Mihai Chirilov: “A aplica o grilă de business american filmelor româneşti mi se pare complet greşit”

Mihai Chirilov: “A aplica o grilă de business american filmelor româneşti mi se pare complet greşit”
Relaxat şi savuros, directorul artistic al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), Mihai Chirilov, a vorbit luni seara cu publicul de la TIFF Lounge despre selecţia filmelor, despre filmul românesc premiat recent la Cannes şi a contrazis puternic opiniile lui Dov Simens, profesor de film la Hollywood.

Primele întrebări ale spectatorilor care au asistat la întâlnire în cortul evenimentului din Piaţa Unirii s-au referit la pălăriile fără de care Chirilov nu a mai fost văzut la TIFF în ultimii ani. "Pălăria e ca un hobby. Nu îl planifici, dar se întâmplă. Am o colecţie cu peste 30 de modele de pălării, în diverse culori. Încerc să mă las de această dependenţă", a mărturisit el. Spectatorii au fost curioşi cum decurge negocierea unor filme pentru festival. "Suntem flexibili atunci când trebuie să facem concesii pentru invitaţi sau filme care aduc un prestigiu festivalului şi, de ce nu, chiar oraşului. Cred că o actriţă de Oscar care vine în oraş e ceva important", a apreciat criticul de film. "Se întâmplă să nu putem să îi convingem pe producători să îşi aducă filmul la TIFF când e vorba de prima proiecţie. Nu îi putem condamna, nu le putem periclita şansa de a avea premiera mondială în cadrul unui festival de renume ca cel din Locarno sau Veneţia", a explicat el.

Întrebat de moderatorul Mihnea Măruţă ce crede despre părerea lui Dov Simens în legătură cu filmele româneşti, că nu contează dacă nu aduc bani, Chirilov a precizat că nu îi împărtăşeşte părerile. "Am citit stupefiat interviul său. A aplica o grilă de business american filmelor româneşti, în ideea că trebuie să facem bani din ele mi se pare complet greşit", a apreciat directorul artistic al TIFF. El a adăugat că respectă pregătirea profesională în domeniul business a unui profesionist cum este Simens, însă este convins că acesta nu a văzut producţii fundamentale din domeniul cinematografic.

"Eu cred că oamenii de business de la Hollywood au doar preocupări de genul de ce «Spiderman 3» nu a strâns atât de mulţi bani ca «Spiderman 2». Nu cred că suntem în momentul în care să aşteptăm ca filmele româneşti actuale să facă bani şi să acceptăm judecăţi atât de superficiale cum este asta. E uşor să spui că nu sunt filme care să aducă bani, dar care e soluţia? Nu cred că Dov Simens are una. Avem un Palme d'Or, filme la Cannes... Mi se pare uşor ridicol să-i desfiinţezi aşa, din vârful buzelor, pe oamenii care le-au făcut", a explicat Mihai Chirilov.

Despre filmul "După dealuri" al lui Cristian Mungiu, Chirilov a spus că este bine că a câştigat atât de rapid premiile de la Cannes. "Dacă un film despre avort făcut în stilul producţiilor româneşti recente nu ar fi fost premiat înainte de a fi văzut de marele public s-ar fi zis, cu siguranţă: iar un film românesc, iar o mizerie! Nu părea că va avea succes, la fel ca altele. Eu cred că «După dealuri» este noul «Moartea domnului Lăzărescu»", a apreciat criticul.

 

Comenteaza