Autostrada, păzită “la negru”

Autostrada, păzită “la negru”
Un control al Inspectoratului Teritorial de Muncă a scos la iveală faptul că 50 de lucrători aflaţi la posturile de pază munceau fără acte legale.
50 de persoane care se ocupau cu paza şantierului Autostrăzii Transilvania au fost găsite fără forme legale. Directorul firmei amendate susţine că oamenii au fost angajaţi cu acte în regulă.

Inspectorii au efectuat controale la firmele care lucrează pe aliniamentul Autostrăzii Transilvania între 6 şi 13 septembrie, cu sprijinul celor de la Direcţia Generală de Informaţii şi Protecţie Internă (DGIPI). În cadrul acţiunii au fost luate declaraţii şi s-au ridicat documente, inclusiv registrele de predare-primire a serviciilor de pază referitoare la persoanele cuprinse în serviciul de pază, după cum a explicat Emilian Roşca, inspector-şef al ITM Cluj. Aceste servicii de pază sunt prestate de către SC compania de securitate şi pază COSEPA Bucureşti.

“În cursul controlului au fost solicitate angajatorului copii ale contractelor individuale de muncă pentru toţi agenţii de pază care au fost depistaţi în activitate la data de 6 septembrie, precum şi dovada comunicării electronice către ITM Cluj a datelor tuturor angajaţilor nou- veniţi în structura de pază”, a precizat Roşca. “Angajatorul nu a prezentat la ITM Cluj nici o dovadă a existenţei contractelor individuale de muncă pentru un număr de 50 de lucrători aflaţi la posturile de pază de pe autostradă. În acest fel, folosind munca la negru, angajatorul a încălcat dispoziţiile imperative ale Codului Muncii cu privire la încheierea în forma scrisă a contractelor individuale de muncă anterior începerii activităţii”, a mai spus şeful ITM Cluj.

Drept urmare, firma bucureşteană a fost sancţionată cu amenda maximă de 100.000 de lei. “Nu ştiu nimic despre aşa ceva. Toţi oamenii despre care vorbesc cei de la ITM Cluj sunt angajaţi cu acte în regulă”, a declarat Luigi Vizureanu, directorul general al COSEPA. Cărţile de muncă ale celor 50 de angajaţi în cauză se află, după cum a explicat Vizureanu, la ITM Bucureşti, unde au fost depuse în urmă cu aproximativ o săptămână. “Este o prostie. Conform legislaţiei în vigoare avem 20 de zile la dispoziţe ca să aducem contractele semnate. Mâine (astăzi - n. red.), la prima oră, voi fi la Cluj ca să clarific lucrurile. Vom lua măsuri dacă se dovedeşte că am fost nedreptăţiţi”, a mai spus directorul firmei amendate de ITM Cluj. Reprezentanţii Bechtel, antreprenorul general al autostrăzii, şi ai Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj nu au putut fi contactaţi până la închiderea ediţiei pentru a preciza cine a semnat contractul cu firma de pază.

Factor de evaziune

Oficialii ITM Cluj şi-au justificat măsurile prin faptul că munca fără forme legale este una dintre principalele surse de evaziune fiscală. “Angajatorii care utilizează lucrători fără să le încheie contracte individuale de muncă lipsesc bugetul de stat de sume importante de bani datorate sub forma cheltuielilor salariale. De asemenea, această formă de activitate prejudiciază lucrătorii în sensul în care aceştia nu beneficiază de asigurări sociale, asigurări de sănătate sau şomaj”, a apreciat Emilian Roşca.


Comenteaza