acest sens, ca urmare a analizării situației la simularea examenului de Bacalaureat, desfășurată în prima parte a anului. CNCD afirma că, pentru elevi cu situații diferite, este nevoi de măsuri diferite de evaluare, pentru a preveni discriminarea, iar situația diferită a elevilor aparținând minorităților este recunoscută de autoritățile române – detalii mai jos.  

Pe de altă parte, secretarul de stat Zoltan Kallos este citat în presa de limba maghiară spunând că situația de la Cluj este una „nefericită, dar nu discriminatorie” și este limitată la acest județ și la un centru de examinare din Bihor. Dar într-o informare de presă transmisă redacției Edupedu.ro, Inspectoratul Școlar Județean Cluj spune că, „în absența unor precizări scrise și asumate” de la Minister, marcarea lucrărilor elevilor de la liceele de limbă maghiară ar fi, de fapt, discriminatorie.

Potrivit ISJ, „nu există programă națională diferită, respectiv nu există  subiecte diferite la examenul național de Bacalaureat pentru absolvenții din liceele cu predare în limbile minorităților naționale”.

ISJ mai spune că, potrivit cadrului legal în vigoare și ghidurilor pentru profesori „marcarea lucrării scrise în aplicația digitalizată se face Dacă elevul a susținut examenul între-o altă limbă, decât română. În condițiile în care proba scrisă E.a), de Limba și literatură română, presupune ca toate lucrările să fie redactate exclusiv în limba română, nu există niciun temei legal pentru a marca distinct lucrările candidaților care au absolvit în licee cu predare în limba maghiară”.

Mai multe, AICI

Comenteaza